هک کردن 7هزار حساب بانکی با پیامک جعلی سامانه ثنا


هک کردن 7هزار حساب بانکی با پیامک جعلی سامانه ثنا

عصر اعتبار- کلاهبردار دهه هشتادی که با فرستادن پیامک جعلی ثنا توانسته بود حساب بانکی 7هزار نفر را هک کند، به اتهام کلاهبرداری 5میلیارد تومانی دستگیر شد.

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، فرستادن پیامک جعلی سامانه ثنا که سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه است، این روزها یکی از مهم‌ترین شگردهای کلاهبرداران برای خالی‌کردن حساب طعمه‌هایشان است. در این شگرد، کلاهبرداران پیامکی با عنوان سامانه ثنا برای شماره تلفن‌های مختلف ارسال می‌کنند که در داخل آن یک لینک جعلی به چشم می‌خورد. آنها در پیامک خود مدعی می‌شوند که از صاحب تلفن شکایت قضایی شده و وی باید از طریق لینک ارسال شده، در سامانه ثبت‌نام و اپلیکیشنی را نصب کند تا بتواند به پرونده این شکایت دسترسی پیدا کرده و از محتویات آن آگاه شود. اما در حقیقت این لینک جعلی، باعث می‌شود که وقتی فرد مورد نظر آن را دانلود و نصب کرد، تمامی اطلاعات بانکی‌اش هک شده و در اختیار کلاهبرداری قرار بگیرد که لینک را ارسال کرده است.
با همین شگرد بود که پسر جوانی ساکن یکی از استان‌های مرکزی کشور کلاهبرداری‌هایش را شروع کرد. او پیامک‌ و لینک جعلی را برای هزاران شماره تلفن همراه ارسال کرد و در این میان 7هزار نفر از کسانی که پیامک را دریافت کرده بودند فریب او را خوردند و با نصب اپلیکیشن جعلی، تمامی اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار فرد کلاهبردار قرار دادند. او نیز شروع به خالی‌کردن حساب‌های طعمه‌هایش کرد تا اینکه مدتی قبل یکی از این مالباختگان که ساکن کرج بود راهی پلیس فتا شد و خبر از دستبرد 41میلیون تومانی به‌حساب بانکی‌اش داد.
وقتی مأموران پلیس‌فتای استان البرز به تحقیق درباره این سرقت پرداختند، متوجه شدند که او اخیرا یک پیامک جعلی از سامانه ثنا دریافت کرده و به تصور اینکه پیامک‌ از سوی سامانه قوه قضاییه ارسال شده، روی لینک کلیک و اپلیکیشن مورد نظر را نصب کرده و پس از آن طی 4مرحله همه موجودی حسابش سرقت شده است.
ماموران در ادامه متوجه شدند فردی که به‌ حساب شاکی دستبرد زده، همه این مبلغ را صرف خرید ارز دیجیتال کرده است. آنها اکانتی را که با آن ارز دیجیتال خریداری شده بود شناسایی و صاحب آن را به اداره پلیس احضار کردند. اما در تحقیق از این فرد معلوم شد که کلاهبردار اصلی با فریب او، از مشخصات و مدارک وی برای ساختن اکانت خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کرده تا بدون اینکه ردی از خودش به‌جا بگذارد بتواند با پول‌هایی که از حساب طعمه‌هایش سرقت می‌کند، ارز دیجیتال خرید و فروش کند. هرچند متهم پرونده تلاش کرده بود هیچ سرنخی از خودش به‌جا نگذارد اما تحقیقات مأموران پلیس ادامه یافت و آنها با ردگیری تراکنش‌های بانکی و تحقیقات تخصصی در نهایت موفق شدند محل زندگی کلاهبردار اصلی را در یکی از استان‌های مرکزی کشور شناسایی کنند.سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز می‌گوید: تیمی از مأموران با هماهنگی‌های قضایی راهی استان مورد نظر شدند و در یک عملیات ضربتی متهم را که جوانی دهه هشتادی است، دستگیر کردند. آنها در بازرسی مخفیگاه این فرد و رایانه او، به اطلاعات هک‌شده‌ 7هزار حساب بانکی دست یافتند که همه آنها با ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا هک شده بود. از سوی دیگر معلوم شد که متهم تا‌کنون 5میلیارد تومان از حساب‌های هک‌شده برداشت کرده که در ادامه 868نفر از مالباختگان شناسایی شدند و تحقیقات برای شناسایی سایر افرادی که در دام متهم گرفتار شده‌اند، ادامه دارد.
فرمانده انتظامی البرز به شهروندان توصیه کرد که هشدارهای پلیس درباره پیامک‌ها و لینک‌های جعلی را جدی بگیرند و هرگز روی لینکی که از طریق پیامک‌های ناشناس برایشان ارسال شده کلیک نکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها