600 میلیون درخت برای تولید سالانه 6 هزار میلیارد نخ سیگار در جهان قطع می‌شود


600 میلیون درخت برای تولید سالانه 6 هزار میلیارد نخ سیگار در جهان قطع می‌شود

تهران - ایرنا - رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای تولید سالانه 6 هزار میلیارد نخ سیگار در جهان 600 میلیون اصله درخت قطع می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جعفر جندقی با اشاره به فرارسیدن هفته ملی بدون دخانیات افزود: صنایع دخانی با تولید سهم سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه ای معادل دی اکسید کربن، باعث تغییرات گسترده آب و هوایی در جهان و بر هم زدن تعادل آب و هوا در کره زمین می شوند، منابع محیط زیست را هدر داده و به اکوسیستم ها آسیب می رسانند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار افزود: سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت تنباکو از بین می‌رود. سالانه ۶۰۰ میلیون اصله درخت، برای تولید سیگار بریده می‌شوند.

جندقی ادامه داد: کشت دخانیات (تنباکو) به کره زمین آسیب می‌رساند. هر سال ۶۰۰ میلیون اصله درخت قطع می شود تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود و همین اقدام سبب کاهش هوای سالمی می‌شود که قرار است ما تنفس کنیم.

وی با اعلام اینکه ته سیگار، فراوان‌ترین نوع زباله‌های پلاستیکی در جهان است، گفت: این زباله‌ها سالانه ۷۶۷ هزار کیلوگرم زباله سمی تولید می‌کنند که از نظر وزنی معادل ۲۸ هزار و ۸۷۵ نهنگ گوژپشت است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار یادآور شد: هر سال ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار، سطح شهرها، پارک‌ها، سواحل و رودخانه های ما را پر می‌کند و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود.

وی افزود: سالانه حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی برای کشت تنباکو اختصاص می‌یابد. ۵ درصد از کل جنگل زدایی در جهان را کشاورزی توتون و تنباکو تشکیل می‌دهد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار با اشاره به این‌که یک فرد سیگاری در صورت ترک سیگار، به طور متوسط می تواند تا ۷۴ لیتر آب در روز ذخیره کند، گفت: هر ساله در جهان، ۲۲ میلیارد متر مکعب آب در صنایع دخانی برای تولید محصولات‌شان مصرف می‌شود. سالانه در جهان ۲۵ میلیون تن زباله از چرخه تولید تنباکو به جا می‌ماند.

جندقی خاطرنشان کرد: بیش از هفت هزار ماده شیمیایی در اثر استفاده از سیگار در محیط منتشر می‌شود که ۷۰ نوع آنها سرطان زا هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا