از تبیین شیوه دعا برای فرج تا افزایش امید به اجابت به روایت دعای افتتاح


از تبیین شیوه دعا برای فرج تا افزایش امید به اجابت به روایت دعای افتتاح

حجت‌الاسلام باقی با بیان اینکه دعای افتتاح شیوه دعا برای برای فرج را به ما یاد می‌دهد، گفت: به خدا عرضه می‌داریم دست ما خالی است و تو لطف بفرما و ظهور حضرت حجت(ع) را برسان، این اعتراف به فقر و ناداری باعث می‌شود رحمت الهی بر بنده جاری شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «علی‌محمد باقی» در شرح دعای افتتاح، اظهار کرد: در فرازی از این دعا می خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ قَلِیلاً مِنْ کَثِیرٍ مَعَ حَاجَهٍ بِی إِلَیْهِ» این تعابیر اعتراف به فقر دعاکننده است، برای درخواست از درگاه خدا باید ابتدا اعتراف کنیم که ما به هر چه از تو برسد، نیاز داریم چنان که حضرت موسی(ع) هنگام گریختن از مصر به درگاه خدا عرضه داشت: «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ».

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: در دعای افتتاح اعتراف می کنیم که خدایا! دست ما خالی است و تو لطف بفرما و ظهور حضرت حجت(ع) را برسان، این اعتراف به فقر و ناداری باعث می شود که رحمت الهی بر بنده جاری شود.

وی با بیان اینکه در دعای افتتاح اقرار می کنیم که ما بسیار به این ظهور نیاز داریم، گفت: اینکه ابتدای دعا چنین شروع می کنیم برای آن است که بدانیم سیاق واحد دعا چنین است، که هر چه اول دعا مطرح می کنیم امری است که باید در ظهور رخ دهد چنان که به قدت بی انتهای خدا اعتراف می کنیم، قدرت و اوصافی که مربوط به دوران ظهور است اگر چنین دعا کنیم، امید به استجابت است.

حجت الاسلام باقی با اشاره به فرازی از دعای افتتاح که بیان می کند «فَکَمْ یَا إِلَهِی مِنْ کُرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَهَا»، ابراز کرد: ما هم در مقابل خدا فقر مطلق هستیم و انسان ها همه به او نیاز داریم، در این دعا به اوصاف الهی و نعمات الهی اقرار می کنیم چون قرار است در پایان دعا این امور را برای ظهور امام زمان(عج) طلب کنیم، برای درخواست و مطالبه از خدا باید به نعمت های قدیمی او اعتراف کنیم انسانی هم که مواهب عصر ظهور را می خواهد ابتدا نعمت های الهی را برمی شمارد و پس از آن عالی ترین سطح نعمت ها را با ظهور را مسئلت می دارد؛ اینجا است که طریقه دعا برای فرج در دعای شریف افتتاح برای ما تبیین می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: دعای افتتاح از دعاهای مهدوی سفارش شده برای شب های ماه مبارک رمضان است؛ این ظرف زمانی نزدیک بودن به اجابت آن را نشان می دهد. در این دعا ابتدا خدا را به اسماء و صفاتش می خوانیم و عرضه می داریم: أنتَ ارحم الرحمین، أنتَ اشدُالمعاقبین و ...؛ خواندن خدا به هر اسم و صفت او نماینگر دو مطلب است، یعنی با این خواندن طلب برکات ذیل آن وصف است وقتی او را رزّاق می خوانیم، طلب رزق داریم، دوم آنکه در خواندن خدا به هر اسمی یعنی قرار است باب این صفت به روی بنده جاری شود، چون اقرار به آن مقام برای خدا و طلب آن اوصاف است که ابواب آن در عصر ظهور به روی بندگان باز می شود چراکه افتتاح دعای مربوط به عصر ظهور است.

این کارشناس مهدوی با اشاره به دیگر فرازهای دعای افتتاح، بیان کرد: در فرازی از این دعا شریف می خوانیم: «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى یُؤْمِنُ الْخائِفِینَ، وَیُنَجِّى الصَّالِحِینَ» این تعابیر و اتفاقاتی که در پرتوی آنها رخ می دهد، اوصافی است که مربوط به ظهور امام عصر(عج) می شود؛ در روایات فراوان تصریح شده همه این اتفاقات یعنی عزت اسلام و مسلمین و از بین رفتن کفر و نفاق و همه ظلم ها با ظهور محقق می شود و دیگر اثری از ظلم در عالم باقی نمی ماند و جهان پر از عدل و زیبایی می شود.

وی افزود: در این دعا وقتی به خدا عرضه می داریم تو مستضعفان را به بزرگی و عزت می رسانی، یعنی تصریح به وعده های حق الهی درباره ظهور، در فرازی از این دعا می خوانیم: با ظهور اسلام عزت یافته و کفر و نفاق ذلیل می شوند.

حجت الاسلام باقی با اشاره به فراز «اَلْحَمْدُ للهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً» در اینجا به قدرت و سلطنت بی انتهای الهی اشاره می شود سلطنتی که در آن شریکی نیست و جهان به جایی می رسد که پادشاهی خدا عالم را پر می کند، ظهور این سلطنت در دنیا در زمان ظهور بقیه الله الاعظم(عج) است، اگر گفته اند هدف غایی ولایت الهی است یعنی زمین باید به جایی برسد که به تعبیر قرآن «وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَکرْهاً» همه در عالم اسلام بیاورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این آیه تفسیر به ظهور شده است یعنی همه چیز تحت حامیت خدا قرار می گیرد ذیل این حاکمیت است که خدا خالصانه عبادت می شود چنان که در سوره مبارکه نور می فرماید: «یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا»؛ این یعنی پس اساس حاکمیت الهی در پایان تاریخ و حکومت جهانی صالحان درک می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک