نگاهی کوتاه به کتاب «راهنمای ملی مقاومت» در تونس


نگاهی کوتاه به کتاب «راهنمای ملی مقاومت» در تونس

کتاب «راهنمای ملی مقاومت در برابر عادی سازی روابط و مقابله با استقرار جدید صهیونیزم» تحولات فلسطین علیه دشمن صهیونیستی را مطرح می‌کند که به بهانه انتشار این کتاب، اشاره گذرایی داریم به مسئله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین چاپ کتاب «راهنمای ملی مقاومت در برابر عادی سازی روابط و مقابله با استقرار جدید صهیونیزم» نوشته عابد الزریعی، مدیر مرکز مطالعات توسعه و وابستگی سرزمین فلسطین توسط مرکز انتشارات و توزیع حنین در تونس منتشر شد.

این کتاب که در 365 صفحه تنظیم شده است، تحولات مسئله فلسطین علیه دشمن صهیونیستی را مطرح می‌کند که در بیشترین بخش آن به طرح مسئله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بین کنش و تأثیرگذاری و بین عادی سازنده اسرائیلی و عادی سازنده عربی می‌پردازد.

ضمن اینکه نگاه موفق به مقاومت را در چارچوب راهبردهای مقابله با عادی سازی روابط به واسطه تعدد مؤسسات تربیتی، خانوادگی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی مطرح می‌کند.

نویسنده این اثر، بارزترین چالش‌هایی که بر سر راه جنبش آزادی‌بخشی عربی و در مسیر فلسطین وجود دارد را مطرح می‌کند، به طوری که این مسئولیت را به صورت اصلی متوجه طرف فلسطینی و سپس در وهله دوم، جنبش‌های آزادی‌خواهی عربی می‌داند (محور پشتیبانی و کمک) به ویژه بعد از آنکه عادی سازی روابط به واسطه تحمیل برخی مسائل جدیدی که باید با آن مقابله شود، تشدید شد.

رژیم صهیونیستی توانست از طریق راهبرد عادی سازی روابط که عرصه را به روی نوع جدیدی از استقرار در محیط حمایت‌های عربی می‌گشاید، از این حمایت‌ها برخوردار شود و کنفرانس‌های مختلفی نیز به منظور فراخواندن همگان به درک این خطر برگزار شد، اما هیچ کدام از آنها، نتایج مورد نظر را در مسیر رقم زدن هدف آزادی، محقق نساختند.

بنابراین، چالش‌ها قوی‌تر شدند و فرآیند عادی سازی روابط نیز در مقایسه با شرایط و قدرت چالش‌گری، از قدرت بیشتری برخوردار شد.

نویسنده نشان داده است که واکنش‌های مختلف، در اصل به چند رویکرد باز می‌گردد که مهمترین آنها عبارتند از:

1. رویکرد ساده‌سازی: این رویکرد در یقینگاه سطحی برتری‌طلب، نسبت به کنش مبارزاتی بروز می‌کند که به شمارش روزهای باقیمانده از حیات اسرائیل مشغول است و به بیان این جمله بسنده می‌کند که «این، نظام‌ها هستند که وارد عادی سازی روابط با اسرائیل می‌شوند و مردم، هرگز چنین کاری نخواهند کرد». این نظام‌ها هستند که سیاست‌هایی را می‌سازند که فرایند عادی سازی روابط می‌تواند به واسطه آن اهدافش را محقق سازد و هیچ توجهی به مخالفت‌های مردمی که از نهاد مردم بر می‌آید و کاملا از اقدام و رویارویی مبارزاتی جداست، نشان نمی‌دهند.

2. رویکرد ملی: در تمرکز ذهن و کنش‌های مبارزاتی در قبال عملکردها در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که می‌تواند در درون مرزهای یک کشور به وقوع بپیوندد و مقاومت را تنها در درون مرزهای همان کشور محدود کند، متجلی می‌شود. امری که از عدم وجود آگاهی به این مسئله حکایت دارد که طرفداران عادی سازی روابط، نبرد خود را با یک نگاه ملی‌گرا اما با اهداف غیرملی‌گرا مدیریت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا کشورهای دیگری را نیز در دام عادی سازی روابط گرفتار کنند تا از یک سو، امنیت خود را تأمین کنند و از سوی دیگر، با طبیعت این طرح منسجم باشند.

3. رویکرد ناخودآگاه: در مدیریتی بروز پیدا می‌کند که مقاومت از خود انجام می‌دهد. آغاز این بروز، خلط بین اهداف مقاومت و عادی سازی و تکنیک‌های تحقق آن و همچنین طرف‌های مأمور به تلاش در این راستا در سایه عدم وجود نگاه‌های راهبردی روشنی است که طرح‌ها و برنامه‌های مقاومت بر پایه آن بنا می‌گردد.

از آنجا که این کتاب، ‌تلاشی برای خروج از اسارت سه رویکرد فوق الذکر از طریق ارائه یک نگاه ملی جدید بر مبنای سازوکارهای رویارویی و ایجاد راهبردهای لازم بر مبنای یک سه‌گانه مستحکم یعنی «‌آگاهی، رویارویی و مقاومت» است، عنوان «‌راهنمای ملی»" ‌بر آن گذاشته شد تا با استفاده از این سه‌گانه بتوان بر سازوکارهای عادی سازی روابط و تأثیرات غیرانسانی و غیرقانونی آن فائق آمد.

نویسنده در این چارچوب، به برجسته‌سازی راهبرد دشمن می‌پردازد که بر پایه تدبیر و تفکر و تأثیرگذاری به علاوه ادامه محاصره معنوی مبتنی است که خود در اصل، بر پایه سازوکارهای محدود ساختن طرف مقابل، تخریب و شیطنت و همچنین بر فریب نخبگان فرهیخته و بهره‌برداری از توانمندی‌ها مبتنی است.

با توجه به عمق و حساسیت مسئله، نویسنده یک راهبرد محکم دربردارنده مجموعه‌ تاکتیک‌هایی را ارائه کرده است که در اصل، بر اهمیت آگاهی به حقیقت دشمن و ضرورت مقاومت در برابر او و سپس آگاهی به بعد ملی و انسانی و سپس، بعد جهانی و منطقه‌ای مقاومت و در مرحله بعد، آگاهی به دوام تاریخی آن مبتنی است و تا مرحله آگاهی به ضرورت مشارکت در مقاومت و تقویت محور مقاومت و ضرورت تلاش برای ایجاد یک نگاه برخوردار از اهدافی روشن و قوی به واسطه همکاری با سازمان‌های آموزشی، دینی، فرهنگی و ارتباطی بر پایه اصول مقاومت مانند وحدت، روحیه مبارزه، انضباط و برنامه‌ریزی هوشمندانه ادامه پیدا می‌کند.

همه این اهدافی که نویسنده در این کتاب راهنمای ملی مهم ترسیم کرده است، یک نگاه ملی دارای راهبردهای ثابت را در باب سوم کتاب به خواننده می‌دهد که خود بر چند معیار و دیدگاه مبتنی است.

در پایان این کتاب، عابد الزریعی اشاره کرده است که راهنمای مقاومت، با توجه به آخرین تحولات، رخدادها، چالش‌ها و مسائلی که واقعیت تحمیل می‌کند، همچنان ادامه دارد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی