اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی


اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی

تورم اقتصادی در آمریکا ادامه دارد و قیمت ها سریعتر از افزایش حقوق کارمندان و کارگران در این کشور حرکت می‌کند.

بازار مسکن آمریکا دچار رکود شده و تعداد بیشتری از شهرنشینان در کلان شهرها درحال مهاجرت به مناطق ارزان تر این کشور هستند. زمزمه هایی از رکودی مانند آنچه در سال ۲۰۰۷ رخ داد به گوش می رسد.

وزارت کار آمریکا، تورم در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) را ۸.۳ درصد اعلام کرده است که همچنان در بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته است. تورم در ماه مارس ۸.۵ درصد بود.

مشکلات در زنجیره تأمین، جنگ اوکراین و تقاضای بسیار از سوی مصرف کنندگان، قیمت کالاها را همچنان در آمریکا در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته نگاه داشته است.

سازمان اطلاعات انرژی نیز تخمین زده است که در تابستان امسال قبض برق خانوارهای آمریکایی به طور متوسط ۳.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات عمومی آسوشیتدپرس نیز نشان می‌دهد که محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه جاری میلادی (مه) به پایین‌ترین سطح در دوره ریاست‌جمهوری‌ وی سقوط کرده و بیشترین بدبینی به عملکرد بایدن در میان دموکرات ها است.

بر اساس این نظرسنجی جدید، تنها ۳۹ درصد از آمریکایی ها عملکرد بایدن به عنوان رئیس جمهوری را تایید می کنند که کمتر از سطح محبوبیت وی در مقایسه با ماه گذشته است. به طور کلی، از هر ۱۰ آمریکایی تنها ۲ نفر معتقدند که آمریکا در مسیر درستی قرار دارد یا اقتصاد این کشور خوب است، درحالی که ماه گذشته از هر ۱۰ نفر ۳ نفر در این دو زمینه نظر مثبتی داشتند.

این یافته ها نشان دهنده احساس نارضایتی گسترده در کشوری است که با مجموعه ای از چالش ها از جمله تورم، خشونت مسلحانه، کمبود ناگهانی شیر خشک تا یک بیماری همه گیر مداوم مواجه است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی چهار دلیل را مطرح کرده که به نظر می رسد اقتصاد این کشور در حال فروپاشی است.

بانک مرکزی آمریکا درحال افزایش نرخ بهره

سی ان ان در این گزارش می گوید تورم در آمریکا بیداد کرده و ابزار بانک مرکزی برای مبارزه با افزایش قیمت ها، تعیین نرخ های بهره بالاتر است. این امر وام را گرانتر کرده و اقتصاد را کند می کند.

منتقدان اعلام کرده اند که بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره دیر عمل کرده است. تورم در طول سال ۲۰۲۱ یک نگرانی رو به رشد بود، اما بانک مرکزی تنها در مارس ۲۰۲۲ شروع به افزایش نرخ بهره کرد.

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را نیم درصد افزایش داده که بزرگترین افزایش تک نرخی در ۲۲ سال گذشته است.

بانک مرکزی آمریکا معتقد است که می تواند نرخ های بهره را بدون وارد کردن اقتصاد به رکود افزایش دهد اما بانک ها در وال استریت ژورنال می گویند بانک مرکزی یک رکود اقتصادی را مهندسی خواهد کرد تا بر تورم غلبه کند.

بازار بورس آمریکا قرمز است

پس از ثبت رکورد در اوایل ژانویه، بازار سهام آمریکا تقریباً یک پنجم ارزش خود را از دست داده به گونه ای که ارزش سهام شرکت ها به محدوده ضرر نزدیک شده است.

شاخص نزدک در حال حاضر عمیقا نزولی شده است. امسال بیش از ۷ تریلیون دلار سرمایه در بازار سهام آمریکا نابود شده است.

سرمایه گذاران که نگران تاثیر نرخ های بهره بالاتر بانک مرکزی بر سود شرکت ها هستند، ترجیح می دهند سرمایه خود را از بازارسهام خارج کنند.

این خبر بدی برای طرح های بازنشستگی مردم آمریکا و همچنین برای تعدادی از سرمایه گذاران که برای کسب درآمد به بازار سهام متکی هستند، است.

بازار اوراق قرضه

وقتی سرمایه‌گذاران چندان علاقه‌ای به بازار سهام نداشته باشند، اغلب به اوراق قرضه روی می‌آورند. اما این بار به این شکل نخواهد بود.

وزارت خزانه داری آمریکا درحال فروش اوراق قرضه است. هنگامی که قیمت اوراق قرضه کاهش یابد، بازده افزایش می یابد و بازده وزارت خزانه داری ۱۰ ساله در این ماه برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ به بالای ۳ درصد رسید.

این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد. هزینه بالاتر استقراض باعث می‌شود اوراق در زمان سررسید ارزش کمتری داشته باشند، بنابراین پرداخت سود بالاتر برای اوراق (بازدهی) به جذاب‌تر کردن آنها برای سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی

هرج و مرج در سراسر جهان

جنگ اوکراین زنجیره‌های تامین را مختل کرده و قیمت‌های انرژی را افزایش داده است. با افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین، این کشور همچنان به قرنطینه برخی از بزرگترین شهرهای خود ادامه می دهد. کمبود نیروی کار باعث افزایش دستمزدها شده و مانع از جریان عادی کالا در سراسر جهان شده است.

روسیه همچنان کشورهای اروپایی را به تحریم انرژی تهدید می کند و در صورت عملی شدن، اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد رکود می شود.

اقتصاد چین به طور چشمگیری کند شده است زیرا به عنوان بخشی از سیاست سختگیرانه ضد کرونای خود، کارگران را در خانه نگه داشته است.

از این رو، آنچه در خارج اتفاق می افتد می تواند بر آمریکا نیز تاثیر بگذارد و در بدترین زمان به اقتصاد این کشور آسیب برساند.

اکنون خطر رکود اقتصادی ایالات متحده افزایش یافته و عدم قطعیت اصلی، زمان و شدت آن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر