طالبیان: همدان با وجود هگمتانه دارای شکوه تاریخی و شهرتی جهانی است


طالبیان: همدان با وجود هگمتانه دارای شکوه تاریخی و شهرتی جهانی است

همدان - ایرنا- مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: همدان دارای تاریخی باشکوه و باستانی است که وجود هگمتانه شهرت این دیار را جهانی کرده است.

به گزارش ایرنا، حسن طالبیان روز دوشنبه در آیین بزرگداشت دکتر "محمدرحیم صراف" کاوشگر ۱۱ فصل تپه باستانی هگمتانه در همدان، افزود: همدان دارای تاریخ و شکوه باستانی ارزشمندی است که متاسفانه در سالهای گذشته برای معرفی آن تلاشی نشده بود.

وی با تاکید بر اینکه هگمتانه جهانی است و برای معرفی آن سعی می‌کنیم بیشتر جهانی شود، اظهار داشت: عرصه این محوطه تاریخی دچار بی برنامه گی شده بود که ضرورت دارد هرچه سریعتر پاکسازی شود.

وی با گلایه‌مندی از اینکه چرا نباید ۲۴ سال هیچ اثری از کشور برای جهانی شدن معرفی شود، تصریح کرد: اگر شهرهای تاریخی همچون مشهد، کرمان و همدان برای معرفی از دست نمی‌رفت اکنون تاریخ آنها این چنین مهجور نمی‌ماند.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگی افزود: همه نقاط شهر همدان با ارزش است و در آثار ناملموس نیز تمام رویدادها، خاطرات، انسان‌ها، زبان، رفتار و کردار نیازمند توجه است زیرا هویت و فرهنگ اصیلی است که باید حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه جای جای ایران به ویژه محوطه‌های همچون هگمتانه باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد، گفت: هگمتانه ریشه تاریخی همدان است ولی دوره‌های تاریخی دیگر هم مهم است و باید به همه ادوار از گذشته تا معاصر توجه شود.

طالبیان با بیان اینکه ثبت جهانی منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان برای این است که همدان بداند ۵۰ سال آینده کجاست و نقشه راهش چیست، افزود: میدانی که مقابل تپه باستانی هگمتانه است قرار است پیاده‌راه شود و در داخل هگمتانه نیز باید کیفیت معرفی بالا رفته و با حذف راه سواره از عرصه، ساماندهی شود.

وی ضمن تاکید بر ساماندهی بازار، مسجد جامع، خانه‌ها و محلات اطراف تپه هگمتانه که وضعیت خوبی نداشته و نیاز به مدیریت دارد، گفت: در یزد با وفاق ملی و پای کار بودن همه دستگاه‌ها حفظ بافت شهری را شاهد هستیم به طوری که روزی همه سعی در تخریب خانه‌های قدیمی داشتند.

وی ادامه داد: یزد اکنون علاوه بر حفظ بناها، در ساخت و سازها از بناهای قدیمی الگوبرداری می‌کنند و این نگاهی است که وقتی همگانی شود، برای حفاظت اثر تاریخی اتفاق می‌افتد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه به لحاظ باستان‌شناسی لازم است که سیر تحولی همدان را داشته باشیم، گفت: شواهدی وجود دارد که اگر به سیر تحولی همدان دست یابیم، بهتر می‌توانیم هویت و اصالت این مرکز تاریخی را بدانیم.

معاون عمرانی استاندار همدان نیز دراین آیین با بیان اینکه هگمتانه شناسنامه و هویت اصلی همدان است، گفت: وزارت میراث فرهنگی موضوع ثبت جهانی منظر شهری هگمتانه تا همدان را دنبال می‌کند و امسال سالی است که این پرونده به یونسکو ارائه خواهد شد.

فرزاد تیموری ادامه داد: بزرگترین مشکل برای ثبت جهانی این مجموعه، وجود راه سواره آسفالت در عرصه آن است که با طراحی راه جایگزین برای بازار آهن‌فروشان، راه سواره از عرصه هگمتانه حذف و به زودی راه جدید افتتاح می‌شود.

وی ساماندهی بازار، خیابان اکباتان و میدان امام(ره) و خیابان بوعلی را نیز مهم دانست و افزود: رفع این موانع جزو اولویت‌های شهری همدان است تا بتوانیم با ارائه پرونده همدان به یونسکو برای ثبت جهانی، در سال ۱۴۰۱ این افتخار را برای استان داشته باشیم.

در حاشیه این نشست پنل تخصصی کاوش‌های تپه هگمتانه توسط اساتید و کاوشگران ادوار مختلف برگزار شد .

در پایان ضمن تجلیل و قدردانی از دکتر محمدرحیم صراف کاوشگر ۱۱ فصل تپه هگمتانه از کتاب تجربیات دکتر صراف با عنوان از هگمتانه تا اکباتان(نتایج علمی کاوش‌های باستان‌شناسی تپه هگمتانه) رونمایی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی