انتشار کتاب «نقش علمای شیعی عراق در بنیانگذاری و توسعه علوم اسلامی» در بغداد


انتشار کتاب «نقش علمای شیعی عراق در بنیانگذاری و توسعه علوم اسلامی» در بغداد

کتاب «نقش علمای شیعی عراق در بنیانگذاری و توسعه علوم اسلامی» توسط مرکز مطالعات حوزوی الهدی عراق و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب «نقش علمای شیعی عراق در بنیانگذاری و توسعه علوم اسلامی» شامل یک مقدمه و 6 فصل است.

مؤلف در فصل اول به نقش علماء شیعه عراق در تأسیس علوم اسلامی پرداخته است. فصل دوم به جایگاه انسان در کلام امیرالمؤمنین علی(ع) می‌پردازد.

در فصل سوم، شیوه‌های مواجهه اجتماعی و وظایف اصلاحی حوزه علمیه در حوزه علوم مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم موضوع مقاصد شریعت و جایگاه آن در استنباط احکام در اندیشه آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء تحلیل شده است.

موضوع آگاهی سیاسی در اندیشه آیت‌الله محمد حسین کاشف الغطاء نیز در فصل پنجم بررسی شده است. فصل پنجم این کتاب به تحلیل علم النفس در اندیشه اندیشمند بزرگ محمد تقی حکیم می‌پردازد.

در این کتاب، آمده است: برخی تأسیس علوم اسلامی در عراق و جهان عرب را فقط به علمای اهل سنت نسبت می‌دهند. در حقیقت آنها می‌خواهند ثابت کنند که شیعیان تلاش و حضوری در تاریخ اندیشه و علوم اسلامی نداشته‌اند.

نویسنده این اثر می‌افزاید: مؤلف کتاب الشیخ غالب الناصر تأکید کرده است که علمای بزرگ حوزه‌های علمیه عراق مانند شیخ طوسی با پیروی از علوم اهل بیت علیهم السلام تا قرن بیستم در زمینه‌های مختلف علمی بزرگترین دانشمندان دوران خود بوده‌اند. همچنین، علمای حوزه‌های علمیه با تألیف و پژوهش و انتشار آثار خود در زمینه‌های مختلف و در بدترین شرایط، حتی در زمان‌های جنگ با فعالیت مخفیانه، توانستند بسیاری از علوم را از نابودی نجات دهند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا