سه طرح میراث فرهنگی در اصفهان افتتاح شد


سه طرح میراث فرهنگی در اصفهان افتتاح شد

اصفهان-ایرنا- مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از افتتاح سه طرح با مجموع اعتبار حدود 17 میلیارد تومان در استان به مناسبت هفته میراث فرهنگی خبر داد.

شهرام امیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح ها شامل موزه مردم‌شناسی و بافته‌های سنتی در شهرستان ورزنه با اعتبار حدود ۲ میلیارد تومان، سرای دیبایی‌ها در کاشان با اعتبار حدود سه میلیارد تومان و اتمام مرمت گنبد عظیم مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان با اعتبار حدود ۱۲ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت گنبد عظیم مسجد امام (ره) (جامع عباسی) اصفهان با دستور وزیر میراث فرهنگی اتمام یافت و داربست های آن پس از ۱۱ سال جمع آوری می شود، اظهار داشت: سرای دیبایی ها در کاشان نیز یک خانه تاریخی است که مرمت و به هتل تبدیل شده است.

امیری با اشاره به برگزاری حدود ۳۸ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در استان اصفهان، اضافه کرد: در این هفته نشست ها و همایش هایی مانند بررسی سیستم آبرسانی کاخ عالی قاپو و عمارت چهلستون و تجلیل از خادمان و علاقه‌مندان موزه و میراث‌فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی رونمایی از کتاب آشنایی با کتیبه های آثار تاریخی شهر اصفهان نوشته سعید نجیمی و عروسک‌های جدید با روایتگری از داستان‌های هزار و یک‌شب در موزه عروسک‌های محلی شهر بادرود را از دیگر برنامه های این هفته در استان اصفهان برشمرد و خاطرنشان کرد: چند نمایشگاه نیز مانند پوسترهای آثار مکشوفه مسجد جامع عتیق اصفهان و آثار منتخب مجموعه‌داران خصوصی در حال برگزاری است.

وی نمایش مجازی آثار صفوی موجود در مخزن موزه چهلستون در سالن شمالی عمارت چهلستون، اجرای برنامه همیاران میراث‌فرهنگی در موزه‌ها و بناهای تاریخی، برگزاری مسابقه نقاشی و عکاسی و اجرای موسیقی محلی و برنامه شعرخوانی در موزه مردم‌شناسی کویر نایین را از دیگر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی اصفهان عنوان کرد.

امیری با اشاره به اینکه شعار امسال هفته میراث فرهنگی قدرت موزه هاست به اهمیت موزه در این بخش و توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: این بخش در کشورمان با وجود ظرفیت های زیادی که دارد، مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه در سفرهای نوروزی و عید فطر امسال با استقبال خوب گردشگران از آثار تاریخی مختلف مواجه شدیم، تصریح کرد: اما مقایسه میزان بازدیدها از آثار تاریخی با موزه‌ها نشان می دهد که میزان مراجعه مردم به موزه ها بسیار کمتر بوده است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه، افزود: حدود ۵۰ موزه وابسته به میراث فرهنگی، بخش خصوصی و سایر نهادها در استان اصفهان وجود دارد.

هفته میراث‌فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت‌ و همزمان با روز جهانی موزه‌ها آغاز شد و تا سوم خرداد جاری ادامه دارد.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های "وزوان" ،"مزدآباد" و "مون" به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشف جسد 2 کودک بعد از 3 کشف شد + عکس