رضایی: برنامه‌ریزی 2 ساله برای ذخیره کالاهای اساسی در کشور انجام شده است


رضایی: برنامه‌ریزی 2 ساله برای ذخیره کالاهای اساسی در کشور انجام شده است

اهواز- ایرنا- معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت برنامه ریزی 2 ساله ای برای تامین و ذخیره کالاهای اساسی در کشور انجام داده است تا در بحث امنیت غذایی دچار مشکل نشویم.

به گزارش خبرنگار ایرنا محسن رضایی دوشنبه در جریان سفر خود به خوزستان و در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی و انبارهای ذخایر کالاهای اساسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه ریزی شده تا با تقویت تولید داخل و واردات کالاهای اساسی و کشاورزی به امنیت غذایی کشور لطمه ای وارد نشود.

وی گفت: امنیت غذایی در سطح جهان در شرایط خاصی است و اولین زنگ خطر امنیت غذایی از ۲ سال پیش با شیوع کرونا و ویروس های همه گیر به صدا در آمد.

معاون اقتصادی رییس جمهور افزود: تغییر اقلیم و گرم شدن زمین دومین عامل به خطر انداختن امنیت غذایی در دنیا و سومین هشدار نیز جنگ اوکراین و روسیه است.

وی افزود: این سه مورد امنیت غذایی جهان را با تغییر و تحول اساسی مواجه کرده است و کشورهای بزرگ به دنبال یک برنامه ۱۰ ساله برای امنیت غذایی خود هستند.

رضایی در ادامه در خصوص بندر امام خمینی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های مهم بندری کشور بندر امام خمینی است که ظرفیت بالایی دارد و در طول سال می توان ۷۰ میلیون تن کالا را از این بندر صادر و وارد کرد به طوریکه در سال گذشته ۴۸ میلیون تن مبادله ،تخلیه و بارگیری کالا در این بندر انجام شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: در ابتدای امسال ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از طریق بندر امام خمینی وارد و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا خارج شده است و در حال حاصر سه میلیون تن کالا در انبارهای این بندر ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه با این وجود به این شرایط اکتفا نمی کنیم گفت:قبلا سالانه به فکر ذخایر کالا بودیم اما در حال حاضر با توجه به شرایط ذخایر محصولات کشاورزی در دنیا باید برنامه ریزی ها را ۲ ساله کنیم و بعد به فکر برنامه ریزی ۱۰ ساله باشیم تا نگرانی از نظر کالاهای اساسی و امنیت غذا نداشته باشیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه بندر امام تجهیزات و اسکله های خوبی دارد هدف از سفر خود به استان خوزستان را بازدید از انبارهای ذخیره کالای بندر امام خمینی عنوان کرد و گفت: با نظارت بیشتر از وضعیت کالاهای ذخیره شده در انبارهای این بندر ،برنامه ریزی لازم برای رفع برخی کمبودها اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی لازم برای خرید این کالاها انجام می شود اظهار داشت:در مدت سه ماه گذشته سه‌میلیارد دلار خرید کالا برای کشور صورت گرفته است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور برای سفری یکروزه و بازدید از بندر امام خمینی و چند واحد صنعتی روز دوشنبه وارد خوزستان شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس