برای مذاکره با سرمایه گذاران خارجی محدودیت نداریم


برای مذاکره با سرمایه گذاران خارجی محدودیت نداریم

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران گفت: اکنون مذاکرات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت نفت به جد دنبال می‌شود و هیچ محدودیتی برای این بخش وجود ندارد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، فریدون کرد زنگنه با بیان اینکه که اکنون مذاکرات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت نفت به جد دنبال می‌شود و هیچ محدودیتی برای این بخش وجود ندارد، گفت: اخیراً شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی نیز وارد بحث سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت شدند و این مسئله به‌خوبی نشان می‌دهد که در سازوکار جدید قرار است از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

ورود سرمایه خارجی به صنعت نفت

وی با اشاره به شرایط خاص کشور و محرمانه بودن برخی از قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده با شرکت‌های خارجی افزود: در این ۸ ماه قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های خارجی امضا کردیم که در نهایت به توسعه صنعت نفت کمک خواهد کرد.

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای مثال، یک قرارداد محرمانه ۵۰۰ میلیون یورویی در پایان سال ۱۴۰۰ با یک شرکت خارجی منعقد شد، اما ه دلیل تحریم رسانه‌ای نشد. این قرارداد برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی است که برای نخستین بار اتفاق می‌افتد. در همین حال، اکتشاف لایه‌های نفتی را نیز دنبال می‌کنیم.

تأمین ۲۰ میلیارد دلار از داخل کشور

کرد زنگنه تصریح کرد: با توجه به ظرفیت سنجی‌های انجام شده، برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۲۰ میلیاد دلار از سیستم بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری و بخش خصوصی تأمین اعتبار کنیم.
این سرمایه می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز صنعت را تأمین کند و گامی مؤثر در جهت رسیدن به هدف‌گذاری ظرفیت تولید نفت به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز است.

خبر خوش نفتی در هفته آینده

وی اظهار کرد: تأمین اعتبار مهم‌ترین بخش میدان‌های نفت‌خیز جنوب یعنی میدان آزادگان به جمع‌بندی رسیده و هفته آینده خبر خوش آن اعلام می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی شده که دو بخش شمالی و جنوبی این میدان به شکل یکپارچه توسعه داده شود و به دنبال تشکیل کنسرسیوم به این منظور هستیم.

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه این کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های ایرانی است، گفت: در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E P) این همکاری شکل می‌گیرد و از محل تأمین اعتبار بخش داخلی به‌ویژه سیستم بانکی این روند آغاز می‌شود. شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کرده اند نیز بخشی از این تأمین مالی خواهند بود.

توسعه آزادگان تا تولید ۷۰۰ هزار بشکه در روز

کرد زنگنه افزود: توسعه آزادگان از این به بعد یکپارچه خواهد بود. آنچه مد نظر ما خواهد بود این است که همسو با برنامه راهبردی توسعه، این میدان را در دو دوره ۴ ساله پیوسته توسعه دهیم. هدف‌گذاری این است که تا ۷ سال آینده ظرفیت تولید این میدان به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد. به عبارتی ابتدا به ۲۲۰ هزار بشکه در روز تا پایان امسال، ۵۷۰ هزار بشکه در روز در گام دوم و ۷۰۰ هزار بشکه در روز در گام سوم برسد. این برنامه ۷ ساله است و تأمین مالی آن داخلی است.

وی درخصوص تأمین تکنولوژی نیز تصریح کرد: نخستین موضوع تأمین منابع مالی است که از داخل انجام می‌شود، اما در خصوص تکنولوژی، شرکت‌های فعال در دو حوزه (E P) و (EPC) در ایران به توانمندی قابل قبولی رسیده‌اند و می‌توانند این کار را جلو ببرند. از این رو مشکلی برای آزادگان و میدان‌های دیگر نفتی نداریم.

ضریب بازیافت نفت در آزادگان دو برابر می‌شود

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب ‌و کار شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در برنامه توسعه آزادگان افزایش ضریب بازیافت نفت خام نیز دیده شده است، عنوان کرد: برنامه افزایش ضریب بازیافت نفت خام یعنی افزایش برداشت نفت از این میدان در گام نخست برای رسیدن به رقم ۱۰ درصد تعریف شده است. یعنی از ۵ درصد کنونی به ۱۰ درصد خواهیم رسید و این کار با استفاده از روش‌های مطلوب ازدیاد برداشت در این میدان انجام خواهد شد.

کرد زنگنه ادامه داد: افزایش ضریب بازیافت یا بهبود بازیافت نفت در قالب EOR و IOR عملی می‌شود. افزایش ضریب بازیافت موضوعی جدی است که ثروت کشور را افزایش می‌دهد. در غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه نفت خام درجا وجود دارد که افزایش این ضریب بازیافت می‌تواند بشکه‌های نفت بیشتری را از این میدان مشترک در اختیار کشور قرار دهد.

همکاری با خارجی‌ها برای بخش‌های نیازمند تکنولوژی

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران به مذاکرات با شرکت‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: برای مثال در برخی میدان‌های مشترک حوزه دریا نیازمند جذب منابع مالی و تکنولوژی هستیم. از این رو مذاکره با کشورهای اروپایی و آسیایی انجام داده‌ایم و خوشبختانه سیگنال‌های مثبتی نیز گرفته‌ایم. برخی از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند. علاوه بر سرمایه‌گذاری در تکنولوژی دریایی تا اندازه‌ای نیاز به ارتقای سطح تکنولوژیک داریم.

وی اظهار کرد: همچنین در تأمین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز با شرکت‌های اروپایی رایزنی انجام می‌دهیم و تا پایان سال این ظرفیت همکاری فراهم می‌شود.

ایجاد یک میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت در دولت کنونی

کرد زنگنه با اشاره به اینکه برنامه ما افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز حتی در مدت باقی مانده از دولت سیزدهم است، به هدف‌گذاری افزایش یک میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت در کوتاه‌مدت اشاره و عنوان کرد: افزایش ظرفیت تولید از میدان‌های مشترک در اولویت قرار دارد. برای سایر میدان‌های غیرمشترک نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این برنامه تولید میدان‌ها و توسعه چاه‌های موجود با هم دیده شده است. از سرمایه داخلی و خارجی هر دو بهره می‌بریم تا صنعت نفت از این حالت سکون در زمینه ظرفیت تولید خارج شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید