استاندار همدان بر مدیریت دقیق منابع با توجه به شرایط ناشی از خشکسالی و تنش آبی تاکید کرد


استاندار همدان بر مدیریت دقیق منابع با توجه به شرایط ناشی از خشکسالی و تنش آبی تاکید کرد

همدان- ایرنا- استاندار همدان با اشاره به کمبود منابع آب در این استان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی، امسال تابستان سختی پیش رو داریم و باید با مصرف بهینه در حوزه کشاورزی و آشامیدنی، منابع موجود را مدیریت کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد روز یکشنبه در نشست اعضای شورای حفاظت از منابع آب‌ها، تاسیسات و مجاری آبی استان همدان افزود: استان همدان در یک تنش آبی بسیار شدید قرار دارد و مردم باید با همراهی خوب در بخش کشاورزی و آشامیدنی در رابطه با مدیریت مصرف آب همکاری داشته باشند.

وی اظهار داشت: در حوزه کشاورزی باید با آموزش و ترویج مصرف بهینه آب، نگاه لازم برای کشت و بهره برداری از محصولات کشاورزی کم آب بر ارائه شود.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تشکیل سفره های زیرزمینی حاصل نفوذ آب طی سالیان متمادی است، تصریح کرد: ذخایر آب های زیرزمینی در استان همدان در حال افت و به شدت رو به کاهش است که ادامه این روند مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: در حوزه های آبریز استان، منابع قابل اعتمادی برای تامین آب مورد نیاز مردم نداریم و به ناچار مجبور شدیم از استان دیگری آب به همدان منتقل کنیم.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انتقال آب سد تالوار به همدان، این پروژه پس از ۱۷ سال، هنوز بهره برداری نشده و همین موضوع موجب استفاده بیش از حد از منابع زیر زمینی شده که خسارات جبران ناپذیری به جای گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه مساله تامین آب همدان در سال ۱۴۰۱ از تاکیدات دولت سیزدهم است، ادامه داد: وزارت نیرو توجه خاصی به بهره برداری از پروژه انتقال آب سد تالوار به استان همدان دارد و اعتبارات خوبی را برای آن تامین کرده است.

قاسمی فرزاد گفت: اختصاص یک هزار و ۴۰۰ میلیون تومان پول نقد به این پروژه نشان از عزم جدی وزارت نیرو برای انتقال آب به همدان و حل مشکل کم آبی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ کیلومتر باقی مانده از لوله گذاری، سخت‌ترین قسمت کار است که در مناطق صعب العبور قرار دارد، افزود: با پیگیری های صورت گرفته، روند تکمیل این طرح از چهار ماه به ۲ ماه کاهش یافته است.

استاندار همدان اظهار داشت: اجرای قسمت های مخازن و تصفیه خانه این طرح به سرعت در حال اجرا و مواد مورد نیاز تهیه لوله، با مذاکرات با فولاد مبارکه در حال تامین است.

وی با تاکید بر اینکه اگر در تابستان امسال صرفه جویی نکنیم با قطعی آب مواجه می شویم، تصریح کرد: نیروهای آب منطقه ای و آبفا، شبانه روز در حال تلاش هستند تا با مدیریت مصرف، از قطعی آب مشترکان جلوگیری شود.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه تابستان سختی را پیش رو داریم و باید با مدیریت مصرف، منتظر انتقال آب به همدان باشیم، خاطرنشان کرد: مدیریت آب منطقه‌ای و آبفا در طول چند ماه گذشته شبانه روز تلاش کردند تا آب به موقع به همدان برسد.

وی خاطرنشان کرد: تامین آب از تالوار پایان کار نیست و باید به دنبال یک منبع پایدار برای تامین آب همدان باشیم.

استاندار همدان تاکید کرد: کشاورزان نگران نباشند چراکه به بخش کشاورزی نیز توجه شده است و با راهکارهایی همچون اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت های گلخانه ای و دیگر موارد مشکل این حوزه نیز برطرف می شود.

۸۸۴ هکتار گلخانه در همدان احداث می‌شود

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد منابع آبی در حوزه کشاورزی مصرف می شود، گفت: توسعه کشت های گلخانه ای در حوزه کشاورزی با توجه به مباحث علمی پیش می رود و در این رابطه امنیت غذایی باید مورد توجه باشد.

قاسمی فرزاد خاطرنشان کرد: امسال باید حوزه دانش بنیان به بخش کشاورزی ورود کند و در راستای تحقق اهداف، در برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال ۸۸۴ هکتار گلخانه در سطح استان همدان احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری مهمترین رویکرد حفظ منابع آب است، تصریح کرد: منابع آب استان بسیار محدود است و همه مردم، شهروندان و کشاورزان باید همکاری کنند تا به مشکل نخوریم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه باید کشت محصولات را به سمت محصولات کم آب بر هدایت کنیم، گفت: کشت گل محمدی و زعفران از سیاست های خوب و موثری است که باید توسعه یابد.

وی تاکید کرد: به منظور مصرف بهینه آب، مرکز آموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی باید نهضتی ورود کند و باید طی ۱۰ سال با اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف آب، حل مشکل کم آبی در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی فرزاد با تاکید بر لزوم مقابله با چاه های غیر مجاز، افزود: کنتورهای هوشمند به طور حتم باید بر روی چاه های مجاز نصب شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط