مدیر کل کتابخانه های گیلان پرداخت به موقع نیم درصد شهرداری ها را خواستار شد


مدیر کل کتابخانه های گیلان پرداخت به موقع نیم درصد شهرداری ها را خواستار شد

آستارا - ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: برخی از شهرداری ها از جمله آستارا و لوندویل در زمینه پرداخت به موقع و کامل نیم درصد از درآمد نهادهای خود به کتابخانه ها کوتاهی می کنند و در این راستا باید توجه ویژه ای به کتابخانه ها صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا پریسا کرمی روز یکشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های آستارا در فرمانداری آستارا افزود: شهرداری آستارا یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال و شهرداری لوندویل ۳۰۰ میلیون ریال از مجموع درآمد سال گذشته خودشان به کتابخانه های این شهرستان بدهکار هستند.

وی با اشاره به اینکه مطابق قانون، نیم درصد از درآمد شهرداری ها صرف هزینه های جاری کتابخانه ها می شود، اضافه کرد: امروز مجموعه ما تنها یک مرکز تبادل کتاب نیست بلکه مجموعه ای پویا و فعال در همه سطوح اجتماعی و برای همه اقشار مختلف مردم است و ۷۵ پایگاه کتابخانه ای به صورت مجازی نسبت به ترویج مطالعه با مشارکت شهروندان استان گیلان فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان ادامه داد: این شهرستان ظرفیتهای فرهنگی قابل توجهی دارد و هزینه ‌ای که برای کتاب و کتابخوانی صورت می‌ گیرد سرمایه گذاری برای داشتن آینده ای بهتر و جامعه ای آگاه و عاری از هرگونه آسیب‌های اجتماعی است.

وی بیان کرد: همکاری شهرداری‌ ها، نیروهای بسیج، سمن ها و نهاد کتابخانه ‌ها در حوزه شاداب سازی کتابخانه ها، سبب ترغیب شهروندان برای حضور بیشتر در فضای کتابخانه ای خواهد شد.

کرمی به اجرای طرح "صبحانه با طعم کتاب" در استان گیلان اشاره کرد و گفت: این طرح روزهای شنبه هر هفته اجرا و در قالب آن کتاب‌های خوب به مردم و مسئولان از طریق پیامک معرفی می‌شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار آستارا هم در این نشست گفت: بسیاری از مصوبات جلسات گذشته انجمن کتابخانه های این شهرستان اجرایی نشده است و اراده جدی بین مسئولان در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه وجود ندارد.

حسن آدمیت افزود: برپایی نمایشگاه کتاب بمناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر با موضوع ایثار و شهادت در باغ ملی، مسابقه کتابخوانی، تجهیز کتابخانه های لوندویل و ویرمونی و راه اندازی تاکسی کتاب و یا اتوبوس فرهنگی از جمله طرح هایی است که با مشارکت کتابخانه ها باید اجرا شود.

وی از اداره کتابخانه های عمومی خواست، یک نیروی انسانی را برای جمع آوری کتاب های بلااستفاده دستگاه های اداری و نهادها تعیین کند تا با تحویل کتاب های جمع آوری شده به کتابخانه ها، منابع جدیدی در دست علاقه مندان به مطالعه قرار گیرد.

گیلان ۸۲ کتابخانه نهادی، ۱۶ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل با ۶۵ هزار عضو دارد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و چهار کتابخانه آن، از ۴۲ هزار نسخه کتاب و حدود ۲ هزار عضو برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام