بویلر چیست؟


بویلر چیست؟

بویلر (Boiler) کلمه‌ای انگلیسی است که در زبان فارسی معنای جوشاننده و عمل جوشاندن را می‌دهد. در واقع زمانی که بخواهند سیالی را به نقطه جوش خود برسانند از عمل جوشاندن (Boiling) استفاده می‌کنند. این کار در مخازن تحت فشار و در بسته انجام می‌شود. به این مخازن بویلر، دیگ یا کوره می‌گویند. به گزارش اقتصاد آنلاین، بویلر در انواع مختلفی وجود دارد که هر...

چند نوع بویلر داریم؟ کارایی مسیر عبور گاز و آب جنس فشار بخار تولید شده مکان کوره طرز قرارگیری بویلر محل کاربرد مسیر جریان آب نحوه عملکرد بویلر کاربرد بویلر اجزای تشکیل دهنده بویلر

به گزارش اقتصاد آنلاین، بویلر در انواع مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها کاربرد خاصی دارند. در این مطلب قصد داریم درباره انواع بویلر و کاربرد آن‌ها صحبت کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چند نوع بویلر داریم؟

این دیگ‌ها انواع مختلفی دارند که براساس موارد متفاوتی از جمله کارایی، جنس، محل قرارگیری کوره و غیره تقسیم‌بندی شده‌اند. در ادامه به‌صورت کامل به توضیح هر یک از این تقسیمات می‌پردازیم.

کارایی

بویلرها را با توجه به کارایی آن‌ها در صنعت، نوع سیال گرم شونده و نوع گرمایش به انواع زیر تقسیم می‌کنند:

کوره بخار کوره روغن داغ کوره آب گرم

مسیر عبور گاز و آب

این دیگ‌ها از نظر ساختار و طراحی، همچنین مسیر نسبی عبور گاز و آب به انواع زیر تقسیم شده‌اند که مهم‌ترین نوع دسته‌بندی هستند.

دیگ بخار لوله آتشین: در این بویلر لوله‌های فولادی بلندی وجود دارد که حرارت تولید شده توسط کوره درون آن به‌حرکت درمی‌آید و آب موجود در اطراف لوله را گرم کرده یا به بخار تبدیل می‌کند. دیگ بخار واتر تیوب: در این دیگ آب داخل لوله‌ها جریان دارد و حرارت آتش از بیرون باعث گرم شدن آن می‌شود.

جنس

این دستگاه‌ها براساس جنس مواد سازنده به موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

کوره چدنی کوره فولادی

بویلرهای چدنی امروزه کاربرد زیادی ندارند، زیرا علاوه بر راندمان پایین، هزینه نصب آن‌ها نیز بسیار بالا است. به‌همین دلیل استفاده از آن مقرون به‌صرفه نیست. با این‌حال گاهی از این دیگ‌ها برای تولید بخار با فشار کم استفاده می‌کنند.

بویلر چیست؟

فشار بخار تولید شده

برپایه فشار بخار خروجی کوره آن‌ها را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد.

کوره‌های فشار بالا: در این کوره‌ها بخار در فشاری بیش از 80 بار تولید خواهد شد. کوره‌های فشار میانی: این دستگاه‌ها در محدوده 20 تا 80 بار به خارج کردن بخار می‌پردازند. کوره‌های فشار پایین: این کوره بخار را در بازه فشاری 6 تا 20 بار خارج می‌کند. کوره‌های فوق بحرانی: بخار در این بویلر در فشاری بالاتر از فشار بحرانی تولید می‌شود. کوره‌های زیر بحرانی: این کوره‌ها بخار را در فشاری کمتر از فشار بحرانی تولید می‌کنند.

مکان کوره

براساس مکان و نحوه قرار گرفتن کوره، می‌توان بویلر را به موارد زیر تقسیم کرد.

بویلرهای کوره در بیرون یا بیرون سوز: کوره بیرون از دستگاه است. بویلرهای درون سوز یا کوره در درون: در این دسته کوره درون دستگاه قرار دارد.

طرز قرارگیری بویلر

در این گروه بویلر به انواع زیر تقسیم می‌شود.

عمودی: زمانی که محور دستگاه در حالت عمودی قرار بگیرد. افقی: در صورتی که محور دستگاه افقی باشد. شیب‌دار: اگر محور دستگاه به‌صورت شیب‌دار باشد، به آن دیگ شیب‌دار می‌گویند.

محل کاربرد

این دستگاه کاربردهای فراوانی دارد که براساس آن به انواع مختلف زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

بویلر لوکوموتیو: از این دستگاه برای تولید بخاری استفاده می‌کنند که مورد نیاز تجهیزات ریلی و حرکت موتورها است. بویلر قابل حمل: این دستگاه‌ها اندازه کوچکی دارند و می‌توان از آن‌ها به‌صورت سیار استفاده کرد. علاوه بر این در اتوها برای گرم کردن آب درون محفظه از این بویلر کمک می‌گیرند. بویلرهای ساکن: در نیروگاه‌ها از این دستگاه استفاده می‌شود.

مسیر جریان آب

گردش اجباری: در این گردش از یک پمپ استفاده می‌کنند و آب را به جریان می‌اندازند، درنتیجه میزان تولید بخار افزایش پیدا خواهد کرد. گردش طبیعی: این گردش براساس چگالی آب است. وقتی آب گرم شود چگالی آن تغییر خواهد کرد.

نحوه عملکرد بویلر

به‌صورت کلی بویلر سیال درون محفظه خود را با کمک گازهای حاصل از سوزاندن سوخت به بخار تبدیل می‌کند یا باعث گرم شدن آن می‌شود. این اساس کار همه دیگ‌های بخار است. با این حال از آن‌جایی که در طراحی ساخت این دستگاه‌ها تغییراتی به‌وجود آمده است، عملکرد آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

کاربرد بویلر

از این دستگاه و انواع مختلف آن در بیشتر صنایع و کارخانه‌ها استفاده می‌کنند. در نیروگاه‌ها برای ایجاد گرمایش و تامین توان از دیگ‌های بزرگ بهره می‌برند.

از دیگر کاربردهای این کوره‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

در محیط‌هایی مانند بیمارستان برای عمل ضد عفونی در صنایع تولید قطعه برای چربی زدایی در پالایشگاه‌ها برای تولید نیروی مولد صنایع غذایی در صنایعی که به تولید محصولات سلولزی مشغول هستند. صنایع تولید پلاستیک و لاستیک صنایع تولیدی پارچه و نخ استفاده از گرمایش این دستگاه در سیستم‌های تهویه برای تامین آسایش در مجتمع‌های اداری، فرهنگی، آموزشی، اسکانی و تفریحی

اجزای تشکیل دهنده بویلر

در ادامه به معرفی اجزاء تشکیل دهنده این دستگاه می‌پردازیم.

بدنه: طبق ابعاد کوره، از صفحاتی از جنس فولاد یا چدن طی فرآیندهای مخصوصی مانند نورد، برای ساخت بدنه استفاده می‌کنند. شاسی: شاسی یا پایه از جمله قسمت‌های خارجی دیگ بخار یا دیگ فولادی است. وظیفه این قسمت تحمل وزن است، علاوه بر این باید از وارد شدن تنش‌ها و لرزش‌ها به دیگ جلوگیری کند. عایق: برای افزایش بازدهی، لایه‌ای از جنس آلومینیوم روی سطح بیرونی کوره می‌کشند. مشعل: این قطعه وظیفه تولید حرارت را به‌عهده دارد. محفظه احتراق: این قسمت با مشعل مرتبط است و به تبادل حرارتی با آن می‌پردازد. احتراق نیز در این محفظه انجام می‌شود. دستگاه گرمکن تغذیه آب: برای کاهش هزینه‌ها و بیشتر کردن کارایی کوره، از این دستگاه استفاده می‌کنند تا با کمک حرارتی که اتلاف می‌شود، آب را قبل از ورود به محفظه گرم کنند. لوله‌های آبی: این لوله‌ها وظیفه حمل سیال درون محفظه بویلر را به‌عهده دارند. لوله‌های آتشی: این لوله که توسط مایع سیال به احاطه درآمده است، حرارت را درون خود جابه‌جا می‌کند تا سیال گرم یا بخار شود. پمپ سیرکولاتور: این پمپ برای انتقال آب گرم کاربرد دارد. خطوط تغذیه: لوله‌هایی که آب گرم، آب داغ و بخار را به نقاط از پیش تعیین شده می‌برند تا توزیع شوند. دی اریتور: قطعه‌ای است که از اکسیده شدن سطوح اجزای بویلر جلوگیری می‌کند و مقدار دی اکسید کربن و اکسیژن آب را نیز کاهش می‌دهد. این قطعه به‌طور کلی باعث افزایش طول عمر قطعه‌های دیگر خواهد شد.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد وتوسط تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در