خودروهای بین 5 هزار تا 20 هزار دلار وارد می شوند


خودروهای بین 5 هزار تا 20 هزار دلار وارد می شوند

کریمی سنجری گفت: خودرویی وارد شود که تاثیر بیشتری را بر کنترل بازار داشته باشد. اگر هدف این باشد طبیعتا دولت باید تلاش کند تا خودرو را با قیمت تمام شده پایین تری به دست مصرف کننده برساند.

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو بیان کرد: طبیعتا اگر واردات خودرو به موقع انجام شود و با ساز و کار درستی اتفاق بیفتد می تواند در وضعیت بازار خودرو تاثیر گذار باشد. اما ساز و کار در این میان بسیار مهم است یعنی باید خودروهایی وارد شوند که سهم زیادی در بازار دارند.

وی افزود: در گذشته برای اینکه منافع شرکت های خودروسازی خودمان آسیب نبیند و تولید داخل دچار خدشه نشود که اتفاقا کار درستی هم بود اجازه واردات به خودروهایی که در رنج قیمتی خودروهای تولید داخل بود نمی دادیم. البته این برای زمان هایی بود که ما ظرفیت تولید بالایی در داخل داشتیم.

این کارشناس تاکید کرد: به عنوان مثال در سال 1396 بالغ بر یک میلیون و چهارصد هزار خودرو در دو شرکت خودروسازی تولید کردیم. اما امروز وضعیت متفاوت است و در این چند سال اخیر نشان دادیم که توانایی تولید داخل بیش از نهصد هزار دستگاه در سال نیست و باید خودروهایی وارد بشوند تا صرف نظر از اینکه بحث های کیفیت و خدمات پس از فروش لحاظ شود به لحاظ سطح قیمتی هم خودروهایی باشند که سهم زیادی در بازار دارند تا بتوانند در مدیریت بازار و کنترل قیمت ها تاثیر گذار باشند.

*سازوکار واردات خودرو باید طوری باشد که قیمت تمام شده کاهش یابد

کریمی سنجری ادامه داد: ساز و کار برای اجرای این طرح باید به درستی انجام شود. بدین معنی که به خودروهایی که قیمت پایین تری دارند تعرفه های کمتری هم برای واردات داشته باشند تا اقشاری که قدرت خرید پایین تری دارند بتوانند از آن خودروها استفاده کنند. یعنی خودرو با قیمت تمام شده پایین تری به دست مصرف کننده ها برسد.

او گفت: خودروهای وارداتی باید طوری باشند که کاملا بر بازار کلی تاثیرگذار باشند. چرا که خودرو در هر رنج قیمتی در داخل مشتری خودش را دارد. یعنی اگر خودروهای 3 میلیارد تومانی 5 میلیارد تومانی و حتی 10 میلیارد تومانی هم وارد کنند باز مشتری خودشان را دارند.

خودروهای بین 5 هزار تا 20 هزار دلار وارد می شوند

کارشناس مسائل صنعت خودرو تشریح کرد: اما مهم این است که خودرویی وارد شود که تاثیر بیشتری را بر کنترل بازار داشته باشد. اگر هدف این باشد طبیعتا دولت باید تلاش کند تا خودرو را با قیمت تمام شده پایین تری به دست مصرف کننده برساند.

کریمی سنجری ابراز می کند: ما در بازار جهانی دیگر خودرو زیر 5 هزار دلار نداریم و خودروهای بالای 20 هزار دلار هم ضرورتی برای بازار ندارند پس این رنج مشخص شده فعلی به نظر درست است اما باید با نظام تعرفه باز هم سازماندهی بهتری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید