سرمایه‌گذاری 23 هزار میلیارد تومانی در کشت و صنعت مغان


سرمایه‌گذاری 23 هزار میلیارد تومانی در کشت و صنعت مغان

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: سرمایه‌گذاری 23 هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های توسعه این شرکت مورد توجه قرار گرفته است و در صورت تحقق آن تحول بزرگی در تولید و اشتغال استان اردبیل ایجاد می‌شود.

اسداله محسن زاده، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌ها با بهره‌گیری از ایده‌های نوین، استفاده از عوامل سرعت دهنده بخش کشاورزی، کارهای علمی- تحقیقاتی توسعه‌ای در قالب شرکت های دانش بنیان و دپارتمان مهارت افزایی کشاورزی کارهای توسعه ای در این بنگاه تولیدی اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: تاکنون با استفاده از محل منابع داخلی ۶۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این شرکت انجام شده که تلاش بر این است این سرمایه گذاری‌ها با هدف جهش تولید و اشتغالزایی نسبت به سال‌های گذشته رونق بیشتری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه دشت مغان یکی از دشت‌های حاصلخیز کشور است، افزود: هم اکنون این شرکت دارای ۲۴ هزار هکتار اراضی ناخالص می‌باشد که ۲۰ هزار هکتار آن خالص و قابل کشت است.

محسن زاده گفت: در سال تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین طرح‌های متعددی برای افزایش تولید و صادرات محصولات زراعی و باغی در این شرکت اجرا می‌شود و ضمن اینکه اشتغال جدید هم در اولویت قرار گرفته است.

وی ایجاد اشتغال جدید را نیازمند بسترسازی و آماده کردن زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: تعیین تکلیف نشدن وضعیت شرکت در اصل ۴۴ مانع سرمایه‌گذاری دولتی شده ولی در سفر اخیر رئیس جمهوری به اردبیل سرمایه‌گذاری جدید در این شرکت مطرح و رئیس جمهوری هم در این مورد قول مساعد داد.

وی ادامه داد: عمده‌ترین چالش ما در این شرکت مصرف آب در بخش زراعت و باغبانی است و برای استفاده بهینه از آب راه اندازی سامانه نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفته تا از هدررفت آب جلوگیری و محصولات مطابق با الگوی مناسب کاشته شود.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: سه هزار هکتار زمین دیم در کشت و صنعت مغان وجود دارد که یک هزار هکتار آن زهدار است و تلاش بر این است بخش عمده ای از اراضی دیم به آبی تبدیل شود.

وی بالا بودن راندمان مصرف آب در این شرکت را یادآور شد و گفت: در بخش زراعت ۵۰ میلیون مترمکعب اضافه آب در این شرکت مصرف می‌شود که ضروری است برای استفاده بهینه از آب در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اهمیت پایگاه صهیونیستی نواتیم در چیست؟