FMC M4؛ مینی‌ون یا قایق لوکس تفریحی؟!


FMC M4؛ مینی‌ون یا قایق لوکس تفریحی؟!

خودروسازی فردا یکی از شرکت‌هایی است که با دست پر به‌نمایشگاه خودرو تهران آمده بود و محصول جدید خود یعنی مینی‌ون (MPV) جدیدی از دانگ‌فنگ را رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو» ، دانگ‌فنگ‌موتور، ۵۳ سال پیش در ووهان تاسیس شد و مشابه بسیاری دیگر از خودروسازان چینی، در ابتدا تولیدکننده‌ کامیون با مصارف نظامی و عمومی بود. بخش اصلی سهام دانگ‌فنگ در اختیار دولت چین است و از معدود خودروسازان نیمه‌خصوصی این کشور محسوب می‌شود.

دانگ‌فنگ از سال ۲۰۰۳ همکاری با کیا، هوندا و نیسان را با هدف تولید خودرو آغاز کرد و سال ۲۰۱۱ موفق به‌تولید سه‌میلیون‌دستگاه وسیله‌نقلیه سواری شد. فنگژینگ، یکی از برندهای جدید زیرمجموعه‌ دانگ‌فنگ چین است که در کلاس ون و مینی‌ون فعالیت می‌کند.

مدل M4 در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده است و تلاش می‌کند خودرو لوکسی با امکانات نزدیک به‌استاندارد جهانی باشد. از این مدل در بعضی منابع با عنوان یات (Yacht) به‌معنی قایق لوکس تفریحی یاد شده است.

طراحی متفاوت

در سال‌های اخیر، کمپانی‌های مطرح دنیا با معرفی نسل جدید مینی‌ون‌های خود نشان دادند که طراحی این کلاس هم می‌تواند در نوع خودش جذاب باشد. با رونق گرفتن بازار کراس‌اوورها و کمرنگ شدن کلاس‌های دیگر نظیر ون، برای ماندن در بازار باید طراحی متفاوتی را ارائه داد و این راهی است که چینی‌ها هم در پیش گرفته‌اند.

FMC M4 طراحی جذاب، مدرن و متفاوتی را ارائه می‌دهد و نخستین نکته در طراحی این خودرو جلوپنجره بسیار بزرگ آن است که خطوطی مورب و مشکی‌رنگ دارد و طرح کلی آن بسیار نزدیک به‌محصولات اخیر کمپانی لکسوس شده است. کشیدگی خط در امتداد چراغ‌ها بسیار شبیه به‌چیزی است که در سوناتای جدید دیده بودیم. لوگوی این خودرو با ال‌ای‌دی روشن می‌شود و ظاهر مدرنی به‌این خودرو داده است. طرح سه‌بعدی سپر، خط شکسته چراغ روشنایی روز و خطوط کرومی، همه و همه سبب شده است چهره‌ای متفاوت و بسیار مدرن را در این خودرو شاهد باشیم.

در پروفیل کناری FMC M4 طراحی بسیار ساده‌تر از جلو خودرو مشاهده می‌شود و جز چند خط منحنی و یک خط کشیده از گلگیر جلو تا عقب، چیز دیگری دیده نمی‌شود. اما نکته مهم درمورد طراحی کناری این خودرو شیب سقف و منحنی آن به‌سمت عقب است و خطوط کرومی درحاشیه پنجره‌ها که با دیگر اجزای بدنه هماهنگی دارند.

در عقب خودرو باز هم طراحی ساده‌تر شده است و به‌هیچ‌عنوان خبری از پیچیدگی و زرق و برق نیست. یک چراغ پیوسته در عقب خودرو سبب شده است این خودرو پهن‌تر به‌نظر برسد و حس پایداری بیش‌تری به‌بیننده القا شود.

در قسمت پایین سپر، قطعه مشکی‌رنگ و در بالای شیشه عقب یک اسپویلر نسبتا کشیده دیده می‌شود. درمجموع، طراحی این خودرو به‌خصوص در جلو، بسیار مدرن و متفاوت است و می‌تواند بازار خلوت و کم‌رونق این سگمنت را در ایران متحول کند.

کابین و امکانات

درون کابینِ FMC M4 ترکیب قرارگیری صندلی‌ها به‌صورت تورینگ T یا ۲-۲-۳ است و این یعنی در ردیف دوم دو صندلی کاپیتانی‌شکل وجود دارد. تریم نمونه‌ای که به‌ایران آمده کرم-قهوه‌ای است و به‌کارگیری این نوع تریم سبب شده است کابین لوکس‌تر به‌نظر برسد. دو صفحه‌نمایش به‌صورت یکپارچه سیستم اطلاعات-سرگرمی و جلوآمپر دیجیتال را به‌نمایش می‌گذارند.

این خودرو به‌عنوان یک مینی‌ون یا MPV با سطح بالایی از آپشن به‌نمایشگاه تهران آمده و فرداموتوز اعلام کرده است این خودرو احتمالا با همین امکانات به‌بازار ایران می‌آید. FMC M4 مجهز به‌امکاناتی نظیر رادار نقطه‌کور، دوربین ۳۶۰ درجه، اتو هلد، ترمز پارک برقی، رانندگی خودکار بین خطوط، سنسور نور و باران، رادار خطی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های ردیف اول و دوم، ماساژور تطبیقی صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول و دوم (با قابلیت تنظیم عرضی صندلی‌های ردیف دوم)، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، تهویه اتوماتیک (تهویه مستقل سرنشینان عقب)، سیستم پاک‌سازی هوا، هشت کیسه‌هوای ۱۲ نقطه‌ای، هشدار برخورد از جلو، نوربالای خودکار و… است.

مشخصات فنی

این خودرو از لحاظ مشخصات فنی دقیقا همان موتور و گیربکسی را دارد که در لاماری ایما شاهد آن هستیم. یعنی همان پیشرانه 1.5 لیتر ۴ سیلندر توربو با فناوری GDi که توان تولید حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتون‌متر را دارد. در این خودرو قدرت از طریق جعبه‌دنده هفت‌سرعته دوکلاچه تر (wet) به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

با مرور این اعداد می‌توان فهمید با خودرو قدرتمندی طرف هستیم که رقیب مستقیم هایما ۷X است که البته FMC M4 از نظر امکانات در رده بالاتری نسبت به‌این خودرو قرار می‌گیرد و به‌نوعی لوکس‌تر است.

البته باید اشاره کرد این خودرو هنوز عرضه خود را درچین آغاز نکرده و کار تحقیقات بازار در ایران به‌صورت هم‌زمان با چین در حال انجام است. در نتیجه، قیمت و زمان عرضه این خودرو هنوز مشخص نیست و باید دید درنهایت FMC M4 با چه‌قیمت و در چه‌زمانی به‌بازار کشورمان می‌آید. انتظار می‌رود این مینی‌ون لوکس در محدوده‌قیمت یک تا 1.5 میلیاردتومان به‌بازار کشور عرضه شود.

برنامه های خودروسازی فردا

محمدرضا آریان‌نژاد (مدیر بازاریابی فرداموتورز) درخصوص خودرو FMC M4، محصولی که در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد، گفت: «به‌دلیل تمایل ما برای رونمایی خودرو جدید در حضور مخاطبان صنعت‌خودرو، در نمایشگاه خودرو تهران برنامه رونمایی را انجام دادیم و شرایط فروش این محصول تازه در شش ماه آینده اعلام و آغاز خواهد شد.»

مدیر بازاریابی فرداموتورز درخصوص سرنوشت معرفی MPV در بازاری که تاکنون استقبالی از این نوع محصول نداشته، افزود: «با مطالعاتی که صورت گرفت و با توجه به‌نیاز جامعه به‌خودروهایی با فضای مناسب و بالاخص که این خودرو در رده محصولات لوکس قرار دارد و با توجه به‌آپشن‌های عالی این خودرو، حتما استقبال خوبی از M4 خواهد شد.»

آریان‌نژاد با اشاره به‌عرضه FMC M4 در سال جاری، افزود: «با توجه به‌این‌که خودروسازی فردا تقریبا درتمام سگمنت‌ها محصولی برای عرضه دارد، در برنامه‌هایی که با مطالعه نیاز بازار صورت می‌گیرد، درصورت نیاز، به‌گسترش محصولات در سگمنت‌های حاضر می‌پردازیم.»

وی درمورد شبکه خدمات فروش و پس از فروش این شرکت گفت: «درحال حاضر ۳۶ نمایندگی فعال فروش و خدمات پس از فروش درسطح کشور داریم و می‌خواهیم از ظرفیت ۱۱۷ نمایندگی موجود در گروه خودرویی خود برای توسعه شبکه عاملیت‌های فرداموتورز استفاده کنیم.»

محمدرضا آریان‌نژاد درمورد اهداف این شرکت در سال ۱۴۰۱ اضافه کرد: «امروز کارخانه فرداموتورز با ظرفیت خوبی به‌تولید SX5، T5 و ۵۱۱ مشغول است و به‌زودی تولید خودرو خانوادگی و مسافرتی FMC M4 را نیز شروع می‌کند. »

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی پرسپولیس را تحریم شد!