سطح آب‌های زیر زمینی استان همدان 2.5 متر کاهش یافته است


سطح آب‌های زیر زمینی استان همدان 2.5 متر کاهش یافته است

همدان- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه سطح آب‌های زیر زمینی استان نسبت به سال گذشته 2.5 متر کاهش یافته است، گفت: بر اساس آخرین آمار و بررسی های انجام شده (تا 31 اردیبهشت) حجم ذخیره آب سد اکباتان حدود 31 درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، داود شاهسوند روز یک‌شنبه در شورای حفاظت از منابع آب‌ها، تاسیسات و مجاری آبی استان همدان، افزود: ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب تا پایان روز شنبه ۳۰ اردیبهشت پشت سد اکباتان ذخیره شده که درحال حاضر حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه از آن برای تامین آب مصرفی شهر همدان برداشت می شود.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۰) تا کنون از سد اکباتان نزدیک به ۱۳ میلیون متر مکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۲۰ میلیون متر مکعب از این سد بهره برداری شده بود.

شاهسوند همچنین با اشاره به اینکه ۶ درصد از گنجایش سد آبشینه نیز پر شده است، افزود: این سد با گنجایش پنج میلیون متر مکعب، در حال حاضر ۳۰۰ هزار متر مکعب ذخیره آب دارد.

به گفته وی، این مقدار آب موجود در سد آبشینه برای حفظ محیط زیست منطقه و آبزیان پرندگان مهاجر نگه داری شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۱ اردیبهشت، از سد آبشینه نزدیک به ۶۷۰ هزار متر مکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۶ میلیون متر مکعب از این سد بهره برداری شده بود.

وی با اشاره به اینکه ذخایر سد کلان ملایر در وضعیت مناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: ۹۸ درصد ظرفیت این سد پر شده به نحوی که سد کلان با گنجایش ۴۵ میلیون متر مکعب درحال حاضر ۴۴ میلیون متر مکعب آب دارد که برای بهره بهرداری در حوزه کشاورزی بسیار مناسب است.

شاهسوند اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۱ اردیبهشت، از سد سرابی تویسرکان نزدیک به ۳.۵ میلیون متر مکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۴.۴ میلیون متر مکعب از این سد بهره برداری شده بود.

وی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد از گنجایش سد سرابی تویسرکان نیز پر شده است، ادامه داد: در حال حاضر ورودی این سد اندک و حجم آن نزدیک به چهار میلیون متر مکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نقش موثری در جلوگیری از خشک شدن سفره های زیر زمینی دارد، افزود: به منظور اجرای این طرح، از سال ۱۳۹۳ تا کنون پنج هزار و ۳۲۴ حلقه چاه با ظرفیت برداشت ۳۱۱ میلیون متر مکعب آب در استان همدان مسدود شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه نیز ۶۴ حلقه چاه غیر مجاز با ظرفیت برداشت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب در استان همدان مسدود شده است.

شاهسوند افزود: از زمان آغاز طرح تعیین تکلیف چاه‌ها در استان همدان، ۲ هزار و ۳۴۵ حلقه چاه را هدف گذاری داشتیم که اکنون یک هزار و ۷۶۸ حلقه تعیین تکلیف و وارد مرحله صدور پیش پروانه بهره برداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: نصب کنتورهای هوشمند نقش مهمی در مدیریت مصرف آب دارد که در این راستا و در برنامه کم آبی سال ۱۴۰۱، نصب ۶۹۱ دستگاه انواع ابزار اندازه گیری بر روی چاه ها در دستور کار قرار گرفته که در ۲ ماه گذشته ۱۱۷ دستگاه آن نصب شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه نصب کنتور آب برای حفظ منابع آب زیر زمینی و تامین پایدار آب اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: تا کنون ۲ هزار و ۴۸۵ دستگاه انواع کنتور هوشمند نصب شده بر روی چاه های استان نصب شده است.

وی افزود: ۴۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان همدان به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند که برای برنامه ریزی تامین آب، این میزان باید به بالای ۶۰ درصد افزایش یابد.

شاهسوند ادامه داد: با اجرای طرح تعادل بخشی و اقدامات خوبی که با مشارکت دستگاه های اجرایی انجام شد سطح آب‌های زیر زمینی رو به رشد بود که با خشکسالی سال گذشته دوباره سطح آب ها کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه سطح آب زیر زمینی در همدان امسال نسبت به پارسال ۲.۵ متر کاهش یافته است، تاکید کرد: خشکسالی اثرات خود را برای سال‌های سال باقی می گذارد و تاثیرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

همدان از ۱۷ سال پیش تاکنون همواره در ردیف استان های در معرض خشکسالی قرار داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا