نقش غلامرضا نیکخواه در سریال «جیران»


نقش غلامرضا نیکخواه در سریال «جیران»

خواجه‌های دربار ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. آدم‌هایی که اخته شده‌اند و از نظر فیزیولوژی خصوصیت مشخصی دارند اما آقای فتحی کاری به ویژگی‌های فیزیولوژیک این آدم‌ها نداشت و سعی بر این بود که شخصیت مورد نظر آن‌ها در قصه درست شکل بگیرد و من هم تلاش می‌کردم همین اتفاق بیفتد.

غلامرضا نیکخواه از بازیگرانی است که بدون شک با دیدن چهره اش، لبخندی روی لب هر تماشاگری نقش می‌بندند. بازیگر که هر کجا چه روی پرده سینما و چه در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ظاهر شده مخاطبانش را به خندیدن وادار کرده و لحظات خوشی را در خاطر آن‌ها به یادگار گذاشته است.

رضا نیکخواه در سریال جیران ساخته حسن فتحی نیز در نقش «عزیزآغا» یکی از خواجه‌های دربار ایفای نقش می‌کند که اگر چه این سریال کمدی نیست اما حضورش در این سریال، گاه لحظات شیرینی را هم برای تماشاگر رقم می‌زند. به بهانه حضور غلامرضا نیکخواه در سریال جیران گفت‌وگویی با او کرده‌ایم که می‌خوانید.

*نقش «عزیز آغا» در سریال جیران چطور به شما واگذار شد؟

قبل از پیش تولید با من تماس گرفتند و بعد در جلسه‌ای درباره نقشی که قرار بود بازی کنم، توضیح دادند و مدتی با هم درباره این نقش بحث و بررسی کردیم چون آن زمان هنوز متن فیلمنامه کامل نبود و فقط ۲۰ قسمت آن آماده شده بود و بنابراین بعد از مدتی گفت‌وگو، من با توجه به حضور آقای فتحی و عفیفه به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده این سریال که همکاری کردن با آن‌ها از افتخارات من است، قرارداد بستیم و کار را شروع کردیم. دوست داشتم در سابقه کاری‌ام، همکاری با این کارگردان و تهیه‌کننده فهیم و کاربلد را هم داشته باشم.

*از نقش‌تان در این سریال بگویید.

نقش خوبی است و آن را دوست دارم. «عزیز آغا» که نقش آن را بازی می‌کنم، خواجه جیران است و در ادامه خواهیم دید که حضور او در این قصه در باز شدن گرهی از این داستان بی‌تأثیر نیست.

*برای آن که به نقش عزیز آغا نزدیک شوید، مطالعه خاصی هم درباره ویژگی‌های خواجه‌های دربار داشتید یا با راهنمایی کارگردان به این کاراکتر رسیدید؟

از قبل اطلاعات مختصری درباره خواجه‌های دربار داشتم و قبل از شروع کار نیز طی چند ماه جلساتی را با آقای فتحی داشتیم که تمرین می‌کردیم تا شخصیت را پیدا کنیم و با نقش آشنا بشویم. آقای فتحی توضیحات کافی را می‌دادند و راهنمایی می‌کردند که شخصیت چه ویژگی‌هایی دارد و ما هم در حد توان و سعی خودمان، نقش را اجرا می‌کردیم.

خواجه‌های دربار ویژگی‌های خاص خودشان را دارند؛ آدم‌هایی که اخته شده‌اند و از نظر فیزیولوژی خصوصیت مشخصی دارند اما آقای فتحی کاری به ویژگی‌های فیزیولوژیک این آدم‌ها نداشت و سعی بر این بود که شخصیت مورد نظر آن‌ها در قصه درست شکل بگیرد و من هم تلاش می‌کردم همین اتفاق بیفتد. به هر حال خواجه‌های دربار به هر دلیلی اخته شده‌اند و باید اموراتشان بگذرد و کار بسیار سختی هم بوده است اما این که چرا این اتفاق برای آن‌ها در آن دوره زمانی می‌افتاد و چگونه این آدم‌ها به آن تن می‌دادند و این نوع زندگی را می‌پذیرفتند، سوالاتی است که مطرح است و ممکن است به دلیل مشکلات اجتماعی یا اقتصادی به هر حال به این کار تن می‌دادند.

اما این سریال یک اثر مستند تاریخی نیست بلکه یک داستان و رومنس تاریخی است و به نظرم نیاز نیست که کاراکتر خواجه در این سریال کاملاً شبیه خواجه‌ای باشد که آن زمان بوده است. می‌تواند اتفاقاتی برای آدم‌ها و شخصیت‌ها بیفتد که مطابق شرایط امروز به مردم ارائه شود.

نقش غلامرضا نیکخواه در سریال «جیران»

*این سریال اگر چه طنز و کمدی نیست اما شما و دیگر بازیگرانی که نقش خواجه‌های دربار را بازی می‌کنند، جملگی بازیگرانی هستید که مخاطبان شما را در آثار طنز و کمدی به کرات دیده‌اند و با دیدن همه شما در کنار هم انتظار دارد لحظات طنزآمیزی را شاهد باشد، به نظر شما دلیل این انتخاب چه بوده است؟

بله این سریال طنز نیست و موقعیت طنز هم به آن صورت نداریم. بیشتر فضای حسادت، زدوبند و قتل و خونریزی است که یک اثر دراماتیک و جذاب و دیدنی را به وجود آورده است. به نظر من این انتخاب آقای فتحی کاملاً هوشمندانه بوده است که بازیگران طنز در کنار این قصه باشند که فضای کار را تلطیف کنند. لازم نیست حتما اتفاق طنزی در کار باشد، چهره این افراد برای بیننده تلطیف کننده قصه است و خشونت اتفاقات آن را می‌گیرد. البته گاهی آقای فتحی راهنمایی می‌کردند که در جاهایی اتفاقات شیرینی را هم داشته باشیم و من هم بدم نمی‌آمد که مقداری فضای کار را به سمت طنز بکشانیم.

*فیلمنامه جیران به نظرتان چطور بود؟

زمانی که متن فیلمنامه را گرفتم و شروع به خواندن کردم، همان زمان دو بار آن را به طور کامل خواندم. متن بسیار جذاب و پر کششی داشت، طوری که نتوانستم فیلمنامه را زمین بگذارم. اتفاقات و گره‌های جالبی در این متن هست که بسیار زیباست و به نظرم یک رومنس تاریخی بسیار دوست داشتنی است. همین الان هم که چند قسمت آن پخش شده است، این جذابیت و کشش را شاهد هستید که چگونه مخاطب را با خودش همراه می‌کند.

من نه به دلیل بازی خودم در این سریال بلکه به دلیل جذابیتی که برایم دارد، هر هفته منتظرم که قسمت بعدی پخش شود و ببینم که قصه به کجا می‌رسد و این در حالی است که سه بار قصه آن را خوانده‌ام اما همچنان برایم جذاب است. البته نمی‌توان گفت که متن فیلمنامه کاملا بدون ایراد است، شاید بتوان گفت به طور مثال تعدد شخصیت‌ها و پرداختن به هر کدام از آن‌ها در زمان مناسب، کار بسیار سخت و زمان‌بری است.

آدم‌ها و شخصیت‌های فرعی بسیاری به تدریج وارد قصه می‌شوند که هر کدام شخصیت‌پردازی شده تا مردم با آن‌ها آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند و تلاش آقای فتحی این بود که قصه به درستی به سرانجام برسد و وارد خط اصلی داستان شویم.

*بهترین و سخت‌ترین سکانسی که بازی کردید کدام است؟

در این پروژه، مسافرت رفتن و به طور کلی رفت و آمدهای آن شرایط سختی را به لحاظ جسمانی داشت و پیچیدگی‌های نقش هم از دیگر سختی‌های کار بود. یکی از سکانس‌ها که هنوز پخش نشده و نمی‌توانم زیاد درباره آن توضیح بدهم مربوط به اتفاقی و بلایی است که سر عزیز آغا می‌آورند.

اتفاقی در حرم می‌افتد که به دلیل ناتوانی و بی‌توجهی عزیز آغا در کنترل این اتفاق، خشم سلطان برانگیخته می‌شود و بلایی سر عزیز آغا می‌آورند که نمی‌توانم آن را توضیح بدهم اما از سکانس‌هایی بود که هم خیلی دوست داشتم و هم برایم بسیار چالش‌برانگیز بود.

*شما همیشه در نقش‌های کمدی و آثار طنز نقش‌آفرینی کرده‌اید این انتخاب و علاقه خودتان است یا این که نقش‌های دیگر به شما پیشنهاد نشده است؟

کار کمدی را بسیار دوست دارم و لذت می‌برم و زمانی که تاثیر آن را روی جامعه و مردم می‌بینم که لبخندی را روی لبشان می‌نشاند، خستگی را از تنم درمی آورد و این برایم لذت‌بخش است. امیدوارم خدا هم این توفیق را بدهد که همچنان همین مسیر را ادمه دهم و مردم را بخندانم.

*تجربه همکاری با آقای فتحی و دیگر بازیگران این مجموعه چطور بود؟

بازی در این مجموعه برایم خیلی جذاب بود و بازیگران بسیار توانمند و خلاقی در این سریال در کنار هم هستند که من از تک تک آن‌ها کار یاد می‌گیرم و درس پس می‌دهم. همکاری با آقای فتحی کارگردان این مجموعه نیز یکی از آرزوهای کاری من بود که برآورده شد و دیگر عوامل از تهیه‌کننده که بسیار باسابقه و فهمیده است تا دیگر عوامل همه با جان و دل و به طور تخصصی کار می‌کنند تا اثر خوبی تولید شود و امیدوارم که رضایت تماشاگران را هم در پی داشته باشد.

*مخاطبان را به دیدن سریال اگر بخواهید ترغیب کنید چه می‌گویید؟

در این کار خیلی‌ها زحمت می‌کشند و هزینه هنگفتی صرف این کار شده است و به جز بازیگرانی که جلوی دوربین دیده می‌شوند، عوامل بسیاری پشت صحنه این مجموعه در طول یک سال و نیم گذشته با جان و دل کار کرده‌اند تا اثر خوبی برای مردم تولید و ارایه شود و از تماشای آن لذت ببرند.

بنابراین من از همه مردم خواهش می‌کنم که این سریال را به شکل قانونی دانلود کنند و کاری کنند که این مجموعه و دیگر مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی بتوانند روی پای خودشان بایستند و همچنان سازندگان بتوانند برای مردم فیلم بسازند. این که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای این سریال‌ها را به شکل غیرقانونی پخش می‌کنند، بسیار بی‌انصافی است و من از همه مردم تقاضا می‌کنم که این سریال را از «فیلیمو» تماشا کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایران با چه موشک‌هایی آسمان منطقه را به 2 نقطه در فلسطین اشغالی دوخت؟