پزشک متخصص: تشخیص بهنگام سکته، گام طلایی در نجات بیماران قلبی است


پزشک متخصص: تشخیص بهنگام سکته، گام طلایی در نجات بیماران قلبی است

بوشهر - ایرنا - متخصص قلب و عروق مرکز آموزشی درمانی قلب بوشهر گفت: تشخیص بهنگام و درمان بموقع سکته یا حمله قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌عنوان گام طلایی در نجات جان این بیماران شناخته می‌شود.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی قلب بوشهر روز سه‌شنبه به نقل از دکتر عبداللطیف امینی بیان کرد: یکی از مطمئن‌ترین راه‌های تشخیص مشکل قلبی، گرفتن نوار قلب از بیمار است؛ اما شناخت علائم و نشانه‌های ظاهری، اولین گام از تشخیص و درمان یک مشکل قلبی است.

وی افزود: احساس درد یا سنگینی در قفسه سینه، انتشار درد به گردن، فک و دندان‌ها، کتف یا بازوی چپ باشد، تنفس سریع و احساس تنگی نفس و نبض سریع یا نامنظم (گاهی اوقات نبض، آرام‌تر از حد معمول است)، تغییر رنگ پوست به آبی و رنگ‌پریده و احساس سبکی سر یا غش کردن، تعریق سرد، تهوع و احساس اضطراب ازجمله علائمی است که اگر در بیمار بروز کند باید ازلحاظ مشکل قلبی بررسی شود.
این فوق تخصص قلب در مورد راه‌های مهم تشخیص سکته قلبی در مراکز درمانی گفت: الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)، آزمایش خون و آنژیوگرافی کرونر سه‌راه اصلی تشخیص سکته قلبی در مراکز درمانی است که با توجه به امواج الکتروکاردیوگرام انواع سکته و یا بی‌نظمی‌های قلبی را می‌توان تشخیص داد.

امینی اضافه کرد: آزمایش خون اختصاصی آنزیم‌های قلبی هم در این مسیر بسیار کمک‌کننده است.

وی یادآر شد: ماهیچه‌های قلب برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند بنابراین حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به‌شدت کاهش ‌یابد یا به طور کامل قطع شود.

امینی افزود: این کاهش میزان خون رسانی به ماهیچه‌های قلب در اثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر در عروق ایجاد می‌شود و به این روند تشکیل رسوبات (پلاک) و باریک شدن عروق که به‌آرامی پیش می‌رود گرفتگی عروق گفته می‌شود.
عضو هیات‌ علمی آموزشی قلب و عروق توضیح داد: هنگامی‌که قسمتی از پلاک‌های تشکیل‌شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن، لخته خون تشکیل می‌شود و این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود.
وی گفت: در نهایت هنگامی‌که ماهیچه‌های قلب، به علت مسدود شدن رگ‌های آن و عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شود «حمله قلبی» یا «سکته قلبی» گفته می‌شود.
امینی تاکید کرد: سالانه تعداد زیادی مرگ در جهان به علت بیماری‌های قلبی - عروقی اتفاق می‌افتد که نکته قابل‌توجه اینجاست که پس از بروز علائم حمله قلبی، اقدامات کمک‌های اولیه نقش بسیار مهمی در بهبود بیمار دارد.
امینی با بیان اینکه درمان فوری سکته قلبی حیاتی است، گفت: درمان‌هایی که می‌توانند جریان خون را به قلب بازگردانند، شامل مداخله در عروق کرونر هستند که در آن رگ‌ها تحت‌فشار باز می‌شوند یا حتی ممکن است برای بیمار استنت (فنر) گذاشته و برای رفع انسداد ممکن است داروی رقیق‌کننده خون برای حل لخته خون تجویز شود.
دکتر امینی بیان کرد: در بعضی موارد گرفتگی متعدد در عروق کرونر وجود دارد که امکان فنر گذاری نبوده و درمان دارویی نیز پاسخگو نیست، در این شرایط به‌جای آنژیوپلاستی جراحی قلب باز توصیه می‌شود.
متخصص قلب و عروق در مرکز آموزشی درمانی قلب بوشهر عنوان کرد: پس از سکته قلبی بطور معمول اصلاح سبک زندگی، همراه با درمان طولانی‌مدت با آسپیرین، بتا بلاکرها و استاتین‌ها توصیه می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو