95.7 درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است


95.7 درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بطورکلی 95.7 درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی میان‌مدت(کشاورزی) است و تنها 4.3 درصد در وضعیت عادی (نُرمال) بسر می‌برد.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل هواشناسی استان اصفهان، حمیدرضا خورشیدی روز دوشنبه با اشاره به تحلیل شاخص"استاندارد بارش، تبخیر و تعرق " (SPEI) در دوره ۱۲ ماهه تا پایان فروردین ۱۴۰۱ افزود: مساحت مناطق درگیر خشکسالی کشاورزی استان نسبت به ماه گذشته ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نقشه خشکسالی با شاخص SPEI در دوره ۱۲ ماهه مُنتهی به پایان فروردین ۱۴۰۱ بیانگر درجات متفاوتی از خشکسالی کشاورزی است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهار داشت: میانگین وزنی بارش فروردین ۱۴۰۱ در استان برابر ۲.۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه بلندمدت ۹۰.۷ درصد (معادل ۲۸.۷ میلیمتر) کاهش بارش داشته است.

وی اضافه کرد: در فروردین سال جاری در کلیه شهرستان‌های استان نسبت به بلندمدت، کاهش بارش وجود داشته است.

95.7 درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است

خورشیدی خاطرنشان کرد: میانگین دمای استان اصفهان در فروردین ۱۴۰۱ به ۱۶.۴ درجه سانتیگراد رسید که در مقایسه با بلندمدت ۱۳.۸ درجه سانتیگراد، ۲.۵ درجه سانتی گراد خُنک‌تر بوده است.

وی بیان کرد: تحلیل شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین سال جاری بیانگر آن است که کماکان درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلندمدت (هیدرولوزیک) بسیاری از مناطق استان را فرا گرفته، بگونه‌ای که ۹۰.۶ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بوده و تنها ۹.۳ درصد از مساحت استان شرایط نُرمال تا ترسالی را داشته است.

مدیرکل هواشناسی اصفهان با بیان‌اینکه مساحت مناطق درگیر خشکسالی در استان ۴ درصد افزایش داشته است، افزود: در پایان فروردین در شهرستان‌های بُرخوار، بویین و میاندشت، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان، فریدن، فلاورجان، گلپایگان، لنجان، مبارکه و نجف‌آباد، مجموع درصدهای خشکسالی ۱۰۰ درصد بوده است اما در شهرستان های چادگان و فریدونشهر به میزان ناچیزی ترسالی وجود دارد.

وی گفت: از مجموع ۹۰.۶ درصد از مساحت استان که درگیر خشکسالی بوده؛ ۱۵.۳ درصد خشکسالی خفیف، ۱۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۵.۵ درصد خشکسالی شدید و ۴۱.۶ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

خورشیدی با اشاره به پهنه‌بندی خشکسالی در زیر حوضه گاوخونی بر اساس شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین ۱۴۰۱ اظهار داشت: تحلیل شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ بیانگر آن است که درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلندمدت بسیاری از مناطق حوضه گاوخونی را فرا گرفته، بگونه‌ای که ۹۱.۷ درصد از مساحت آن درگیر خشکسالی بوده و تنها ۸.۱ درصد از مساحت این حوضه شرایط نرمال و ۰.۲ درصد شرایط ترسالی را دارد.

وی با اشاره به درصد مساحت تحت تاثیر خشکسالی بر اساس شاخص SPEI در دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین ۱۴۰۱ در حوضه گاوخونی ادامه داد: از مجموع ۹۱.۷ درصد از مساحت حوضه گاوخونی که درگیر خشکسالی بوده؛ ۲۰.۱ درصد خشکسالی خفیف، ۱۹.۹ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۹ درصد خشکسالی شدید و ۳۶.۸ درصد خشکسالی بسیار شدید داشته است.

95.7 درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است

95.7 درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است

وی بیان کرد: در زیر حوضه‌های بِن-سامان، بویین- داران، چادگان، دامنه، چهل خانه، لنجانات، مهیار شمالی، نجف آباد و یان چشمه، مجموع درصدهای خشکسالی، ۱۰۰ درصد است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان در سال های اخیر بدلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی با مشکلات بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله محیط زیست و حوزه کشاورزی و اقتصادی مواجه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته