سید حسن نصرالله: 15 مه، فقط نکبت فلسطینیان نبود بلکه نکبت همه اعراب بود / ملت فلسطین دیگر منتظر نظام‌های عرب و یا اتحادیه عرب نمی‌ماند


سید حسن نصرالله: 15 مه، فقط نکبت فلسطینیان نبود بلکه نکبت همه اعراب بود / ملت فلسطین دیگر منتظر نظام‌های عرب و یا اتحادیه عرب نمی‌ماند

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی با اشاره به هفتاد و چهارمین سالروز نکبت گفت که نکبت 15 مه فقط نکبت فلسطین نبود، بلکه نکبت همه اعراب بود و حادثه‌ای است که مصیبت‌ها و دردهایش تمام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العالم، سید حسن نصرالله روز جمعه به ‌مناسبت ششمین سالگرد شهادت مصطفی بدرالدین از فرماندهان عالی رتبه حزب الله سخنرانی کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان شهید بدرالدین را یکی از سمبل‌های نسلی مومن، انقلابی و مجاهد خواند و گفت که وی از ذکاوت و شجاعت خاص و سخنوری قوی برخوردار بود.

وی در ادامه به روز نکبت فلسطینیان (سالروز تأسیس اسرائیل) اشاره کرد و اظهار داشت که مردم فلسطین در بیش از 7 دهه گذشته از پیامدهای فاجعه اشغال فلسطین رنج برده‌اند و منطقه به خاطر اشغال فلسطین به منطقه جنگ‌ها تبدیل شده است.

نصرالله با اشاره به حضور گسترده مردم در تظاهرات سالروز نکبت تأکید کرد که حضور مردم فلسطین در صحنه‌های مختلف پیامی قوی به همه است که می گوید برای آزادی منتظر کسی نمی‌مانند. دشمن می خواست مانند آنچه در فلسطین روی داد، در لبنان نیز یک فاجعه بیافریند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت که نکبت 15 مه فقط نکبت فلسطین نبود، بلکه نکبت همه اعراب بود و حادثه‌ای است که مصیبت‌ها و دردهایش تمام نمی‌شود.

وی افزود: برخی در جبهه ضد اشغالگری می‌گفتند که باید یک استراتژی عربی واحد برای آزادی اراضی اشغالی ترسیم شود. در نبرد خلده در برابر اشغالگران صهیونیستی، رزمندگان امل، سوریها، فلسطینییان، نیروهای ملی و گروهی که پس از مدتی حزب الله را تشکیل داد، شرکت داشتند . شهید مصطفی بدرالدین از اشخاصی بود که در نبرد خلده شرکت داشت و در آن زخمی شد.

ملت فلسطین چشم‌انتظار اتحادیه عرب و سازمان ملل نمانده و بر مقاومت تاکید دارد

نصرالله اضافه کرد: پس از گذشت 74 سال از اشغال فلسطین، تصور نمی‌کنم کسی باشد که به رژیم‌های عربی برای آزادی اراضی اشغالی تکیه کند، لذا فکر می‌کنم که طی ۲۰ سال گذشته، باور اکثریت قاطع ملت فلسطین به گزینه مقاومت، بیش از هر زمان دیگری، قویتر شده است.

وی تأکید کرد که پیام ملت فلسطین در سالروز نکبت این بود که دیگر منتظر نظام‌های عربی یا اتحادیه عرب و سازمان ملل نمی‌ماند، بلکه تکلیف خود را از طریق مقاومت مشخص خواهد کرد.

نصرالله تصریح کرد: کسی گمان نکند جهان عرب می تواند از لبنان حمایت کند؛ چرا که آنها زمانی که متحد و قوی بودند، نیز نتوانستند از فلسطین حمایت کنند. جهان عرب زمانی که یکپارچه و منسجم بود، نتوانست از فلسطین حمایت کند و تا به امروز نیز نتوانسته است از فلسطین حمایت کند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: لبنان قبل از پیمان طائف، از موضع ضعف وارد گفت و گو با دشمن صهیونیستی شد و توافق 17 مه را امضا کرد که پارلمان آن زمان آن را تصویب نمود، اما مقاومت توافق 17 مه امضا شده با دشمن صهیونیستی را ملغی کرد.

نصرالله گفت: گروهی که توافق 17 ماه را امضا کرد همان گروهی است که امروز از حاکمیت لبنان و روابط با جهان عرب دم می زند.

وی با بیان اینکه حزب الله و شهید بدرالدین نقش مهمی در زمینه تامین امنیت لبنان و کشف شبکه‌های جاسوسی اسرائیلی ایفا نمودند، اعلام کرد که شهید بدرالدین در جنگ آوریل 1996 یکی از مسئولین نظامی علیه اشغالگران صهیونیستی بود.

دبیرکل حزب الله عنوان کرد: نسل سید ذوالفقار و عماد مغنیه و نسل‌های پس از آن بودند که از لبنان حمایت کردند و آخرین مرحله از حیات شهید مصطفی بدرالدین در سوریه و در برابر جنگ جهانی علیه این کشور بود.

وی تصریح کرد: «نبرد القصیر» در سوریه نبرد آزادسازی مناطق همجوار با لبنان، مانند «قلمون» و «الزبدانی» را شکل داد و شهید بدرالدین در آن شهر نقش رهبری داشت.

سید حسن نصرالله افزود: در سایه افزایش توانمندی مقاومت، رژیم اسرائیل به مزدوران بیشتری نیاز پیدا کرد و به صورتی غیر حرفه‌ای، یارگیری را آغاز کرد خود آمریکایی‌ها از حضور حزب‌الله در نبرد القصیر غافلگیر شدند و این نبرد به تحولاتی استراتژیک در روند جنگ منتهی شد.. جوانان وبرادران‌مان و ارتش سوریه در تغییر نمودار جنگ سهیم بودند و تحول آغاز شد.

وی تأکید کرد که شهید بدرالدین در هر نبردی نقش رهبری مرکزی را ایفا می‌کرد و شهید مصطفی بدرالدین در نبردِ خودروهای بمب‌گذاری شده و رفتن به حیات خلوت گروه‌های انتحاری، فرمانده و نوک پیکان بود.

نصرالله: چالش لبنان سلاح مقاومت نیست بحران اقتصادی و معیشتی است

وی ادامه داد: چالش اصلی لبنان سلاح مقاومت نیست؛ بحران اقتصادی و معیشت و چالش برنج، دارو و برق است. ما اینجا به دنیا آمده‌ایم و اینجا دفن خواهیم شد. کسی توقع نداشته باشد که پس از دادن این خون‌های ارزشمند ضعیف شویم و دست از کشورمان برداریم.

نصرالله گفت: در لبنان چالشی قریب الوقوع مانند نان و برق و تنورهای بدون سوخت و فقدان داروهای لازم وجود دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد که ضرورت تامین نان، برق و دارو چالش‌های پیش‌روی لبنان است، نه سلاح مقاومت.

وی تصریح کرد: کسانی که نسبت به ‌وابستگی ما به کشور شک و شبهه‌هایی وارد می‌کند بدانند ما بیش از همگان دغدغه کشور و هویت ملی را داریم. لبنان دچار دو دستگی است که امروز شدت یافته است در نتیجه چالش‌هایی در انتظار ماست.

وی با بیان اینکه گزینه مقاومت آزادسازی اراضی لبنان از چنگال رژیم اشغالگر است، تصریح کرد: کسانی‌که گروه‌های مسلح در سوریه را مورد حمایت قرار داده و آنها را تایید کردند جرات نداشته‌اند که این حمایت‌شان را علنی کنند.

دبیرکل حزب الله تأکید کرد که اتخاذ رویکرد باز در قبال شرق و غرب، تسلیم نشدن در برابر خشم واشنگتن، احیای روابط با سوریه و استخراج نفت برای جلوگیری از انفجار و فروپاشی در لبنان ضروری است.

نصرالله: لبنان به جای استقراض از بانک جهانی باید نفت استخراج کند

سید حسن نصرالله اظهار داشت که استخراج نفت امید اصلی برای خروج از بحران اقتصادی است نه وام گرفتن از بانک جهانی.

نصرالله همچنین گفت که گشایش با شرق و غرب و برقراری رابطه با سوریه می‌تواند مانع از انفجار وضعیت اقتصادی شود و به حل بحران آوارگان کمک کند.

وی در پایان خطاب به مسئولان و رهبران سیاسی لبنان گفت: لبنان دیگر زمانی برای اتلاف وقت ندارد. از این رو باید در حرکتی فوری در پارلمان، درصدد تشکیل دولت برآمد.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته