نرخ تورم اردیبهشت اعلام شد؛ 38.3 درصد


نرخ تورم اردیبهشت اعلام شد؛ 38.3 درصد

عصر اعتبار- در اردیبهشت ماه امسال نرخ تورم سالانه با کاهش 0.5 درصدی به 38.3 درصد رسیده ولی تورم نقطه‌ای رشد 3.8 درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مرکز آمار ایران جزئیات نرخ تورم در اردیبهشت 1401 را اعلام کرد .

تورم سالانه 0.5 درصد کم شد

بر اساس این گزارش نرخ تورم سالانه با کاهش 0.5 درصدی به 38.7 درصد رسیده است. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 38.3 درصد و ٤۰.٨ درصد بوده که برای خانوارهای شهری 0.4 درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ۰.٨ درصد کاهش داشته است.

تورم نقطه ای 3.7 درصد افزایش یافت

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤۰١ به 39.3 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٤۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٤۰١ در مقایسه با ماه قبل ٣,٧ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با افزایش ٦ واحد درصدی به ٤٩.٤ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٧ واحد درصدی به ٣٤ درصد رسیده است.

افزایش تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤۰١ نیز به ٣,٥ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.٢ درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٣ درصد و ٣.٧ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.٥ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته