معاون وزیر جهاد کشاورزی: سالانه 16 تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم


معاون وزیر جهاد کشاورزی: سالانه 16 تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم

کرج - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه حدود 16 تن در هکتار به صورت متوسط شاهد فرسایش خاک در کشور هستیم.

به گزارش ایرنا، «مسعود منصور» روز یکشنبه در مراسم جشن انفال و افتتاح سامانه پنجره واحد زمین استان البرز افزود: البته این در حالی است که در برخی از نقاط کشور این رقم به ۱۰۰ تن در هکتار می رسد.

وی با بیان اینکه رسوبات ناشی از این فرسایش به دریاچه سدهای کشور وارد می شود، اظهار داشت: این میزان سالانه حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب است که به عنوان مثال سد امیرکبیر استان البرز ظرفیت دریاچه آن حدود ۲۰۴ میلیون متر مکعب است بدین معنی که سالانه یک سد امیر کبیر از حیث انتفاع ناشی از رسوبات خارج می شود.

منصور گفت: از سوی دیگر در کنار وضعیت خشکسالی شاهد رگبار و سیلاب هستیم که اینها با یکدیگر تناقض دارند به عنوان مثال اگر در جایی مانند سیستان و بلوچستان متوسط بارندگی در یک سال ۱۵۰ میلی متر است این میزان ممکن است که در چند روز اتفاق بیافتد و نتیجه آن سیلاب می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قریب به ۲۷ میلیون هکتار از پهنه کشور سیل خیز است، تصریح کرد: ۹ هزار و ۱۰۰ آبادی، شهر و روستا در این پهنه قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از دهه ۳۰ تاکنون حدود هفت هزار و ۷۰۰ سیلاب در کشور داشته ایم گفت: در سال های گذشته خسارات هر سیلاب حدود ۴۰ میلیارد تومان برآورد می شد اما امروز این رقم به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ۳۰ میلیون هکتار از عرصه کشور بیابانی است که از این میزان هفت میلیون هکتار آن در حوزه کانون های ریزگرد می باشد، این در حالی است که برآوردها نشان می دهد سالانه حدود سه هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم خسارت ناشی از این ریزگردها جدا از خسارت های غیر مستقیم مانند مهاجرت ها و مسایل فرهنگی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تعداد چاه های غیر مجاز در کشور را بیشتر از چاه های مجاز اعلام کرد و گفت: نتیجه وجود این چاه های غیر مجاز این است که در بیش از ۹۰ درصد از عرصه کشور شاهد فرونشست ۱۰ تا سی و یکم سانتی متری به صورت سالانه باشیم.

منصور در ادامه به وجود بیش از ۴۰ هزار قنات در کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد این قنات ها با مشکل کم آبی و بعضا خشک شدن مواجه هستند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از چرخه آب شیرین کشور را جنگل های زاگرس تامین می کنند، تاکید کرد: از سوی دیگر جنگل های هیرکانی ما میلیاردها متر مکعب آب را به سفره ها تزریق می کنند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به اقدامات صورت گرفته در بخش آبخیزداری اشاره کرد و گفت: با اجرای این عملیات بیش از ۱۰ هزار رشته از قنات هایی که در بالا به آنها اشاره شده احیا و پر آب که شاهد بهبود معیشت، اشتغال و در پاره ای موارد مهاجرت معکوس هستیم.

منصور افزود: همچنین حدود هفت میلیون متر مکعب از عرصه های بیابانی کشور تثبیت شد که به تبع آنها کیلومترها راه، راه آهن، سکونت گاه ها، روستاها و بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به دلیل اقدامات بیابان زدایی که بخشی از آنها در همین استان البرز بوده مصون مانده که ما حصل آنها تولید و اشتغال است.

وی با بیان اینکه با آبخیزداری سالانه حدود ۵۰۰ متر مکعب آب در هر هکتار استخراج می کنیم، بیان داشت: این در حالی است که از امروز به فکر آب، خاک و پوشش گیاهی نباشیم و آنها را حفظ نکنیم با چالش های جدی تری در حوزه امنیت غذایی و زیستی مواجه می شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح کاداستر در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد از اراضی در کشور به عنوان اراضی ملی شناخته می شود که با هدف حفاظت از این اراضی مقرر شده بود که طرح کاداستر در ۱۳۷ میلیون هکتار از اراضی ملی انجام که از این میزان تا پایان سال ۹۸ تنها در عرصه ۳۸ میلیون هکتار این اقدام صورت گرفته بود.

منصور ادامه داد: از سال ۹۹ به بعد با همکاری دستگاه های ذیربط در ۲ سال گذشته ۹۴ میلیون هکتار کاداستر شدند و امروز از ۱۳۷ میلیون هکتار اراضی ملی ۱۳۲ میلیون هکتار آنها این طرح انجام و مابقی نیز مقرر شده که تا پایان شهریور ماه اجرایی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل