نمایشگاه بیست‌وششم، صنعت گاز و دانش‌بنیان‌ها


نمایشگاه بیست‌وششم، صنعت گاز و دانش‌بنیان‌ها

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز دوشنبه (26 اردبهشت‌ماه) در حالی پایان یافت که صنعت گاز کشور کارنامه مثبتی در خودکفایی کالاها و تجهیزات این صنعت و همراهی با شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان به نمایش گذاشت.

به گزارش شانا، صنعت گاز کشور در سال‌های اخیر با همراهی شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان‌ توانسته به جایگاه قابل توجهی در تکیه به توان متخصصان کشور برسد که این موضوع برخاسته از همراهی و همکاری دو سویه میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های توانمند داخلی بوده است.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در نشست خبری با خبرنگاران در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱، تأکید کرد: یکی از راهبردهای اساسی وزارت نفت و به‌ویژه صنعت گاز تحقق این شعار است که هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران همسو با آن مصوبه‌ای داشت و مقرر شد امسال سه مرکز نوآوری شهید هاشمی‌نژاد، پارس جنوبی و تهران راه‌اندازی شوند و ان‌شاءالله شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به‌خوبی فعالیت خواهند کرد.

وی گفت که این شرکت برای تولید کالای ایرانی و حمایت از ساخت داخل یکی از شرکت‌های پیشتاز بوده و در سال‌های گذشته اقدام‌های مطلوبی در این زمینه انجام داده است.

محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران هم از تأمین حدود ۱۰۰ درصدی همه تجهیزات صنعت گاز ایران از تولید داخل خبر داد و با بیان اینکه سال‌های گذشته، سال‌های خوبی به لحاظ کارکرد مناسب در پالایشگاه‌ها، گازرسانی، اجرای پروژه‌های مهم، خطوط انتقال و دیگر بخش‌ها با رویکرد حمایت از ساخت داخل بوده است، اظهار کرد: امسال و پس از دو سال وقفه در برپایی نمایشگاه‌ها، حضور پرشور شرکت‌های داخلی که با توجه به شعار سال، بیشتر شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌شد، مؤید این واقعیت بود که بخش عمده‌ای از اهداف مدنظر در مسیر خودکفایی، توانمندسازی و روزآمدی شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان محقق شده است.

نمایشگاه بیست‌وششم، صنعت گاز و دانش‌بنیان‌ها

از سویی طبق اعلام محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، صنعت گاز برای هوشمندسازی کنتورها از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ بهره می‌برد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا مبنی بر اینکه آیا این توانایی میان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی وجود دارد یا خیر، گفت: تاکنون بیش از ۱۰ نشست در شورای مدیران داشتیم و شرکت‌هایی شناسایی شدند که قابلیت این کار را دارند.

محسن مظلوم فارسی‌باف، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران هم در سخنانی در سمینار نیازهای فناورانه شرکت ملی گاز که در حاشیه روز دوم بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد از ارائه فاز دوم اقلام راهبردی مورد نیاز صنعت گاز با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی اعلام کرد که ۲۸ قلم کالای راهبردی دیگر که شامل اقلام شیمیایی، مکانیکی، برق، الکترونیک و کنترل است شناسایی شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک این اقلام از طریق سایت یا برگزاری یک رویداد دیگر اطلاع‌رسانی شود.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هم در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا گفت که این مجموعه از زمینه‌سازی برای حضور در عرصه بین‌المللی، مذاکره و شناسایی پیمانکاران و سازندگان داخلی و خارجی، مذاکره با سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و مؤسسه‌های داخلی و خارجی بهره می‌برد.

نمایشگاه بیست‌وششم، صنعت گاز و دانش‌بنیان‌ها

نمایشگاه بیست‌وششم همچنین فرصتی مغتنم برای دیدار چهره‌به‌چهره مدیران صنعت گاز و دانش‌بنیان‌ها بود که همسو با آن نشست‌هایی برای تعامل هرچه بیشتر برگزار شد. از جمله نشست مدیران شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با شرکت‌های سازنده قطعات و تجهیزات داخلی و دانش‌بنیان که ضمن پاسخ به پرسش‌های نمایندگان این شرکت‌ها و بررسی مشکلات آنها، اعلام کردند: این مجتمع همچنان به حمایت جدی خود از دانش‌بنیان‌ها ادامه می‌دهد و در تلاش است چالش‌های این مسیر را هموار کند.

امضا قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز بخش دیگری برنامه‌های این نمایشگاه بود. همسو با آن قرارداد گام تکمیلی توسعه و ارتقای آنالایزور ترکیبات مرکاپتان به‌منظور تشخیص و آنالیز همه مواد بودارکننده بین شرکت گاز استان هرمزگان و پژوهشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه‌ای با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه گنبد نمکی نصرآباد کاشان به‌منظور ذخیره‌سازی گاز طبیعی بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه توسعه فناوری بومی و استقرار یک واحد ذخیره‌سازی گاز طبیعی به‌صورت مایع بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت فولاد مبارکه اصفهان و دو تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت گاز و پارک علم‌ و فناوری استان خراسان رضوی امضا شد.

نمایشگاه بیست‌وششم، صنعت گاز و دانش‌بنیان‌ها

دیدار و گفت‌وگوی مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نیز همسو با توسعه دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم انجام شد که چگنی در این دیدار از دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف برای بازدید از تأسیسات پارس جنوبی دعوت کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا