روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!


روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

21 می، روز جهانی چای است. دلیل نام گذاری این روز، عمدتاً این است که آگاهی خود درباره‌ی تاثیر تجارت چای بر کشاورزان و کارگران را بالا ببریم. اما می‌توانیم به عنوان دوستداران چای در سراسر جهان این روز را جشن نیز بگیریم.

چای یک نوشیدنی گرم و آشنا است که صبح‌ها با آن انرژی می‌گیریم و شب‌ها با آن خستگی در می‌کنیم. روز جهانی چای هم بهانه‌ی خوبی است که این بخش جدانشدنی از زندگی‌هایمان را جشن بگیریم. پس فنجان‌هایتان را بردارید، یک چای خوش‌رنگ برای خودتان بریزید و به خواندن این مقاله ادامه دهید.

روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین نوشیدنی های گرم را بشناسید

در این مقاله می‌خوانید:

تاریخچه‌ی روز جهانی چای انواع چای فواید چای عوارض چای چرا روز جهانی چای مهم است؟ چطور روز جهانی چای را جشن بگیریم؟

تاریخچه‌ی روز جهانی چای

چای در بیشتر از ۳۵ کشور دنیا کشت می‌شود و معشیت بیشتر از ۱۳ میلیون نفر جمعیت انسانی را تامین می‌کند.

هیچ راه بهتری جز استفاده از عطر و طعم دلپذیر چای برای شروع کردن روز وجود ندارد. در افسانه‌ها آمده است که چای برای اولین بار، بیش از ۴هزار سال پیش در چین کشف شد.
کسی که چای را کشف کرد، امپراطور نون شن بود. او داشت از منطقه‌ای دور افتاده بازدید می‌کرد که برگ‌های درختی در نزدیکی دیگ آب جوشی که خدمتکارانش روی آتش گذاشته بودند، دمید و عطر خوب آن در فضا پخش شد.
بعدها در قرن شانزدهم، چای توسط بازرگانان هلندی در سرتاسر اروپا پخش شد و همگان را به عطر و طعم بی‌نظیر خود علاقمند کرد. از طرفی، سهم چای در فرهنگ و توسعه‌ی اجتماعی اقتصادی نیز حائز اهمیت است. امروزه، چای در بیشتر از ۳۵ کشور دنیا کشت می‌شود و معشیت بیشتر از ۱۳ میلیون نفر جمعیت انسانی را تامین می‌کند.

روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

بیشتر بخوانید: آیا چای سبز در دوران شیردهی مضر است؟

در سال ۲۰۰۵ میلادی، اتحادیه‌های کارگری ۲۱ می را به عنوان روز جهانی چای نام گذاری کردند.

در سال ۲۰۰۵ میلادی، اتحادیه‌های کارگری ۲۱ می را به عنوان روز جهانی چای نام گذاری کردند. هدف از نام گذاری این بود که هر سال مزایا، اهمیت اقتصادی و میراث فرهنگی چای جشن گرفته شود و در عین حال، برنامه‌هایی برای تولید پایدارتر آن در مزارع هم مورد بحث قرار بگیرد.
هر سال در ۲۱ می، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی، چای‌کاران و مشاغل کوچک دور هم جمع می‌شوند تا درباره‌ی مسائل اجتماعی و اقتصادی مرتبط با چای صحبت کنند و راهکار ارائه دهند. در این راه، سمینارها و کمپین‌هایی نیز هستند که به طور سنتی برگزار می‌شوند.

روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

بیشتر بخوانید: آیا خوردن چای برای کودکان ضرر دارد؟

انواع چای

چای انواع مختلفی دارد. بیایید با بعضی از آن‌ها آشنا شویم:

چای سیاه

چای سیاه، پژمرده، کاملاً اکسید شده و خشک شده است.

چای سیاه، پژمرده، کاملاً اکسید شده و خشک شده است. چای سیاه معمولاً دم کرده‌ای دلچسب و کهربایی رنگ دارد. برخی از محبوب‌ترین انواع چای سیاه، چای صبحانه‌ی پررنگ (به عنوان مثال صبحانه‌ی انگلیسی و ایرلندی) و دارجلینگ هستند.

بیشتر بخوانید: چای دادن به کودک، چه عوارضی دارد؟

چای سبز

در فرآیند تولید چای سبز، از اکسید شدن برگ‌های چای جلوگیری می‌کنند.

در فرآیند تولید چای سبز، از اکسید شدن برگ‌های چای جلوگیری می‌کنند تا آن‌ها رنگ سبز طبیعی و طعم تازه‌ی خود را از دست ندهند. در ژاپن، برگ‌ها را بخارپز می‌کنند، در حالی که ممکن است کشورهای دیگر روش‌های متفاوتی داشته باشند. طعم این نوع چای نسبت به چای سیاه لطیف‌تر است و اغلب به رنگ سبز روشن یا طلایی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا کودکان می‌توانند چای بخورند؟/صدای دکتر

چای سفید

چای سفید اصالتاً برای چین است. برگ‌های این چای به سادگی پژمرده و خشک می‌شوند و یک اکسیداسیون بسیار سبک را نیز ایجاد می‌کنند. طعم این چای بیشتر شبیه چای سبز است، اما معمولاً یک طعم خامه‌ای، نرم و شیرین نیز به زبان می‌آید.

روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

بیشتر بخوانید: مصرف چای در بارداری، روزانه چقدر؟

فواید چای

چای می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد. بازدهی شما ممکن است با مصرف چای افزایش پیدا کند. مصرف چای می‌تواند باعث بالا رفتن انگیزه شود. با نوشیدن چای می‌توانید صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید. چای این پتانسیل را دارد که شما را آرام کند. نوشیدنی‌های گرم برای روح و روان مفید هستند. چای ممکن است به کاهش وزن کمک کند. چای می‌تواند تاثیر مثبتی روی پوست بگذارد. چای ممکن است قدرت ذهنی را تقویت کند. چای می‌تواند برای دستگاه گوارش مفید باشد. برخی از انواع چای‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

بیشتر بخوانید: روغن درخت چای، عفونت واژن را درمان می‌کند؟

عوارض چای

نوشیدن چای ممکن است در دوران بارداری مشکل ساز باشد. مصرف چای ممکن است برای شما نوسانات خلقی ایجاد کند. مصرف چای ممکن است منجر به از دست دادن مواد مغذی شود. نوشیدن زیاد چای برای سلامتی مضر است. نوشیدن زیاد چای می‌تواند رنگ دندان‌های شما را تغییر دهد. چای می‌تواند استرس و اضطراب را در شما افزایش دهد. چای می‌تواند خواب شما را مختل کند.

روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

بیشتر بخوانید: مصرف چای در بارداری، محتاط باشید

چرا روز جهانی چای مهم است؟

برای گرامی داشتن این روز، ۲ دلیل مهم وجود دارد:

یک لیوان چای می‌تواند دنیایی از تاریخ و فرهنگ باشد!
مردم در مناطق مختلف دنیا، به روش‌های متفاوتی چای می‌نوشند. فرهنگ پیرامون چای، یک فرهنگ ۴هزار ساله است که باید آن را گرامی داشت. حمایت از صنعت چای لازم است!
تولید و استخراج چای، کار آسانی نیست. از طرفی، در بعضی از کشورها، جمعیت زیادی از مردم برای امرار معاش خود به صنعت چای متکی هستند. به همین دلیل، این روز به ما یادآوری می‌کند که به این موضوع بیشتر توجه کنیم.

روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

بیشتر بخوانید: آیا چای در بارداری ضرر دارد؟

چطور روز جهانی چای را جشن بگیریم؟

روش‌های مختلفی برای جشن گرفتن روز چای وجود دارد که عبارتند از:

یک چای با طعم جدید امتحان کنید. با دوستان خود یک مهمانی چای برگزار کنید. سعی کنید اطلاعات خود را درباره‌ی کشت و تهیه‌ی چای بالا ببرید. اگر در شهر شما جشنواره‌ی چای برگزار می‌شود، حتماً در آن شرکت کنید. اگر امکانش را دارید، خودتان برگ‌های چای را بچینید و چای خانگی بسازید.

روز جهانی چای، بدون لیوان چای وارد نشوید!

بیشتر بخوانید: چای نبات در بارداری، نوشیدن آن بی‌خطر است؟

جمع‌بندی

روز جهانی چای، روز مهمی است. این روز به ما یادآوری می‌کند که هر لیوان چایی که می‌نوشیم، به چقدر تلاش و زحمت نیاز دارد. هم‌چنین، چقدر خوب می‌شود اگر به بهانه‌ی این روز، اطلاعات‌مان را کمی بالا ببریم و از مسائل مهم مربوط به چای آگاهی کسب کنیم.

به کلینیک نی نی بان هم سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پیامک مناسبتی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس