کیفیت هوای بوکان در شرایط خطرناک قرار گرفت


کیفیت هوای بوکان در شرایط خطرناک قرار گرفت

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: براساس اطلاعات پایشی موجود و شاخص «AQI» کیفیت هوا در این شهرستان در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

آوات بازیار روز دوشنبه‌ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق این شاخص، میزان ذرات موجود در هوای این شهرستان هم اینک بیش از ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب و بیش از ۱۰برابر حد مجاز است که این شرایط برای تمام گروه‌های جامعه بویژه بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، مادران باردار و افراد سالخورده ناسالم است و توصیه می‌شود این افراد از ترددهای غیرضروری در هوای آزاد خودداری کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس هوای این شهرستان از نظر شاخص‌های منواکسیدکربن، ازن، دی اکسیدنیتروژن، دی اکسیدگوگرد پاک و از نظر ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و در شرایط خطرناک است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: آلودگی هوا منشا خارجی داشته و از طریق کشور عراق و وزش باد شدید وارد مرزهای غربی کشور شده است.

به گزارش ایرنا، در فصل بهار و تابستان گرد و غبار و وزش باد مهمترین عامل آلایندگی هوای این شهرستان و کشور است که اغلب منشا آن خارجی است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده ‌است.

نفوذ این ذرات به بدن باعث ایجاد بیماری‌های مختلف قلبی و ریوی می‌شود؛ هم اکنون ۱۰ ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا در شهرستان‌های مختلف آذربایجان غربی راه‌اندازی شده و فعال است.

از این ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، پنج ایستگاه در شهر ارومیه قرار دارد و در شهرهای خوی، سلماس، بوکان و سردشت نیز هر کدام یک ایستگاه دایر شده و یک ایستگاه سنجش نیز در حاشیه دریاچه ارومیه نصب شده ‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان