3 هدیه صنایع دستی که هنر و اصالت ایران را نشان می دهد


مناسب‌ترین هدیه صنایع ‌دستی چیست؟ چگونه میان صنایع ‌دستی بهترین را به‌عنوان هدیه انتخاب کنیم؟ در ادامه این مقاله قصد داریم تا به سؤالات شما پاسخ دهیم. صنایع بر گرفته شده از صنع به معنای تولید کردن است. صنایع ‌دستی در اصل کالاهایی هستند که بدون دخالت هرگونه ماشین یا دستگاهی و توسط دست افراد […]

مناسب‌ترین هدیه صنایع ‌دستی چیست؟ چگونه میان صنایع ‌دستی بهترین را به‌عنوان هدیه انتخاب کنیم؟ در ادامه این مقاله قصد داریم تا به سؤالات شما پاسخ دهیم. صنایع بر گرفته شده از صنع به معنای تولید کردن است.

صنایع ‌دستی در اصل کالاهایی هستند که بدون دخالت هرگونه ماشین یا دستگاهی و توسط دست افراد تولید شده باشند. مدت‌زمانی است که صنایع‌دستی دوباره جایگاه خود را در میان زندگی مردم جامعه به دست آورده است. گسترش نفوذ این کالاهای چشم‌نواز تا جایی جلو رفته که بعضی از افراد هم از هدایای صنایع‌دستی به‌عنوان هدیه استفاده می‌کنند.

صنایع‌ دستی از نخستین محصولات برای هدیه بود که افراد آن را به عزیزان خود می‌دادند. کوزه‌های سفالی و ظروف نقره و طلا از انواع آن‌ها هستند. البته کارکرد صنایع‌دستی در روزگاران کهن با حال حاضر به‌صورت کامل فرق دارد. در زمان‌های قبل این کالاها تماماً دارای کاربرد مصرفی بودند. به بیان مناسب‌تر کمتر به‌عنوان یک شی برای تزئین مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

3 هدیه صنایع دستی که هنر و اصالت ایران را نشان می دهد

زیورآلات قلم‌زنی یکی از بهترین هدیه صنایع‌ دستی

زیورآلات قلم‌زنی یکی از مناسب‌ترین هدیه صنایع‌ دستی به‌عنوان کادو تولد برای بانوان به‌حساب می‌آیند. این زیورآلات به روش کاملاً سنتی ساخته می‌شوند که باعث ارزش هر چه بالاتر این صنایع‌دستی زیبا می‌شود.

به شکل کلی در هنر قلم‌زنی، هنرمند نقش اولیه و اصلی را به‌وسیله مداد بر سطح فلز می‌کشد. در مرحله‌ی بعدی درون و یا خارج کار را به‌وسیله قیر مذاب پر می‌کند و بعد از سفت شدن آن، به‌وسیله چکش و قیم آغاز به اجرای طرح اصلی می‌نماید.

فلزات مس و یا برنج از پراستفاده‌ترین زمینه‌های موجود برای تولید زیورآلات به روش قلم‌زنی محسوب می‌شوند. همین‌طور در نظر داشته باشید که حدوداً تمامی خانم‌ها عاشق زیبایی و زیورآلات خوش‌دست هستند. درنتیجه خرید این زیورآلات دست‌ساز و ارزشمند، یکی از بهترین انواع هدیه برای بانوان به‌حساب می‌آید.

3 هدیه صنایع دستی که هنر و اصالت ایران را نشان می دهد

جعبه جواهرات و بشقاب‌های مینا‌کاری یکی از بهترین هدیه صنایع‌ دستی

ابتدا به سراغ جعبه جواهر برویم در ساخت این جعبه، در آغاز طرح موردنظر به‌وسیله هنرمند مینا‌کار بر روی فلز مس کشیده می‌شود و پس‌ازآن صفحه موردنظر را طبق طرح اجراشده برش خواهند داد. در به‌وسیله قلم و چکش به صفحه مسی ظاهر جعبه را شکل خواهند داد.

بعد از به وجود آوردن فرم و شکل موردنظر، زمینه‌ی مسی اسید شویی خواهد شد و با لعابی به رنگ سفید پوشانده می‌شود و در آخر در کوره‌ای با حرارت ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد تا بر روی مس به‌صورت همیشگی ثابت شود.

بعد از تثبیت روکش لعابی موردنظر بر روی بستر مسی، هنر دست هنرمندان به‌وسیله طرح‌های بسیار زیبا بر روی سطح سفید لعاب کشیده خواهند شد. در نظر داشته باشید که رنگ‌های استفاده‌شده در این هنر بی‌نظیر تماماً از اکسید فلزات و ترکیب آن‌ها ساخته می‌شوند.

بعد از اتمام نقاشی، محصول مجدداً در کوره با حرارت ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رود تا رنگ و لعاب زیرین درهم ادغام و ثابت شوند. در آخر اثر هنری آماده‌به‌کار گیری است و می‌توانید با تهیه آن به‌عنوان هدیه برای بانوان، لذت به‌کارگیری یک اثر هنری زیبا و ناب محصول ایران را برای آن‌ها رقم بزنید.

حال به بشقاب میناکاری به‌عنوان هدیه صنایع‌ دستی می‌پردازیم. زمینه‌ی بشقاب به‌صورت دقیق قلم‌زنی می‌شود که موجب خواهد شد جذابیتش بیشتر از قبل گردد. بشقاب میناکاری فقط به‌صورت تزئینی کاربرد دارد و می‌تواند بر روی دیوار نصب ‌شود.

برای این کار می‌توانید از حلقه‌ی قرار داده‌شده در پشت قاب آن یاری بگیرید. قاب این کالا نیز بسیار زیبا است. شاید تصور کنید هرلحظه امکان شکستن بشقاب هست؛ ولی این بشقاب از مس تولیدشده و به‌آسانی آسیب نمی‌بیند. همان‌طور که گفته شد میناکاری هنر آتش و خاک و نقاشی است که عملیاتی پرزحمت را پشت سر می‌گذارد و شاید بالاترین ارزشش به این دلیل باشد.

3 هدیه صنایع دستی که هنر و اصالت ایران را نشان می دهد

گلدان فیروزه کوبی یکی از بهترین هدیه صنایع‌ دستی

سنگ‌های فیروزه با داشتن رنگ‌های گوناگون و منحصربه‌فرد خود شامل سبز و آبی، زینت‌بخش خیلی از کالاها ازجمله اشیا تزئینی و همین‌طور زیورآلات هستند. این سنگ‌ها در زیورآلات اغلب به شکل نگین انگشتر، نگین دستبند و یا گردنبند استفاده می‌شوند ولی در ظرف‌های فیروزه کوبی از آن‌ها در اندازه‌های کوچک و روی بدنه ظروف به‌کاربرده می‌شود.

ترکیب رنگ سرد فیروزه‌ای سنگ‌ها و قرمزی مس در ظرف مخصوص آن، زیبایی چشم‌گیری از این دو طیف رنگ در وسایل به وجود می‌آورد.

دراین‌بین، گلدان‌های مسی یکی از مدل‌های بی‌نظیر هنر فیروزه کوبی است که به‌وسیله سنگ‌های فیروزه شهر نیشابور فیروزه کوبی شده‌اند. این گلدان‌ها با هنر ظریف خود به‌وسیله هنرمندان کشورمان یکی از زیباترین انواع صنایع‌ دستی ایران هستند که به‌عنوان هدیه‌ای منحصربه‌فرد و زیبا هم معروف هستند.

3 هدیه صنایع دستی که هنر و اصالت ایران را نشان می دهد

جعبه خاتم‌کاری یکی از بهترین هدیه صنایع‌ دستی

جعبه خاتم ترکیبی است از چندضلعی‌های مرتب با میزان اضلاع متفاوت که به‌وسیله مواد اولیه متنوع در رنگ‌های متفاوت شکل‌گرفته است. این نقش‌ها دارای پنج ،شش هفت هشت یا ده ضلع هستند. خاتم از هنرهای دستی منظم و پرکار است که طراحی و ساخت آن نیاز به‌دقت و حوصله بالا دارد.

جعبه خاتم‌کاری شده یک جعبه از جنس چوب محکم و بسیار چشم‌نواز و زیبا است که در ظاهر به‌وسیله هنر بسیار مهم خاتم‌کاری، تزئین شده است. جعبه‌های مخصوص خاتم به‌وسیله دست‌ ساخته شده‌اند. این جعبه‌ها یکی از بهترین هدایای صنایع‌ دستی هستند که می‌توانید از آن به‌عنوان وسیله تزئینی نیز استفاده نمایید. با خرید این جعبه می‌توانید خانه خود را مزین به زیبایی آن کنید. در نهایت برای مشاهده بهترین صنایع دستی ایرانی و خرید صنایع دستی خاتم کاری از آرامان کلیک کنید.

3 هدیه صنایع دستی که هنر و اصالت ایران را نشان می دهد

مزایای استفاده از صنایع‌ دستی به‌عنوان هدیه

اگر همه هدایای ممکن در نظرتان تکراری است، بنابراین به هدیه صنایع‌ دستی به‌عنوان یک انتخاب استثنائی فکر کنید. مقصود از دادن هدیه، منتقل نمودن حس شخصی و فردی به فرد مقابل است و این خصوصیت درباره صنایع ‌دستی صدق می‌کند. در ادامه به مزایای انتخاب صنایع‌ دستی به‌عنوان هدیه خواهیم پرداخت.

۱. تنوع

تنوع مهم‌ترین ویژگی صنایع‌دستی است. در تولید صنایع دستی، خبری از ماشین‌آلات و تجهیزات خودکار نیست و یک محصول ساده (مانند یک سبد دستباف) در سفارش مجدد احتمال دارد ظاهر و ساختاری متفاوت پیدا کند. به علت همین تنوع، قابلیت انتخاب هدیه‌ای استثنائی و به اصطلاح تک از میان صنایع‌دستی متنوع وجود دارد.

۲. توانایی شخصی‌سازی

اگر به دنبال خرید یک هدیه‌ی همه‌چیزتمام هستید، هدیه‌ای برای فردی سخت پسند، صنایع‌دستی می‌تواند انتخابی خوب باشد، به‌خصوص اگر شخص موردنظر به محصولات ظریف و هنری علاقه داشته باشد. شرکتی با ظاهر مدرن در کار نیست و شما می‌توانید محصولاتی خاص را با رنگ، ظاهر و ساختار موردنظر خود سفارش بدهید. محصولی که تصور می‌کنید دقیقاً مناسب شخص گیرنده است.

۳. طبیعی بودن

آن‌چنان‌که از اسم آن‌هم معلوم است، صنایع‌دستی به‌وسیله دست‌ساخته می‌شوند و این موجب می‌شود که کالاهای تولیدشده، برخلاف اقلام مصنوعی، ظاهر و ساختاری طبیعی داشته باشد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که یک کادو باید انجام دهد، منتقل کردن یک حس خوب است و چنین حس خوبی تنها هنگامی انتقال می‌یابد که این پدیده صورتی طبیعی داشته باشد. صنایع‌دستی به دلیل طبیعت و ماهیت راحت و ساده‌ی خود برای منتقل نمودن چنین احساسی بهترین انتخاب هستند.

۴. قیمت ارزان و مقرون‌به‌صرفه

هرچند برخی صنایع کار دست قیمت‌هایی زیاد دارند، ولی اغلب قیمت صنایع‌دستی به نسبت دیگر اقلام استفاده‌شده به‌عنوان هدیه، ارزان‌تر و با قیمتی پایین‌تر هستند. این هم یک دلیل دیگر برای استفاده از هدیه صنایع ‌دستی است.

۵. منتقل کردن حس هویت ملی و محلی

اگر دوستی ایرانی در بیرون از کشور دارید و قصد دارید به او هدیه بدهید، به جرئت می‌شود گفت که صنایع‌دستی مناسب‌ترین گزینه‌ای است که می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید. شما با این کار، ضمن یادآوری ارزش صنایع‌دستی ایران به شخص ایرانی که در بیرون از کشور زندگی می‌کند، موجب می‌شود که او هم با نشان دادن آن هدیه معرف فرهنگ ایرانی برای دوستان خارجی خود باشد.

جمع بندی

صنایع‌دستی آرامان سعی دارد با از بین بردن واسطه‌ها، اجرای خلاقیت در بسته‌بندی و عرضه بسته‌های نفیس و شکیل از صنایع‌دستی ایرانی، هنر خاص و چشم‌نواز ایران‌زمین را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت در اختیار هنر دوستان درون کشور و همین‌طور خارج از کشور قرار دهد. هدیه صنایع ‌دستی یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای دادن هدیه به افرادی است که دوست دارید. با تهیه صنایع‌دستی به‌عنوان هدیه از سایت فروشگاه صنایع دستی آرامان، توجه خود را به فرهنگ و هنر ایران‌زمین نشان خواهید داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403