قدرت اقتصادی در گرو دانشِ و فناوری


عضو هیئت علمی و مدیر مرکز رشد دانشگاه سمنان گفت: امروز عامل اصلی و مزیت‌ساز کشورهای دنیا برای تولید ثروت و بهبود جایگاه خود در سطح جهانی «علم، دانش و فناوری» است و هر کشوری که در حوزه دانش و اقتصاد دانش‌بنیان که موضوع دانشِ تجاری‌ سازی شده است موفق باشد می‌تواند در سطح بین‌المللی علاوه بر مزیت بالاتر، قدرت اقتصادی بیشتر داشته باشد.

بانکداری ایرانی- عضو هیئت علمی و مدیر مرکز رشد دانشگاه سمنان گفت: امروز عامل اصلی و مزیت‌ساز کشورهای دنیا برای تولید ثروت و بهبود جایگاه خود در سطح جهانی «علم، دانش و فناوری» است و هر کشوری که در حوزه دانش و اقتصاد دانش‌بنیان که موضوع دانشِ تجاری‌ سازی شده است موفق باشد می‌تواند در سطح بین‌المللی علاوه بر مزیت بالاتر، قدرت اقتصادی بیشتر داشته باشد.

عبدالمحمد کاشیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی سیر تحول عوامل مزیت‌زا در ۱۰۰ سال گذشته را نگاه کنیم به این جمع‌بندی خواهیم رسید که اقتصاد جهانی برای خلق ارزش از نیروی انسانی و منابع و سرمایه عبور کرده و به دانش رسیده است؛ این بدان معناست که امروز عامل اصلی و مزیت‌ساز کشورهای دنیا برای تولید ثروت و بهبود جایگاه خود در سطح جهانی «علم، دانش و فناوری» است و هر کشوری که در حوزه دانش و اقتصاد دانش‌بنیان که موضوع دانش تجاری‌سازی شده است موفق باشد می‌تواند در سطح بین‌المللی علاوه بر مزیت بالاتر، قدرت اقتصادی بیشتر داشته باشد.

وی افزود: در هفت سال اخیر مسئله شکل‌گیری پارک‌های علم وفناوری، مراکز نوآوری و مراکز رشد تا حدود زیادی جریان جدیدی را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کرده است که با شکل‌گیری معاونت فناوری در وزارت علوم، مسائل با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود؛ حال که مقام معظم رهبری در شعار سال از کلیدواژه «دانش‌بنیان» استفاده کردند احتمالاً جهش خوبی در این زمینه انجام شود.

عضو هیئت علمی و مدیر مرکز رشد دانشگاه سمنان با اشاره به شعار سال خاطرنشان کرد: طی این ۲ ماه ابتدای ۱۴۰۱ تغییر خاصی مشاهده نشده است، مسئله اصلی در اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان است که با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه هستند و برطرف کردن آن‌ها بسیار مهم است اما بدنه دولتی و مدیریتی کشور هیچ آشنایی با این شرکت‌ها و چالش‌های آنان ندارند. در وهله اول باید آشنایی با مقوله دانش‌بنیان را در بدنه مدیریتی ایجاد کنیم و اگر آشنایی ایجاد شود با بسترهای فراهم شده در کشور اقتصاد دانش بنیان تحقق خواهد یافت.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌ها را ۲ دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم‌بندی می‌کنیم، شرکت‌های دانش‌بنیان فضاهای فیزیکی برای استقرار و برای اقدام به یسکری تجهیزات نیاز دارند هرچه حمایت‌ها در جهت زیرساخت‌های فیزیکی تحقق بیشتری یابد کار شرکت‌ها راحت‌تر می‌شود.

کاشیان بیان کرد: یکسری زیرساخت‌های نرم‌افزاری نیز در کشور وجود دارند که در کشور کمتر به آن‌ها توجه می‌شود، مهم‌ترین مشکلی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند بازاریابی و فروش است و در این بین دیپلماسی اقتصادی و ایجاد بازارهای جدید در داخل و خارج کشور به این شرکت‌ها کمک بسیاری خواهد کرد اما عملاً برای واحدهای فناور در این حوزه‌ها قوی عمل نکردیم نیاز است زیرساخت‌ها تقویت و امکان صادرات و واردات برای این واحدها تسهیل شود.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر مالکیت معنوی است، زیرساخت‌های موجود در کشور، از نظر رعایت حقوق مالکیت معنوی در داخل و خارج از کشور می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

عضو هیئت علمی و مدیر مرکز رشد دانشگاه سمنان متذکر شد: تسهیل صدور مجوزها مقوله مهم دیگری است، در حال حاضر با کمک دولت صدور مجوز کمی تسهیل شده اما نکته اصلی این است که شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌هایی کار می‌کنند که بعضاً هیچ مرجعی برای صدرو مجوز برای آنان نداریم و شرکت، دانش و فناوری را ایجاد کرده است که کسی نمی‌تواند برای آن مجوز صادر کند، در این مقوله اگر اختیار صدور مجوز را به پارک‌های علم و فناوری دهند کار این شرکت‌ها تسهیل خواهد شد.

کاشیان در پایان یادآور شد: مهم‌ترین مؤلفه اقتصاد دانش‌بنیان این است که دانش را به ثروت تبدیل و ارزش ایجاد کند و در آن «دانش» بالاترین سهم ارزشی را به خود اختصاص دهد و نیروی انسانی و منابع و سرمایه حداقلی‌ترین سهم را داشته باشند تا بتوانیم به این حوزه دانش‌بنیان بگوییم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد