١٢٨ گونه جانوری در کشور در خطر انقراض است 


١٢٨ گونه جانوری در کشور در خطر انقراض است 

تهران - ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ١٢٨ گونه جانوری و مهره‌دار در کشور در معرض خطر انقراض قرار دارد که برخی از آنها وضعیت خوبی ندارند و بیشتر به گروه دوزیستان برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایرنا، حسن اکبری روز یکشنبه در همایش روز جهانی تنوع زیستی ( اول خرداد ) افزود: ایران از لحاظ دارا بودن تنوع زیستی حداقل در خاورمیانه رتبه اول را دارد ، ٢٠٠ گونه پستاندار ، ۵٠٠ گونه پرنده و ١۶٠ گونه دوزیست در کشور برخی از این ظرفیت است.

وی اظهار داشت: تعداد پرندگان ما تقریبا معادل پرندگان در قاره اروپا است که بیش از یک چهارم آن بومی کشور است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: ٣٠٩ منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست با مساحت ١٩ میلیون هکتار در کشور وجود دارد که در کنار آن با مناطق شکار ممنوع ٣٠ میلیون هکتار می شود. همچنین ٢٨٠ هزار هکتار عرصه داریم که توسط بخش خصوصی حفاظت می‌شود و اگرچه در حفاظت از محیط زیست تاثیرگذاری دارد اما با وجود تمام تلاش‌هایی که حداقل در دهه ٩٠ صورت گرفته موفق به افزایش عرصه‌ها نشده است.

وی اظهار داشت: موضوع حفاظت از محیط زیست در کشور ما دولتی است و این روش در هیچ جای دنیا جواب نداده و نمی دهد؛ بنابراین باید چارچوب حفاظت از سمت و سوی دولتی بودن خارج و به مردم واگذار شود.

اکبری گفت: از ١٢٨ گونه جانوری برای ١٩ گونه برنامه عمل حفاظت تهیه کردیم که متاسفانه پیشرفت در اجرای آنها کمتر از ١٠ درصد بوده و مشکل اصلی به کمبود اعتبارات برمی‌گردد.

وی اظهار داشت: متنوع‌ترین مرجع علمی نمونه‌های کشور در سازمان حفاظت محیط‌زیست است که ١٠ هزار نمونه نمایشگاهی داریم ، ٧ نمونه آن رکورد است که موزه تاریخ طبیعی نگهداری می شوند.

اکبری افزود: ٩۴ هزار نمونه جانوری، گیاهی و سنگ و کانی در موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود دارد .

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: اکنون حدود ٢١۵ هزار راس قوچ و میش، کل و بز، آهو، جبیر و گورخر در کشور وجود دارد که هر ساله مورد پایش قرار می‌گیرند که نتایج نشان می‌دهد نسبت به دهه چهل حدود ١٠ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: در ۶٠ تا ٧٠ سال گذشته بخش زیادی از این گونه‌ها را از دست دادیم که بیشترشان گوشتخواران هستند وقتی تا این حد کاهش داریم یعنی اینکه حیات گوشتخواران هم دچار خطر شده است چون این گونه‌ها طعمه گوشتخواران هستند.

ادامه دارد...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی