10 در 10؛ نظر اهالی رسانه درباره برگزاری نمایشگاه سی‌وسوم کتاب چه بود؟ + اینفوگرافی


10 در 10؛ نظر اهالی رسانه درباره برگزاری نمایشگاه سی‌وسوم کتاب چه بود؟ + اینفوگرافی

تهران- ایرنا- خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در یک آمایش، نظر 10 رسانه فعال در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را جویا شد که این آمایش در یک تحلیل کلی نشان می‌دهد که موضوع نشست‌ها مورد استقبال رسانه‌ها قرار نگرفت و در عوض میزبانی مصلی مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار با کتاب سلامتیم با حضور یکهزار و ۷۰۰ ناشر ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، در این رویداد یکهزار و ۱۰۰ ناشر نیز در فضای مجازی به نشانی ketab.ir کتاب‌هایشان را در معرض دید و انتخاب مخاطبان قرار دادند که بخش مجازی تا دوم خرداد ادامه داد.

همچنین کتاب‌های ۱۷۰ ناشر خارجی در سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شد.

تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی چه در بُعد ملی و چه در حوزه بین‌المللی به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های وابسته به آن رخداد وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان در قالب نظرسنجی با ناشران و رسانه‌های حاضر در بخش‌های مختلف این رخداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه بعد از ۲ سال وقفه به سبب ویروس کرونا در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها، تنوع تازه‌های نشر، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل را از دیدگاه رسانه‌های فعال در این رویداد به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد یک نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران و رسانه‌ها در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

10 در 10؛ نظر اهالی رسانه درباره برگزاری نمایشگاه سی‌وسوم کتاب چه بود؟ + اینفوگرافی

بر اساس این نظرسنجی در یک تحلیل کلی محل برگزاری نمایشگاه (مصلای امام خمینی (ره)) ، حضور مردم و میزان تخفیف ناشران بالاترین امتیاز را از سوی رسانه‌ها کسب کرده است.

همچنین قیمت‌گذاری کتاب‌ها، تنوع تازه‌های نشر، چیدمان و دکور غرفه و میزان فروش ناشران امتیاز متوسط را از سوی اهالی رسانه کسب کرده است.

بر اساس نظرسنجی ایرنا از رسانه‌های فعال در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خدمات جانبی و عملکرد برگزارکنندگان در مقایسه با سایر مؤلفه‌ها امتیازهای پایین و موضوع نشست‌ها پایین‌ترین امتیاز را از آن خود کرده‌اند که نیازمند است عملکرد برگزارکنندگان در این زمینه‌ها ارتقا پیدا کند.

بااین‌وجود بر اساس نظرسنجی انجام شده، برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که ناشران از نحوه اطلاع‌رسانی و راهنماهای نمایشگاه گلایه‌مند بودند و اعلام می‌کردند که در بعضی موارد غرفه‌ها در مکان مناسبی قرار داده نشدند و این امر موجب شده بود تا بازدیدکنندگان کمتری داشته باشند.

افزایش قیمت کتاب‌ها، نداشتن سهمیه کاغذ ناشران از نبود امکانات رفاهی مناسب به‌خصوص برای ناشرانی که دچار معلولیت بودند، از دیگران مشکلات ناشران بود برخی از ناشران برای فروش و جذب مخاطب میزان تخفیف‌ها را افزایش دادند؛ تخفیف‌ها در حدود ۱۰، ۱۵، ۲۰ بود و در مواردی به ۲۵ و ۳۰ درصد و حتی ۵۰ درصد هم رسیده بود.

همچنین برخی از ناشران برای اعلام وصول بسته‌های پستی با مشکلاتی مواجه شدند؛ در فروش مجازی کد پستی که به ناشران اختصاص‌داده‌شده بود با فروش حضوری (شماره غرفه) متفاوت بود و مشکلاتی را برای ارسال سفارش‌ها ایجاد کرده است.

هم‌زمانی نمایشگاه کتاب به‌صورت حضوری و مجازی از نظر برخی از ناشران نیز مناسب نبود، در مواردی تخفیف‌ها در فروش مجازی بیشتر بود و مخاطبان ترجیح می‌دادند برای سهولت در تهیه کتاب موردنظر از طریق مجازی اقدام کنند. بعضی از فروشگاه‌های مجازی کتاب نیز در طول سال تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرند و مخاطبان ترجیح می‌دهند از آنها خرید کنند.

برخی از ناشران نیز اعلام کردند امسال در مقایسه با سال ۱۳۹۸ عناوین و تنوع کتاب‌ها کمبود، باتوجه‌به افزایش قیمت‌ها، تعداد فروش کتاب‌ها کم و میزان فروش ریالی زیاد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دلنوشته و متن زیبا در مورد امام رضا (ع)