فیلم : مرغ در قزوین پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود


فیلم : مرغ در قزوین پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود

قزوین – ایرنا – مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین گفت: گوشت مرغ در قزوین هم اکنون و طی چند ماه آینده پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و شهروندان هیچ دغدغه و نگرانی‌ای در این خصوص نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، دولت با اجرای اصلاح نرخ ارز ترجیحی و مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها دست به اقدام بزرگ و شجاعانه‌ای زد که تاثیرات مطلوب خود را به زودی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و جلوی قاچاق کالاها، شکل گیری شبکه رانت و فساد و ایجاد اخلال در شبکه توزیع را خواهد گرفت.

یکی از اقلام اساسی و مورد نیاز خانوارها که با اجرای این طرح، قیمت آن اصلاح شد گوشت مرغ بود که در روزهای ابتدایی اجرای طرح، نگرانی ها و دغدغه های شهروندان را در پی داشت و موجب تشکیل صف های طولانی خرید گوشت مرغ شد.

خوشبختانه هم اکنون گوشت مرغ به قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در سطح استان به وفور عرضه می شود و نه تنها هیچ صفی برای خرید این محصول تشکیل نشده بلکه بازار آن در آرامشی مطلوب به سر می برد.

خبرنگار ایرنا مرکز قزوین برای بررسی این موضوع به سراغ کیوان لشگری مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین، عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور ایران و مشاور ستاد تنظیم بازار کشور رفته و با او در این باره گفت و گو کرده است.

ایرنا. چه تعداد واحد صنفی زیر نظر اتحادیه در سطح استان مشغول فعالیت هستند؟

۴۴۲ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت نگهداری ۱۰ میلیون قطعه مرغ در استان داریم و پنج تعاونی شامل تعاونی تاکستان، قزوین، صبا، ندا طیور و آبگرم و آوج زیر نظر اتحادیه مرغداران فعالیت می کنند.

ایرنا. چه میزان مرغ در استان روزانه تولید و توزیع می شود؟

در استان ماهانه بین سه تا چهار میلیون جوجه ریزی در استان داریم که نیاز روزانه استان به گوشت مرغ ۱۰۰ تن و حدود ۵۰ هزار قطعه مرغ است و مازاد آن به استان های همجوار از قبیل البرز، تهران و زنجان صادر می شود.

فیلم : مرغ در قزوین پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود

ایرنا. نظر شما در خصوص اصلاح نرخ ارز و حذف یارانه نهاده های دامی چیست؟

در ابتدای امر با مسوولان تنظیم بازار کشور صحبت داشتیم که اصلاح نرخ ارز به صورت پلکانی و تدریجی صورت گیرد تا زیرساخت آن را اجرا کنیم و تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان این حوزه پرداخت شود.

در حال حاضر با اجرای این طرح باید همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات حل شود و از این مقطع با موفقیت عبور کنیم.

با توجه به اصلاح نرخ ارز مسلما سرانه مصرف نسبت به گذشته کاهش پیدا می کند و باید تدابیری اندیشیده شود تا تولیدات صورت گرفته به صورت ذخیره استراتژیک نگهداری گردد.

ایرنا. با توجه به اجرای این طرح، نظارت بر بازار چگونه صورت می گیرد؟

ستاد تنظیم بازار زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی با تولیگری معاونت توسعه بازرگانی خود به صورت شبانه روزی بر قیمت ها نظارت می کنند و دستگاه های نظارتی و اجرایی دیگر از قبیل تعزیرات، دادگستری و دادستانی، استانداری و فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی نیز در این گشت های مشترک حضور دارند که باید از زحمات آنها تشکر کنیم.

ایرنا. آخرین قیمت مرغ و تخم مرغ را در سطح بازار استان اعلام کنید:

قیمت مصوب گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار، ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است اما عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت آن در بازار خواهد بود.

با اجرای این طرح، مردم در روزهای آغازین برای خرید مرغ گرم از فروشگاه ها اقدام کرده و صف های طویل تشکیل دادند که موجب گرانی قیمت هم شد ولی ما اعلام کردیم که قیمت مرغ کاهش می یابد.

فیلم : مرغ در قزوین پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود

از سوی دیگر، تولید جوجه یکروزه در فروردین ماه در حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار جوجه در سالن های استان صورت گرفته است از این رو، هیچگونه کمبودی را در استان نخواهیم داشت.

الان قیمت مرغ در بازار استان ۴۲ هزار تومان برای مصرف کننده و ۲۸ هزار تومان تحویل در درب مرغداری است.

ایرنا. مردم از چه طریق می توانند تخلفات مربوط به حوزه گوشت مرغ را گزارش کنند؟

مردم می توانند با سامانه ۱۲۴ سازمان صمت و جهاد کشاورزی تماس بگیرند و تخلفات مربوط را گزارش بدهند که قاطعانه برخورد خواهد شد چون دغدغه مسوولان ارشد استان و دستگاه های اجرایی و نظارتی این است که مبادا گوشت مرغ در این مقطع به دست مردم نرسد و شهروندان آسیب ببینند.

ایرنا. آیا احتمال دارد که مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب عرضه شود؟

تا وقتی که قیمت مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار، همین نرخ فعلی اعلام شده باشد هیچکس حق ندارد قیمت را افزایش دهد مگر اینکه تصمیم جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.

تمامی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان گوشت مرغ اجازه ندارند از نرخ اعلام شده تخطی کرده و گوشت را به قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

ایرنا. با توجه به افزایش قیمت مرغ و کاهش تقاضا، به فکر صادرات مرغ به استان های همجوار هستید؟

با مسوولان سازمان جهاد کشاورزی استان صحبت کرده ایم که اگر اجازه خروج مرغ از استان را نداشته باشیم با چالش مواجه خواهیم شد چون واقعا تولید استان زیاد بوده و میزان مصرف ما نسبت به جمعیتمان کمتر است.

سرانه مصرف هر ایرانی در روز ۸۰ گرم گوشت مرغ و ۶۰ گرم تخم مرغ است و استان قزوین نیز یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که روزانه به ۱۰۰ تن گوشت مرغ نیازمند است درحالیکه ۲۰۰ تن گوشت مرغ در استان تولید می کنیم.

فیلم : مرغ در قزوین پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود

خوشبختانه ۱۰۰ تن تولید مازاد استان طی ۱۰ -۱۵ روز اخیر با موافقت سازمان جهاد کشاورزی به استان های همجوار صادر می شود.

ایرنا. چه میزان جوجه ریزی در سال جاری صورت گرفته و چقدر نسبت به دوره قبل افزایش داشته است؟

سال گذشته بین ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۷۰۰ قطعه جوجه ریزی در استان انجام می شد که با توجه به افزایش تولید جوجه یکروزه در کشور طی فروردین ماه و قبل از آزادسازی ارز ترجیحی، سه میلیون و ۶۰۰ هزار جوجه ریزی در استان صورت گرفت.

بعد از حذف ارز ترجیحی، مرغداران استان تا حدودی دغدغه دارند چون باید اطمینان حاصل پیدا کنند که خرید تضمینی مرغ از آنها انجام می شود.

اگر خرید تضمینی از مرغداران توسط دولت صورت بگیرد و سود مشروعی برای مرغداران ایجاد شود تولید استمرار پیدا می کند و مرغداران به کار خود ادامه می دهند.

ایرنا. آیا در ماه های آینده شاهد کاهش قیمت گوشت مرغ خواهیم بود؟

قیمت مرغ هم اکنون در استان پایین تر از نرخ مصوب است و چون مازاد تولید داریم پیش بینی می کنیم که تا چند ماه آینده نیز کاهش قیمت را داشته باشیم.

مردم، دغدغه‌ای برای تامین گوشت مرغ نداشته باشند چون شرکت پیشتیبانی امور دام کشور ۸۳۰ تا ۸۵۰ هزار تن ذخایر استراتژیک مرغ منجمد دارند که از مرغداری های کشور جمع کرده اند که نیاز کشور در قبل از آزادسازی نرخ ارز ماهانه ۲۰۰ هزار تن بود که بعد از آزادسازی امکان دارد به ۱۵۰ هزار تن کاهش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری