تورم بی سابقه در کشور‌های اروپایی


تورم بی سابقه در کشور‌های اروپایی

رشد قیمت مصرف کننده حداقل در یک سوم کشور‌های اتحادیه اروپا دو رقمی شده که شدیدترین افزایش در منطقه بالتیک مشاهده شده است.

تورم بی سابقه در کشور‌های اروپایی
رشد قیمت مصرف کننده حداقل در یک سوم کشور‌های اتحادیه اروپا دو رقمی شده که شدیدترین افزایش در منطقه بالتیک مشاهده شده است.

۹ عضو اتحادیه شاهد تورم بیش از ۱۰ درصد بوده‌اند که بیشترین افزایش در استونی مشاهده شد، جایی که قیمت مصرف کننده نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است.

سایر کشور‌هایی که به شدت آسیب دیده‌اند؛ لیتوانی با تورم ۱۶.۸ درصد، بلغارستان با ۱۴.۴ درصد، جمهوری چک با ۱۴.۲ درصد، رومانی با ۱۳.۸ درصد، لتونی ۱۳ درصد، لهستان ۲.۴ درصد و اسلواکی ۱۱.۷ درصد هستند.

این نشریه افزود ترکیه که از سال ۱۹۹۹ وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا را دارد، به دلیل سقوط پول ملی، نرخ تورم ۷۰ درصدی دارد.

همچنین، گزارش‌های اخیر رسانه‌ها به نقل از اداره آمار یونان (ELSTAT) می‌گویند که تورم در یونان در ماه آوریل به دو رقمی افزایش یافت و به ۱۰.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.

فایننشال تایمز اعلام کرد که رشد قیمت در همه این کشور‌ها تحت تأثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین قرار گرفته است و تورم آن متناسب با وابستگی انرژی هر کشور به روسیه است. تحریم‌ها علیه روسیه و اقدامات متقابل مسکو قیمت سوخت‌های فسیلی را در سطح جهان افزایش داده است.

این روزنامه با استناد به داده‌های یورواستات برای سال ۲۰۲۰، نوشت که تقریباً تمام واردات انرژی لیتوانی از روسیه بوده، در حالی که در اسلواکی و یونان، سهم روسیه در تامین انرژی تقریبا ۵۰ درصد است. ماه گذشته، لیتوانی اولین کشور اتحادیه اروپا بود که واردات گاز روسیه را لغو کرد، این کشور در ۲۲ می‌قصد دارد واردات برق از روسیه را متوقف کند.

بر اساس گزارش یورواستات، قیمت انرژی تقریباً نیمی از نرخ تورم رکورد ۸.۱ درصدی اتحادیه اروپا در ماه گذشته را به خود اختصاص داده است.

سال قبل، تورم در این اتحادیه تنها ۲ درصد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر