خروج 2 هزار و 500 تن آرد از چرخه نانوایی‌ها در خراسان جنوبی


خروج 2 هزار و 500 تن آرد از چرخه نانوایی‌ها در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس برآوردهای اطلاعاتی و کارشناسی انجام شده در خراسان جنوبی طی سه سال اخیر بیش از 70 هزار کیسه آرد به وزن بیش از 2 هزار و 500 تن از چرخه نانوایی‌های یارانه‌ای خارج شده و در اختیار حوزه صنف و صنعت قرار گرفته است.

جواد اشرفی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به تبیین اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به‌ویژه مزایای اجرای آن در حوزه آرد و نان پرداخت و اظهار داشت: آرد یارانه‌ای از برخی نانوایی‌ها جمع‌آوری و در برخی کارخانجات به آرد قنادی تبدیل می‌شد که با قیمت آزاد به شهروندان می‌فروختند در نتیجه بستر فساد برای سوء‌استفاده‌کنندگان فراهم بوده است.

وی افزود: با تحلیل آمارها در این نوع شبکه توزیع، دچار انحراف بزرگی هستیم و انتفاع آن نصیب عده‌ای خاص می‌شود همچنین در کشور ضایعات حدود ۳۰ درصدی نان را داریم که بیشتر در خوراک دام ظاهر می‌شود و با اجرای طرح اصلاح اقتصادی دولت این ضایعات به حداقل ممکن خواهد رسید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: با توزیع آرد یارانه‌ای در حوزه اقتصاد تولید، ضرورتی وجود ندارد که تولیدکننده کالای باکیفیت تولید کند یا کاهش هزینه‌های تولید را داشته باشد، چرا که آن قدر انتفاع در تفاوت قیمت‌ها وجود دارد که نیاز نیست ساز و کار و خط تولید خود را مهندسی مجدد کند یا هزینه‌های تولید خود را کاهش دهد.

جلوگیری از قاچاق یارانه‌ها

وی گفت: جلوگیری از قاچاق یارانه‌ها از مزایای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌هاست که دولت سیزدهم با شجاعت و با اطلاعات و برنامه‌ریزی کامل این طرح بزرگ را اجرایی کرده است.

اشرفی بیان کرد: اجرای این طرح سال‌هاست که مورد مطالبه مردم و نخبگان جامعه بوده و در این شرایط اقناع‌سازی افکار عمومی نقش موثری در اجرای موفق آن دارد.

وی افزود: در قانون بودجه سال جاری ۷۱ هزار میلیارد تومان یارانه گندم پیش‌بینی شده است و سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شد که دولت برای هر دلار ۲۰ هزار تومان یارانه پرداخت کرده و مجموع آن حدود ۳۱۲ هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در خراسان جنوبی گفت: سوال اینجاست که آیا این یارانه‌ها در سبد خانوار قرار گرفته و مطمئنا بخش عمده‌ای از این یارانه‌ها هرگز به دست مردم نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۵۰ هزار تن آرد قاچاق در کشور کشف شد و به‌طور میانگین هر تن گندم با هزینه حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار وارد کشور می‌شود که با قیمت ناچیز در اختیار واحدهای صنفی و نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

صادرات آرد یارانه‌ای به خارج کشور

اشرفی گفت: به عنوان مثال همین آرد یارنه‌ای در کشور تبدیل به ماکارانی و به خارج صادر شده که به‌طور علنی صادرات آرد یارانه‌ای به خارج از کشور است.

وی عنوان کرد: در اکثر کشورها گندم را وارد، فرآوری و مجدد صادر می‌کنند تا ارزش افزوده ایجاد شود اما در این چرخه فساد یارانه‌ای، به خاطر اینکه دولت به این بخش یارانه می‌دهد به‌راحتی در چرخه تولید به یک محصول جدید تبدیل و از کشور خارج می‌شود که در واقع صادرات یارانه از کشور است و به مردم کشورهای همسایه هم یارانه داده می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: هزینه هر کیلوگرم گندم داخلی به اضافه هزینه‌های تبعی بیش از ۱۳ هزار تومان است اما به نانوایی‌های سنتی به قیمت ۶۶۵ تومان (دریافت پنج درصد قیمت)، آزادپزها کیلویی ۹۰۰ تومان (هفت درصد قیمت واقعی) و به صنف و صنعت کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان (۲۰ درصد واقعی) تحویل شده که این نوع قیمت‌گذاری، ایجاد فساد فزاینده در گذر زمان است.

وی بیان کرد: امسال ۳۱۸ تن آرد قاچاق در خراسان جنوبی کشف شده است که با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها جلوی این حجم از قاچاق آرد به کشورهای همسایه گرفته و منافع آن به مردم کشور خودمان خواهد رسید.

اشرفی گفت: قیمت هر کیسه آرد ۳۸ هزار تومان به‌صورت یارانه‌ای، در مرزها تا ۸۰۰ هزار تومان هم به فروش می‌‎رسد که این موضوع جذابیت قاچاق را تقویت کرده و نمی‌توان با دیوارکشی، برخورد فیزیکی و تعزیرات حکومتی و کنترلی آن را محدود یا به صفر رساند، یقینا اگر قیمت آرد در کشور واقعی نشود مانند جارو برقی آرد یارانه‌ای مردم ایران را خواهند کشید.

نظام یارانه‌ای نشانگر بیماری اقتصاد است

وی افزود: بنابراین دولت نمی‌تواند نظاره‌گر این فرآیند ناسالم، فسادزا و تهدیدکننده امنیت غذایی و رفاه مردم باشد، این نوع نظام یارانه‌ای و در نتیجه فساد و قاچاق نشان‌دهنده بیماری اقتصاد و نظام یارانه‌ای است که باید از طریق واقعی‌سازی قیمت‌ها و بسترسازی مناسب اصلاح شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: به عنوان مثال تقاضای آرد یارانه‌ای در کشور از ۸۳۱ هزار تن در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۳۱۳ هزار تن در سال گذشته افزایش یافت که این افزایش تقاضا نشان از قاچاق آرد و قاچاق یارانه مردم ایران به کشورهای همسایه است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آرد به بخش صنعت با کیلویی ۱۲ هزار تومان تحویل می‌شود که با تحویل آرد با قیمت آزاد، سودآوری واحدهای تولیدی به‌خصوص در صنوف وابسته به حوزه آرد باید مبتنی بر بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و مبتنی بر بازنگری در ساز و کار تولید باشد از طرفی مبارزه با قاچاق و رانت خواهد بود و تحول بسیار خوبی در حوزه پیشگیری از قاچاق آرد رقم خواهد خورد.

اشرفی خاطرنشان کرد: در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در حوزه آرد و نان، یارانه‌ها به‌صورت مستقیم و هدفمند به مردم می‌رسد و نشت یارانه وجود نخواهد داشت یا به کمترین مقدار خود خواهد رسید.

وی افزود: همچنین با اجرای این طرح، دولت به اطلاعات مدیریتی لازم برای برنامه‌ریزی امنیت غذایی در این حوزه و سیاست‌گذاری هدفمند و به نفع مردم دست خواهد یافت.

تاثیر مردمی‌سازی یارانه‌ها در کاهش ضایعات آرد و نان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در جلوگیری از قاچاق و ضایعات آرد تاثیرات بالایی دارد گفت: همچنین خروج آرد و نان برای مصارف غیرانسانی به حداقل می‌رسد و با تولید نان باکیفیت رضایت مشتری افزایش می‌یابد زیرا نانوایی‌ها باید برای دریافت یارانه بیشتر، مشتری بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: چرخه فساد ناشی از نظام توزیع کنونی یارانه‌ها در ابتدای زنجیره باید اصلاح شود تا به‌طور شفاف یارانه‌ها در سبد خانوارهای هدف قرار گیرد، توزیع غیرهوشمند یارانه‌ها به مفهوم توزیع و تزریق فقر در جامعه است و عدالت در کشور را مورد هدف منفی خود قرار داده است.

اشرفی گفت: اصلاح نظام یارانه‌ها با هدف کاهش فقر و به نفع دهک‌های پایین خواهد بود و دولت در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها سودی نخواهد داشت چون یارانه‌ها به مردم بازتوزیع می‌شود.

وی اضافه کرد: نظارت بر حوزه آرد و نان برای ما اهمیت خاصی دارد و در اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها نظارت بر واحدهای نانوایی استان تشدید شده است، روزانه به‌طور میانگین ۳۸۰ نانوایی در سطح استان مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در خراسان جنوبی ۷۶۳ نانوایی فعال و سهمیه‌بگیر داریم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اول خرداد ماه جاری ۱۷ گروه و تیم، ۳۸۲ مورد بازرسی از نانوایی‌های استان انجام دادند و بالغ بر ۱۳ پرونده تخلف تشکیل شد.

وی افزود: دولت برای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها زیرساخت‌ها را برای اجرای آن در حوزه آرد و نان آماده می‌کند و در خراسان جنوبی هم فراهم کردن زیرساخت‌ها از جمله اتصال نانوایی‌ها به کارتخوان‌های الکترونیکی در حال انجام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد