گنبد علویان در فهرست ثبت جهانی آثار منظر تاریخی هگمتانه


گنبد علویان در فهرست ثبت جهانی آثار منظر تاریخی هگمتانه

همدان-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه پرونده ثبت منظر تاریخی هگمتانه تنها گزینه ایران برای ثبت جهانی در سازمان یونسکو است گفت: آثار ارزشمندی همچون گنبد علویان در این منظر تاریخی قرار دارد.

علی مالمیر یکشنبه شب در آیین گرامیداشت ثبت گنبد علویان در فهرست سازمان علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) افزود: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه در سازمان یونسکو به عنوان تک سهمیه کشور به استان همدان اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: گنبد علویان به عنوان میراث جهان اسلام از بین پنج اثر معرفی شده کشور انتخاب و به ثبت رسید؛ گنبد علویان همدان به همراه پنج اثر دیگر از کشورمان در جمع آثار میراث جهان اسلام قرار گرفت.

پارسال پنج اثر فرهنگی و تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهان اسلام شامل «گنبد علویان همدان»، «منظر فرهنگی قلعه الموت»، «مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام»، «مجموعه تاریخی بسطام» و «منظر فرهنگی ماسوله» به ثبت رسید.

مالمیر عنوان کرد: پرونده این آثار با هماهنگی کمیسیون ملی آیسسکو ایران به دبیرخانه این کمیسون ارسال شده است.

گنبد علویان یادمانی از دوره سلجوقیان در قرن ۶ هجری است که توسط خاندان علویان در ابتدا به صورت مسجد احداث شد و سپس در قرن هفتم با گچبری‌هایی در طرح گل و بوته، اسلیمی و آیات قرآنی بر دیوارهای داخلی و خارجی مزین شد، این بنا شاهکار معماری و گچبری بعد از اسلام محسوب می‌شود که در سال ۱۳۱۰ به شماره ۹۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و هر سال پذیرای گردشگران بسیاری است.

آیسسکو برای شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام چند سالی است که در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است.

این فهرست اختصاص به جهان اسلام داشته و غیر از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...