بیش از 296 هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شد


بیش از 296 هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شد

سنندج- ایرنا- معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: کار واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در روستاهای استان از 20 فروردین آغاز و تاکنون بیش از 296 هزار قطعه علیه این بیماری واکسینه شده است.

ناصر مخدوم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه مهم و تاثیر گذار سازمان دامپزشکی کشور است که علاوه بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری های صنعتی، ارتقا ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا دارد.

وی افزود: از ۲۰ فروردین سال جاری عملیات واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل آغاز شده و تاکنون با مراجعه به ۷۹۶ واحد اپیدمیولوژیک تعداد ۲۹۶ هزار و ۲۶۰ قطعه طیور علیه این بیماری به صورت کاملاً رایگان واکسینه شده است.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان ادامه داد: در این عملیات که از واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت و غیر بیماری زا استفاده می شود، ۲۰ اکیپ بخش دولتی و پنج اکیپ بخش غیر دولتی دامپزشکی مشارکت دارند.

وی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان در امتداد سیاست های سازمان دامپزشکی، مرحله اول طرح واکسیناسیون کاملا رایگان نیوکاسل طیور بومی را با مشارکت بخش خصوصی آغاز کرده است.

مخدوم از روستاییان خواست در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که از مرغ ها و سایر پرندگان به انسان ها منتقل می ‎شود کنترل این بیماری در استرالیا شامل واکسیناسیون ، نظارت، گزارش سریع بیماری و استاندارد های بالای زیست ایمنی است.

این بیماری توسط برخی ویروس های سروتیپو پارامیکسیو که مربوط به پرندگان است در سراسر جهان از جمله استرالیا شیوع پیدا کرده است و تقریبا در تمام گونه های پرندگان مشاهده می ‎شود.

انتقال این بیماری به انسان ها بسیار نادر است با این حال در صورتی که یک فرد از گوشت پرندگان آلوده به این بیماری تغذیه کند، ممکن است به مدت یک تا ۲ روز دچار سردرد و علایم بیماری آنفولانزا شود اما با این وجود با خوردن گوشت پرندگان آلوده به این بیماری، خطری تهدید کننده سلامتی انسان نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام