ارز ترجیحی بخش تولید را تضعیف کرد


ارز ترجیحی بخش تولید را تضعیف کرد

یک کارشناس اقتصادی ضمن تشریح مولفه‌های مهم در موفقیت‌ دولت در انجام اصلاحات اقتصادی ، تخصیص ارز ترجیحی را به عنوان عاملی مهم در تضعیف بخش مولد اقتصاد ایران معرفی کرد.

ارز ترجیحی بخش تولید را تضعیف کرد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «میرهادی رهگشای» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آثار مخرب تخصیص ارز ۴۲۰۰ بر بخش مولد اقتصاد ایران اظهار داشت: همزمان با آغاز تخصیص ارز ترجیحی در سال ۹۷، امکان واردات تمامی کالا‌های مصرفی با استفاده از ارز ترجیحی برای همه فعالان اقتصادی بخش خصوصی محقق شد. به مرور زمان و در پی استفاده بی رویه از این منابع ارزی، دولت قبل سر انجام تصمیم به محدود سازی تخصیص آن برای واردات کالا‌های اساسی مانند دارو و نهاده دامی گرفت.


این کارشناس اقتصادی برآورده شدن سه مولفه مهم اقتصادی را ضامن موفیقت دولت در انجام اصلاحات اقتصادی خود بیان کرد و گفت: نخستین مولفه برای این هدف بر پایه تمرکز و توانایی دولت در حفاظت از قدرت خرید دهک‌های کم درآمد کشور استوار است. در صورت تحقق این مولفه، مطمئنا دولت سیزدهم گام بسیار مهمی را در حمایت از اقشار کم درآمد جامعه برداشته است.


وی توضیح داد: مولفه دوم، تثبت نرخ غیر رسمی ارز در بازار است. در شرایط کنونی کشور دولت می‌تواند با حذف ارز ترجیحی و معیار قرار دادن نرخ نیمایی، تامین به موقع و هدفمند منابع ارزی برای واردات برخی از کالا‌‌های مهم و همچنین جلوگیری از فرار سرمایه به خارج از کشور زمینه‌های تحقق مولفه دوم را در جریان اصلاحات اقتصادی کشور محقق سازد.


این کارشناس اقتصادی در ادامه تامین به موقع سرمایه در گردش برای واحد‌های تولیدکننده را به عنوان مولفه سوم تاثیر‌گذار در موفقیت اصلاحات اقتصادی دولت بیان کرد و گفت: تا قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخی از تولیدکنندگان مانند مرغداران، نهاده دامی مورد نیاز خود را با رقم پایین در عین حال غیر واقعی تهیه می‌کردند، اما با حذف ارز ترجیحی قیمت‌ بسیاری از مواد اولیه این حوزه تا حدقابل ملاحظه‌ای واقعی شدند، لذا دولت می‌بایست با تامین به موقع سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی مانع از وارد شدن فشار مضاعف به بخش تولید شود.


وی تاکید کرد: متاسفانه انجام سیاست تخصیص ارز ترجیحی، تولید و خود کفایی نسبی برخی از محصولات استراتژیکی مانند ذرت و جو را به طور کاملا از صرف اقتصادی خارج و باعث واردات فزایند آن به کشور شد. به بیان ساده‌تر تخصیص ارز ترجیحی با تضعیف تولید برخی از محصولات مهم باعث قفل شدن فرایند تولید آن در بخش مولد اقتصاد ایران شد.


رهگشای در پایان متذکر شد: در حال حاضر تولیدکنندگان برای سرپا ماندن نیاز شدیدی به تامن به موقع سرمایه در گردش دارند به همین منظور دولت برای حمایت جدی از بخش تولید باید تصمیمات مهمی را اتخاذ کند که تولیدکنندگان در ادامه فرایند تولید با مشکلاتی مواجه نشوند.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چگونه افسردگی را مهار کنیم؟