گنبد علویان در فهرست ثبت جهانی آثار منظر تاریخی هگمتانه


گنبد علویان در فهرست ثبت جهانی آثار منظر تاریخی هگمتانه

همدان-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه پرونده ثبت منظر تاریخی هگمتانه تنها گزینه ایران برای ثبت جهانی در سازمان یونسکو است گفت: آثار ارزشمندی همچون گنبد علویان در این منظر تاریخی قرار دارد.

علی مالمیر یکشنبه شب در آیین گرامیداشت ثبت گنبد علویان در فهرست سازمان علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) افزود: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه در سازمان یونسکو به عنوان تک سهمیه کشور به استان همدان اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: گنبد علویان به عنوان میراث جهان اسلام از بین پنج اثر معرفی شده کشور انتخاب و به ثبت رسید؛ گنبد علویان همدان به همراه پنج اثر دیگر از کشورمان در جمع آثار میراث جهان اسلام قرار گرفت.

پارسال پنج اثر فرهنگی و تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهان اسلام شامل «گنبد علویان همدان»، «منظر فرهنگی قلعه الموت»، «مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام»، «مجموعه تاریخی بسطام» و «منظر فرهنگی ماسوله» به ثبت رسید.

مالمیر عنوان کرد: پرونده این آثار با هماهنگی کمیسیون ملی آیسسکو ایران به دبیرخانه این کمیسون ارسال شده است.

گنبد علویان یادمانی از دوره سلجوقیان در قرن ۶ هجری است که توسط خاندان علویان در ابتدا به صورت مسجد احداث شد و سپس در قرن هفتم با گچبری‌هایی در طرح گل و بوته، اسلیمی و آیات قرآنی بر دیوارهای داخلی و خارجی مزین شد، این بنا شاهکار معماری و گچبری بعد از اسلام محسوب می‌شود که در سال ۱۳۱۰ به شماره ۹۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و هر سال پذیرای گردشگران بسیاری است.

آیسسکو برای شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام چند سالی است که در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است.

این فهرست اختصاص به جهان اسلام داشته و غیر از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !