آنها می‌خواستند فرار کنند و عالیشاه باید مادام العمر محروم شود/ کلنجار با مدیرفرهنگی تراکتور و استدلال‌های جنجالی‌اش


آنها می‌خواستند فرار کنند و عالیشاه باید مادام العمر محروم شود/ کلنجار با مدیرفرهنگی تراکتور و استدلال‌های جنجالی‌اش

حواشی بازی تراکتور و پرسپولیس هر لحظه ابعاد عجیبی به خود می‌گیرد و مدیرفرهنگی باشگاه تبریزی نیز واکنش جنجالی نسبت به این اتفاقات داشته است.

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که بازی دو تیم پرسپولیس و تراکتور با توجه به حواشی شکل گرفته در نهایت در دقیقه 73 قطع شد، دو باشگاه طی ساعات اخیر مواضع جنجالی نسبت به این اتفاقات داشته‌اند. در این رابطه با محمد نصیری مدیرفرهنگی باشگاه تراکتور گفتگویی چالشی در خصوص اتفاقات استادیوم یادگار امام داشتید که در ادامه آن را خواهید خواند.

چند روز از بازی تراکتور - پرسپولیس و جنجال‌هایش گذشته است و کمیته انضباطی مشغول بررسی اتفاقات بازی است. شما فکر می‌کنید چه حکمی صادر شود؟
ما به هر حال مسئول صدور حکم نیستیم و به قوانین فوتبال در کشور پایبند هستیم و همه موارد و اتفاقاتی که در بازی رخ داده است را دیدند و حکم هم با در نظر گرفتن همه موارد صادر خواهد شد ولی از دیدگاه فرهنگی و هواداری می‌خواهم این موضوع را مطرح کنم و امیدوارم به شکلی منعکس شود که مخاطبین در جریان قرار بگیرند و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. شرایطی که ما در حال حاضر در آن قرار داریم و بحث معیشتی و اقتصادی که وجود دارد و از طرفی سو استفاده رسانه بیگانه از مسائل ایجاد شده و مساله اینجاست که پرچم تراکتور 50 میلیون نفر را زیر خودش جمع کرده و این هواداران روز بازی در ورزشگاه جمع شدند تا تیم خودشان را تشویق کنند و حریف را تحت فشار قرار دهند و این تحت فشار قرار دادن یک امر طبیعی است. حاصل این تحت فشار قراردادن ها رفتار بازیکنان حریف از جمله رامین رضاییان بود که با وجود این فشارها رفتار ناشایستی نداشت و همه تایید کردند که رفتار خوبی از خودش نشان داد ولی کاپیتان تیم حریف (امید عالیشاه) رفتارهایی از خودش نشان داد که در فوتبال تا به امروز آن را ندیده‌ام. بازیکنی که قرارداد حرفه‌ای می‌بندد باید بداند ماهیت شغلی او ایجاب می‌کند یک روز مورد تشویق قرار می‌گیرد و یک روز ممکن است از روی سکوها هو بشوند. هم هوادار تیم حریف و هم هوادار خودی بر اساس عملکرد بازیکن واکنش نشان می‌دهد. هوادار از طرف سکوها رفتاری نشان داده و ما در حال بررسی آن هستیم که افرادی که پرتاب سنگ را شروع کردند منتصب به تیم پرسپولیس هستند و تصاویر و فیلم‌هایی بیرون آمده و در حال شناسایی افراد هستیم و الان قطعی نمی‌توانم بگویم ولی شواهدی در اختیار داریم که نشان از این موضوع دارد که این افراد نفوذی هستند و آمده‌اند جو ورزشگاه را به هم بریزند. بحث کلی من این است که اگر از سمت سکوها چیزی به سمت بازیکن پرتاب شود عرف است و مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ و ناظر بازی گزارش می‌دهند و در خصوص این رفتار تصمیم می‌گیرند ولی رفتار بازیکن....

بحث ما اینجا تایید رفتار عالیشاه یا هر بازیکن دیگری نیست ولی این موضوع پیش از این هم در ورزشگاه یادگار تبریز مقابل تیم‌های دیگر مثل استقلال و سپاهان هم رخ داده است. مستنداتی وجود دارد که این را ثابت می‌کند. ما اینجا هواداری صحبت می‌کنیم یا بحث مدیریتی داریم؟ اگر قرار است بحث هواداری انجام دهیم بهتر است برویم روی سکو بنشینیم و اگر بحث مدیریتی داریم بهتر است منطقی صحبت کنیم.
شما با من تماس گرفتید تا نظر من را بدانید یا نظر خودتان را تحمیل کنید؟ من منطقی به شما می‌گویم در فضایی که 50 میلیون هوادار تراکتور بودند و به نمایندگی از آنها در ورزشگاه حضور داشتند تا تیم حریف را تحت فشار قرار دهند، عده‌ای از بازیکنان پرسپولیس با رفتار تحریک آمیز باعث برهم خوردن جو بازی شدند. اگر جای دیگری مثل ورزشگاه آزادی بازیکن تراکتور به سمت سکوهای پرسپولیس سنگ پرتاب کند می‌ریزند داخل زمین و او را می‌کشند. اینجا هم این امکان بود.

آیا بین دو نیمه بازیکن پرسپولیس رفتاری انجام داده بود که سرمربی پرسپولیس هنگام ورود به زمین مورد ضرب و شتم قرار گرفت؟ قصد ندارم از رفتار بازیکن دفاع کنم ولی صحبت‌های غیرمنطقی شما بحث را به این سمت می‌برد.
شما به حرف من گوش کنید. آقای گل محمدی مربی اخراج شده بازی قبل آن روز محروم بود و در جایگاه ویژه نشسته بود. وسط بازی در حالیکه حق ورود به زمین را نداشت آمده بود و مقابل چشم هواداران می‌گفت من می‌خواهم بروم پایین. هدف ایشان چه بود؟ مگر قانون به ایشان اجازه می‌داد که برود سمت زمین و رختکن؟ این رفتار دلیلی غیر از تحریک سکوها داشت؟ با هزار دردسر عوامل اجرایی بازی جلوی ایشان را گرفتند و وقتی بازی قطع شد آمدند پایین آن هم با چه وضعیتی؟ به هر حال ایشان طبق قانون محروم بود و حق ورود به زمین را نداشت و به غیر از ایجاد تشنج نتیجه دیگری نداشت.

آنها می‌خواستند فرار کنند و عالیشاه باید مادام العمر محروم شود/ کلنجار با مدیرفرهنگی تراکتور و استدلال‌های جنجالی‌اش

حرف شما مبنی بر اینکه گل محمدی حق ورود به زمین را نداشته را تایید می‌کنیم ولی اینکه قصد او برای ورود به زمین باعث کتک خوردنش شود را نباید پذیرفت.
شرایط بازی با بازی متفاوت است. یحیی گل‌محمدی رفتاری داشت که باعث تحریک تماشاگران می‌شد. مشابه حرکاتی که امید عالیشاه خطاب به هواداران نشان می‌دهد ایشان هم به شکلی دیگر انجام می‌دادند و تصاویرش موجود است.

چرا تصاویری که می‌گویید را منتشر نمی‌کنید؟ باشگاه پرسپولیس فیلم‌های زیادی منتشر کرده است و یک بار هم شما این مستندات را منتشر کنید تا هوادار و مخطاب فوتبال در یک فضای منطقی روشن شود
خدمت شما عرض می‌کنم که هوادارما در همین ورزشگاه وقتی به استقلال باختیم با وجود اینکه هواداران زیادی روی سکوها بودند به عنوان بهترین هوادار در رسانه‌ها از آنها تجلیل شد و بهترین رفتار ممکن را داشتند و در سایت‌های بین المللی از جمله فیفا از هواداران تراکتور تقدیر شده و نام فوتبال ایران به واسطه آنها در این رسانه‌ها چندین بار مطرح شده است.

بحث ما هواداران تراکتور نیست و افرادی که در ورزشگاه بودند را می‌گوییم. ما همیشه از هوادار تراکتور به عنوان پرشورها یاد کردیم و منظور ما هوادار تراکتور نیست.
دیدگاه من این است که یک بازی بین دو تیم رقیب شکل گرفته است و کری سنگینی میان هواداران دو تیم وجود دارد و در بازی‌های حساس این چنینی هم در کل دنیا فشار از سوی سکوها روی حریف اعمال می‌شود ولی حریف در اینجا به خاطر اینکه نمی‌توانست بازی را به پایان برساند دست به اقداماتی زد که قصد دارد بازی را نیمه تمام باقی بگذارد و فرار کند.

شما به عنوان یک شخص فرهنگی و معاون فرهنگی باشگاه تراکتور می‌گویید هوادار فشار آورده است. چرا هوادار باید با سنگ فشار بیاورد و این اتفاق مشابهش کجای دنیا اتفاق می‌افتد؟ هوادار نمونه دنیا با سنگ به حریف فشار می‌آورد؟ خیلی احساساتی برخورد می‌کنید.
بر حسب فشار و جوی که در بازی حاکم است پیش آمده که برخی اقدام به سنگ پراکنی کرده‌اند و این از دقیقه یک بازی رخ نداده و بعد از حرکت زشت امید عالیشاه اتفاق افتاده است. صحبت من این است که در دنیا موارد این چنینی وجود دارد که بطری آب معدنی یا سنگ یا هر چیز دیگری به سمت بازیکن پرتاب شود ولی بازیکن حق سنگ پرتاب کردن به یک ملت را ندارد. بازیکن معادل پولی که می‌گیرد هم مورد تشویق قرار می‌گیرد و هم ممکن است علیهش چنین اتفاقاتی رقم بخورد. بازی پرسپولیس و سپاهان مگه نبود که اینجا برگزار شد؟ شما بروید نگاه کنید اینجا یک نفر خون از دماغش نیامد و همه در سلامتی به خانه‌هایشان رفتند. یک نفر نیامد داخل زمین برود سمت عالیشاه. روی این مسائل کار شده شد.

ولی چند سال قبل عده‌ای وارد زمین شدند و اشکان دژاگه را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
از آن زمان تا الان یک اقداماتی صورت گرفته است که دیگر این رفتارها دیده نشده است.

آنها می‌خواستند فرار کنند و عالیشاه باید مادام العمر محروم شود/ کلنجار با مدیرفرهنگی تراکتور و استدلال‌های جنجالی‌اش

خب پس این اقدامات نتیجه‌اش این شده که از سوی سکوها سنگ به بازیکن پرتاب می‌شود.
اصلاً اینجوری نیست. شما می‌خواهید علناً اتفاقات را جور دیگری بیان کنید. من منطقی جواب می‌دهم. صحبت من این است که بازیکن به فراخور شغلی که انتخاب کرده نه در این بازی و این ورزشگاه بلکه هرجای دیگر دنیا...

کجای دنیا به اسم هوادار یک تیم این رفتارها انجام می‌شود؟ شما یک نمونه در یک جای دیگر دنیا از بین لیگ‌های معتبر یا حتی غیر معتبر بیاورید که سکوها در حال پرتاب سنگ به سمت بازیکنان هستند؟
خب من هم می‌گویم هیچ کجای دنیا ندیدم بازیکن سنگ بردارد و به سمت یک "ملت" پرتاب کند. من می‌گویم این سنگ به سمت آرامش یک کشور پرتاب شده است.

شما نمی‌خواهید در مورد رفتار زشت افراد حاضر در سکوها صحبت کنید؟ من برای هوادار تراکتور احترام قائلم...
من در مورد رفتار زشت امید عالیشاه صحبت می‌کنم. راجع به رفتار زشت سعید آقایی صحبت می‌کنم. در مورد رفتار آقای گل محمدی صحبت می‌کنم. رفتار مناسب مهدی کیانی و رامین رضاییان را می‌گویم. شما باید موضوعتان رفتار امید عالیشاه باشد که به سمت سکوها سنگ پرتاب می‌کرد. آن شخص عامل انفجار در بازی بود و باید مادام العمر محروم شود.

ولی بعد از آن اتفاق (پرتاب سنگ عالیشاه) بازی بار دیگر حدود 10 دقیقه حدوداً‌ ادامه پیدا کرد.
اینها می‌خواستند بازی به این سمت کشیده شود تا بروند رختکن و به هدفشان هم رسیدند. از داور بازی و ناظر بازی بپرسید که آنها بازی را تعطیل کردند یا اینها سرخود به رختکن رفتند و ترک زمین کردند؟ کسی 70 دقیقه سنگ نخورد. بازی یک قوانینی دارد و یک ناظر دارد و داور دارد که تصمیم می‌گیرند شرایط برگزاری بازی فراهم است یا نه.

خب داور تصمیم گرفت بازی را لغو کند. این به سود تیم شما شد؟ اینکه بازی بعدی شما بدون تماشاگر شد به سود شما شد؟
نه. به نفع ما نشده است.

پس چرا نمی‌خواهید منطقی قبول کنید این رفتارها اشتباه بوده است؟
عواملی که باعث این رفتارها شدند باید شناسایی شوند. سه نفر عامل ایجاد این تشنج بودند که ما آنها را رها کردیم و می‌گوییم 70 دقیقه سنگ پرتاب شده است.

تا دقیقه 60 بازیکن پرسپولیس هیچ حرکتی نکرده بود و داشت سنگ می‌خورد. به قول شما تا دقیقه 45 که یحیی گل محمدی قصد ورود به زمین را داشته هیچ کنشی صورت نگرفته است پس چرا دقایق قبل از آن را در نظر نمیگیرید؟ ما تیتر می‌زنیم آقای نصیری پرشورترین هوادار تراکتور است ولی یک مقدار هم منطقی صحبت کنید.
تا دقیقه 60 هیچ اتفاقی نیافتاده بود و هواداران تیم خودشان را تشویق می‌کردند! بازی تا دقیقه 60 در جریان بود دیگر. هوادار تراکتور تیم خودش را تشویق می‌کرد و حریف را تحت فشار قرار داده بود!

آنها می‌خواستند فرار کنند و عالیشاه باید مادام العمر محروم شود/ کلنجار با مدیرفرهنگی تراکتور و استدلال‌های جنجالی‌اش

سنگ‌ها از کجا وارد زمین شد؟
سنگ‌ها به تحریک دوست عزیزمان آقای امید عالیشاه و بعد از حرکاتی که در زمین نشان می‌داد پرتاب شد و ایشان عمداً می‌خواست فضا را متشنج کند و هدفش این بود که دقیقاً هوادار وارد زمین شود. اگر در ورزشگاه آزادی سنگ به سمت بازیکن پرتاب می‌شد و او این حرکت را انجام می‌داد واقعاً چه واکنشی صورت می‌گرفت؟ نمی آمدند داخل زمین؟ عالیشاه علنا در حال دعوت تماشاگر به داخل زمین بود.

اما شما یک استادیوم بگویید که سنگ پرتاب می‌کنند. یک استادیوم یا یک بازی در جهان بگویید که سکونشینان سنگ پرتاب می‌کنند؟
شما یک کاپیتان تیم بگویید به سمت سکوها سنگ پرتاب می‌کنند؟

خب مسلما رفتار ایشان (عالیشاه) باید مورد بررسی قرار بگیرد اما سوال همچنان این است که شما بگویید چرا سکوها باید از دقیقه یک تا 73 به سمت تیم رقیب و چمن سنگ پرتاب کنند؟
نه، نه! اگر در حال سنگ پرانی بودند که بازی برگزار نمی شد!

چرا قبول نمی‌کنید؛ چندین فیلم از آن صحنه‌ها منتشر شده و چرا قبول نمی‌کنید سنگ پرانی و پرتاب بطری در این بازی وجود داشته است؟
این اولین بازی تراکتور در یادگار امام نبوده و قطعا آخرین بازی هم نبوده است. اصلا اینطور نیست و تیم سپاهان هم اینجا حاضر بوده و هیچ اتفاقی نیفتاده است. در همه بازی‌ها از وزیر وقت تا رسانه‌ها به نحو احسن استفاده کردند و کار خلاف خودشان را رسمی جلوه دادند. دو سه نفر از خبرنگاران مثل شما هم از آنها حمایت کردند. شما می‌گویید کار اشتباه ایشان به کنار که ورزشگاه را برهم زده. ناظر بازی در کنار خط ایستاده است و داور کنار زمین و داور وسط هم حضور دارند. اگر حرف شما درست و منطقی باشد که بازی را ادامه نمی‌دادند! چه زمانی بازی را متوقف کردند؟ وقتی که این آقا سنگ پرتاب کرد. این را قبول ندارید؟ شما می‌گویید سنگ پرتاب می‌کردند؟ پس چرا داور و ناظر هیچ واکنشی نداشتند و بازی را قطع نکردند؟

شما واقعا سنگ پرانی را ندیدید؟ آقای نصیری ما الان نمی‌خواهیم حکم بدهیم که شما به این شکل به دنبال دفاع از آن حرکات اشتباه هستید.
ناظر بازی آنجا نبود؟ چرا بازی را ادامه دادند؟ من می گویم که داور در زمین بود یا خیر؟ من منطقی جواب می‌دهم اما شما دوست دارید چیزی را بگویم که می‌خواهید! چه سنگ پرت شده یا نشده، داور و ناظر بازی آنجا بودند و همه می دانستند بازی حساس است و اگر چیز غیرمنطقی بود بازی یا قطع می‌شد یا متوقف می‌شد. چه زمانی این اتفاق افتاد؟ بعد از پرتاب سنگ از سوی آقای عالیشاه. اگر بازی تا آن موقع مساله ای داشت یا داور یا ناظر آن را متوقف یا تعطیل می‌کردند.

شما به عنوان مدیر فرهنگی باشگاه تراکتور الان فکر می‌کنید نتیجه و رای این بازی باید به چه شکل باشد که عدالت رعایت شده باشد؟
من نظرم این است انتظارمان این است که در فوتبال کشورمان با بازیکنی که به سمت مردم سنگ پرت کرده و حرکات غیراخلاقی هم داشته، برخورد کنند. نتیجه بازی هر چیزی که ناظر، قانون می گوید برعهده کمیته انضباطی است. اما اگر برخورد نکنند نسبت به پرتاب سنگ کاپیتان حریف در یک بازی حساس به یک ملت، به یک امنیت و یک ورزشگاه برخورد قانونی صورت نگیرد، یک رویه خواهد شد و تسویه حساب می‌ماند برای بازی‌های بعدی! کل سیستم بهم می ریزد و انتظار دارم این آدم، آدم نه و این رفتار را کاملا ریشه کن کنند و در خصوص بازی هم ناظر و داور بوده و هر چیزی که قانون بگوید قبول می‌کند، قبول هم نکند قادر به اعتراض خواهد بود. اما من می گویم باید این را مشخص کنید که یک شخص و کاپیتان که الگو است باید طبق قانون برخورد شود. این رویه اگر ادامه پیدا کند در کشور ما و در این وضعیت اقتصادی و معشیتی زشت است. مردم آسایش را دوست دارند و این آدم را باید توجیه کنند! باید به طوری متنبه شود و بگوید رفتار من درست نبوده و عذرخواهی کند. حالا اگر سنگی پرتاب شده ما شناسایی خواهیم کرد که ببینیم اصلا متعلق به ما بوده یا نبوده چون شواهدی هست که می‌گوید متعلق به ما نبوده! لیدرها و نفرات ما مشخص است و دنبال آن خواهیم گشت که ببینیم منتسب به تیم ما بوده یا خیر.

خب کسانی که در جایگاه ویژه بوده‌اند و در زمان خروج آقای گل محمدی با پرتاب بطری و برخورد فیزیکی و فحاشی او را بدرقه می‌کردند، چه کسانی بودند؟
من خودم در جایگاه و در کنار آقای گل محمدی حضور داشتم و به ایشان گفتم جو را که می‌بینی، چه اصراری دارید که پایین بروی؟ قانون اجازه نمی دهد که شما پایین بروید.

همین حرف شما نشان می‌دهد که در بین نیمه و زمانی که حتی عالیشاه سنگ پرتاب نکرده جو حتی در بخشی که جایگاه ویژه محسوب می‌شود، خوب نبوده است.
نه، نه و این آدم (گل‌محمدی) هم می‌خواست تحریک کند دیگر. به هرحال کری بین دو تیم وجود داشت. من الان بگویم در آزادی چه بلایی سر هوادار تراکتور می آورند؟

آنها می‌خواستند فرار کنند و عالیشاه باید مادام العمر محروم شود/ کلنجار با مدیرفرهنگی تراکتور و استدلال‌های جنجالی‌اش

در استادیوم آزادی سنگ پرانی و پرتاب بطری داشتند به سمت بازیکنان تراکتور؟ مربی تیم‌تان را زدند؟
شما مطمئن باشید چیزی که اینجا اتفاق افتاد و ناظر و داور هم حضور داشتند، بازتاب خیلی کوچک از آن اقداماتی بود که پرسپولیسی ها در آزادی انجام می‌دادند. آدم شرم می‌کند فیلم توهین‌های آنها را نگاه کند. نه به ورزش و نه فوتبال کار دارند و آدم شرم می‌کند. اما مربی حریف را کاپیتان ما و همچنین یگان ویژه در شرایطی که حتی وظیفه‌شان نبوده محترمانه پایین و به سمت رختکن بردند.

خب با همین مشایعت هم دیدید که آنطور که باید راحت هم آقای گل محمدی راهی رختکن نشدند و چه اتفاقاتی افتاد.
ایشان اصلا نباید می‌رفت آنجا! این (گل محمدی) می‌خواست تحریک کند.

این موضوع مربوط به آخر بازی است.
من خودم آنجا بودم و ایشان در جریان بازی اصرار داشتند پایین بروند!

خب هر چه بیشتر صحبت کنیم بحث‌ها قاطی می‌شود و کاپیتان و مربی شما بعد از توقف بازی به آقای گل محمدی کمک کردند برای خروج با آن وضعیت.
شما چیز دیگری در ذهن شماست.

اما دفاع شما هم کاملا اشتباه است و باید برای پاک کردن استادیوم‌ها چه در آزادی، چه در نقش جهان و حافظیه و یادگار امام و ... کمک کرد اما دفاع غیرمنطقی شما قطعا کار را به همین منوال دنبال می‌کند که شاهد اتفاقات مشابه در آینده باشیم.
بنده معتقدم که یکی از بدترین و زشت‌ترین اتفاقات ممکن در ورزشگاه را شاهد بودیم با پرتاب سنگ از سوی آقای عالیشاه. به یک ملت به یک جامعه، به یک قوم و به یک زبان بود و اگر شما این را تمرکز نکنید اشتباه می‌کنید.

کاملا غیرمنطقی دفاع می‌کنید. ما کاملا قبول داریم کار آقای عالیشاه اشتباه بوده اما شما قبول نمی‌کنید کار یک عده که کل بازی در حال فحاشی و سنگ پرانی و کتک زدن بودند اشتباه بوده و این شیوه هواداری و مدیریت فرهنگی نیست.
کار آقای عالیشاه را نادیده باید گرفت؟ تمام شد؟ یک ورزشگاه را بهم ریخت. عاملش این بود. مرسی و خداحافظ شما!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان