عمان؛ پنجمین هدف دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم/ بازار مسقط چه مزیت‌هایی برای ایران دارد؟


عمان؛ پنجمین هدف دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم/ بازار مسقط چه مزیت‌هایی برای ایران دارد؟

رئیس جمهور ایران در حالی به دعوت رسمی سلطان عمان به این کشور می‌رود که در سال گذشته با پشتوانه جدی دولت سیزدهم و سازمان توسعه تجارت از بخش خصوصی، حجم مبالات تجاری این 2 کشور از 221 میلیون دلار در سال 1392 به یک میلیارد و 336 میلیون دلار در سال 2021 رسیده است.

عمان؛ پنجمین هدف دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم/ بازار مسقط چه مزیت‌هایی برای ایران دارد؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان امروز (دوشنبه ۲ خرداد) در راس یک هئیت بلند پایه سیاسی به دعوت «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به این کشور سفر می‌کند. با گذشت ۹ ماه از عمر دولت سیزدهم، سفر اخیر او به کشور عمان را می‌توان پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور ذیل تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم توصیف کرد.


البته با چشم‌پوشی از سفر تاجیکستان برای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، پس از روسیه، ترکمنستان و قطر، سفر رئیس جمهور به عمان را می‌توان چهارمین مقصد منطقه‌ای دولت در توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشور‌های همسایه نیز بیان کرد.


در طول چهار دهه گذشته از عمر جمهوری اسلامی ایران، به جز سه سال ابتدایی پیروزی انقلاب در ۱۳۵۷، دو کشور ایران و عمان همواره روابط خوبی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی داشته‌اند. در طول این سال‌ها کشور عمان همواره سعی بر این داشته است که در برخی از تنش‌های منطقه‌ای و بین المللی موجود میان ایران و برخی از کشور‌های عربی متخاصم عربی به میانجی‌گری بپردازد.


شرایط ایران در بازار عمان چگونه است؟


به گزارش بازارنیوز، در سال گذشته و باتوجه به زیرساخت‌های ایجاد شده و به پشتوانه حمایت جدی دولت سیزدهم و سازمان توسعه تجارت از بخش خصوصی، با همکاری اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، حجم مبالات تجاری این ۲ کشور از ۲۲۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.


از سوی دیگر نیز صادرات ایران به عمان از ۱۴۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۷۱۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و حجم واردات ایران از عمان از ۷۵ میلیون لار در سال ۲۰۱۳ به ۶۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.


بر اساس آخرین بررسی‌ها میزان سهم ایران در بازار عمان در سال ۲۰۲۰ رقمی بالغ بر ۱.۸ درصد بوده، اما همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و رویکرد صادرات محوری و تاکید رئیس جمهور در توسعه روابط تجاری با همسایگان، سهم ایران در سال ۲۰۲۱ به رقمی بالغ بر ۳.۹ درصد رسیده است.

عمان؛ پنجمین هدف دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم/ بازار مسقط چه مزیت‌هایی برای ایران دارد؟


عمان، بازاری پر رونق برای صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های آفریقایی و اروپایی


«حمید رضا صالحی» عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عمان درگفتگو با بازارنیوز پیرامون ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور اظهار داشت: در طول سال‌های اخیر و همزمان با آغاز فعالیت مشترک فعالین اقتصادی ایرانی و عمانی ذیل برنامه‌های جامع اتاق بازرگانی دو کشور، تعاملات تجاری ایران و عمان به عنوان دو کشور همسایه در شرایط کاملا مساعد و مثبتی قرار گرفته است به گونه‌ای که ما در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۶۳ درصدی صادرات و در مجموع افزایش ۵۳ درصدی حجم تجارت خارجی ایران در بازار کشور عمان بوده‌ایم.


عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عمان همچنین روابط دیرینه ملل و دول دو کشور را عاملی مهم در توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و عمان توصیف کرد و گفت: خوشبختانه وجود چنین مولفه تاثیر‌گذاری باعث شده است که روابط تجاری دو کشور تا حد قابل ملاحظه‌ای ارتقاء یابد. فعالان اقتصادی دو کشور از هماهنگی مناسب و برنامه‌های کاملا منسجمی برخودارند، اکنون نوبت دولت‌هاست که با رفع برخی موانع زمینه‌های توسعه تجارت میان فعالان اقتصادی ایرانی و عمانی را فراهم سازند.


وی در ادامه درباره ظرفیت‌های بازار صادراتی این کشور نیز گفت: شرایطی جغرافیایی و ساختاری این کشور در حوزه تجارت خارجی به گونه‌ای است که صادر کنندگان ایرانی می‌توانند با صادرات دوباره کالا‌های خود با تعرفه‌های تجاری صفر و یا ارقام اندک، امکان حضور موثر در بازار‌های کشور‌های اروپایی، آفریقایی و یا حتی کشور‌های مشترک المنافع حوزه آسیای مرکزی و قفقاز را به دست بیاروند.


این فعال اقتصادی بازار صادراتی عمان یک بازار مصرفی کوچک توصیف کرد و گفت: متاسفانه عمان بازار چندان بزرگی ندارد، اما فعالان اقتصادی و دولت می‌توانند با استفاده از ساختار تجاری مناسب این کشور، سکوی و یا پل ارتباطی بسیار مطلوبی را را برای حضور پر رنگ در بازار کشور‌های آفریقایی و اروپایی مهیا سازند.


شرایطی ایده‌آل عمان برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی


صالحی در ادامه کشور عمان را یکی بهترین بازار‌های هدف برای صادرات خدمات فنی مهندسی ایران عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه صادرات خدمات، شرایط در عمان به گونه‌ای است که فعالان اقتصادی حاضر در این کشور می‌توانند نقش پر رنگی را در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایفا کنند.


عضو هئیت رئیسه اتقاق بازرگانی ایران و عمان افزود: به دلیل پایین بودن هزینه‌ها شرکت‌های ایرانی از حضور فعالی در پروژه‌های عمرانی وصنعتی این کشور برخودار هستند. خوشبختانه شرایط در عمان به نحوی است که فعالان اقتصادی می‌تواندد با جلب حمایت دولت عمان در شهرک‌های صنعتی عمان با تولید وصاردات کالا‌های ایرانی بپردازند.


وی در ادامه انواع سیفیجات و سبزیجات، محصولات لبنی و دیگر مواد خوراکی و غذایی را به عنوان اصلی‌ترین محصولت صادراتی ایران به بازار عمان معرفی کرد.


محدودیت بانکی و ضعف خطوط دریایی، دو مانع مهم برای حضور پر رنگ ایران در عمان


صالحی در ادامه در تشریح موانع موجود در گسترش همکاری‌های تجاری دو کشور نیز توضیح داد: متاسفانه محدودیت‌های موجود در روابط بانکی کشور‌های ایران و عمان باعث شده است که فعالان اقتصادی دو کشور از جمله تجاری ایرانی در فرایند ارسال درآمد‌های ارزی خود به کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. نه تنها بازار عمان بلکه وجود چنین محدودیتی در تمامی بازار‌های صادراتی ایران می‌تواند به عنوان مانعی جدی، از رقابت پایاپای فعالان اقتصادی ایرانی با دیگر تجاری خارجی جلوگیری کند.


وی تصریح کرد: رشد میزان حجم و ارزش تعاملات تجاری به ویژه صادرات ایران به عمان یکی از مهمترین آثار مثبتی است که رفع موانع بانکی می‌تواند برای دو کشور به ارمغان بیارود. متاسفانه افزایش هزینه‌های های انتقال پول تجار ایرانی به کشور باعث شده است که توانایی بخش خصوصی ایران در رقابت با تجار دیگر کشور‌ها تقلیل یابد.


عضو هئیت رئیسه اتاق ایران و عمان توضیح داد: متاسفانه برخی از تجار خارجی با استفاده از روابط بانکی گسترده و همچنین گشایش LC‌ های تجاری میان دولت عمان با دولت متبوع خود از توانایی بسیار خوبی در بازرایابی صادرات کالا برخودارند، اما در عوض فعالان اقتصادی به ناچار مجبورند با پرداخت هزینه مضاعف تنها اقدام به حفظ بازار در دست خود کنند نه توسعه آن.


وی حضور پر رنگ فعالان اقتصادی ترکیه را یکی از جدی‌ترین رقبا و چالش‌های ایران در بازار صادراتی ایران معرفی کرد و گفت: متاسفانه روابط گسترده بانکی دو کشور ترکیه و عمان ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای تجار ترک به ارمغان آورده است، مسئله‌ای قدری فعالان اقتصادی ایران در بازار صادراتی مسقط را با چالش مواجه ساخته است.


صالحی در پایان وجود ضعف در خطوط لجستیک میان دو کشور را از دیگر عوامل موثر در کمرنگ شدن نقش تجار ایرانی در بازار عمان عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه فعالان اقتصادی مشکلی از بابت ویزا و یا رفت و آمد به کشور عمان ندارد، اما وجود ضعف درخصوط لجستیک دریایی و کشتیرانی ایران باعث دشه است که انجام تبادلات تجاری با عمان تا حدودی با کندی انجام شود. در حال حاضر دولت چین و ترکیه با دادن یارانه به بخش لجستیک و حمل و نقل حمایت قابل توجهی را از فعالان اقتصدی خود در کشور عمان به عمل آورده‌اند.

عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عمان خاطر نشان کرد که در صورت رفع تمامی موانع و با همکاری دولت‌های ایران و عمان، تجارت خارجی یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلاری دو کشور به رقمی بیش از ۳/۵ الی ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

ایران در عمان مرکز تجاری تاسیس می‌کند


به گزارش بازارنیوز، در آستانه سفر رئیس جمهور ایران به عمان، «علیرضا پیمان‌پاک» معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هفته گذشته در راس هیاتی بلندپایه تجاری، بازاریابی متشکل از ۳۰ شرکت خصوصی، نمایندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات روز دوشنبه وارد این کشور شد و مورد استقبال مقامات عمانی از جمله مدیرکل تجارت وزارت صنایع، بازرگانی و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان و همچنین «علی نجفی خوشرودی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط قرار گرفت.


گفتنی است که پس از انجام جلسات متعدد میان رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با وزیر بازرگانی بازرگانی و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان، او از آغاز پیگیری‌ها برای تاسیس مرکز تجاری ایران در عمان خبر داده است. حال باید دید که در ادامه سفر حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عمان چه گشایش‌هایی در تعاملات تجاری دو کشور محقق خواهد شد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی