کتاب موسیقی «مانا» منتشر شد


کتاب موسیقی «مانا» منتشر شد

کتاب «مانا» با گردآوری، نت‌نویسی و تنظیم پارمیس رحمانی، درباره سه گونه‌ اصلی و مهم «پیش درآمد»، «چهارمضراب» و «رنگ» در موسیقی کلاسیک، با قیمت 65 هزار تومان در 68 صفحه به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «مانا» با گردآوری، نت نویسی و تنظیم پارمیس رحمانی درباره قطعات ضربی و سازی در موسیقی کلاسیک ایرانی منتشر شد.

این کتاب شامل سه گونه‌ اصلی و مهم «پیش درآمد»، «چهارمضراب» و «رنگ» است و قطعاتی از این سه گونه، در همه‌ دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی، ساخته‌ آهنگسازان مهم موسیقی کلاسیک ایرانی، برای ساز قیچک آلتو تنظیم و گردآوری شده است.

در فهرست آهنگسازان آثار جمع‌آوری شده در این کتاب، نام استادان تاثیرگذار و مهمی که هر یک نوازنده‌ سازهای مختلف بودند نوشته شده، که همین امر، این مجموعه‌ را از نظر گونه‌های آهنگسازی، مد و مایه و همچنین سبک و سیاق راویان آن‌ها متنوع می‌کند.

آهنگسازانی که در این مجموعه به آن‌ها پرداخته شده، عبارتند از ابوالحسن صبا، علی‌اکبر شهنازی، درویش‌خان، فرامرز پایور، موسی معروفی، حسن کسائی، نصرالله زرین‌پنجه، علی تجویدی، علی‌اصغر بهاری، رضا محجوبی، اسماعیل زرین‌فر، جلیل شهناز، رکن‌الدین مختاری، حسین اسماعیل‌زاده، غلامحسین‌ بیگجه‌خانی و مرتضی نی‌داوود هستند.

در بخشی از متن پیش‌گفتار کتاب به قلم نویسنده آمده:

«طی سال‌های نوازندگی و همچنین دوران تحصیل‌ام در دانشگاه هنر با ساز تخصصی قیچک آلتو، همواره با مشکل کمبود قطعات تنظیم شده برای این ساز روبه‌رو بودم. استفاده از نت‌نگاری‌های مربوط به سازهای دیگر مانند تار و سنتور و کمانچه نیز مشکلاتی به همراه داشت. از جمله اینکه این کتاب‌ها با کلید سل نوشته شده‌اند که کلید نت‌نویسی استاندارد برای ساز آلتو نیست، بعضا محدوده‌های صوتی نوشته شده مناسب قیچک آلتو نبوده و بحث انتقال پیش می‌آید، و همچنین به‌طور کلی بعضی علائم مربوط به تکنیک‌های اجرایی، برای هر ساز متفاوت و مختص همان ساز است. از این رو از همان سال‌ها مشغول به تنظیم قطعات مهم ارزشمند آهنگسازان موسیقی کلاسیک ایران نظیر: علی‌اکبرخان شهنازی، ابوالحسن صبا، فرامرز پایور و غیره برای قیچک آلتو شدم. »

این کتاب در ۶۸ صفحه و با قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات تصنیف به چاپ رسیده است.

۵۷۲۴۵

کد خبر 1633740

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد