دریافت این دز واکسن کرونا برای زنان باردار ضروری است


دریافت این دز واکسن کرونا برای زنان باردار ضروری است

تحقیقات نشان داده است که دریافت دز تقویت‌کننده واکسن کووید ۱۹ برای زنان باردار ضرورت دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، پژوهشگران "موسسه راگون"(Ragon Institute) آمریکا، تأثیر دوز تقویت‌کننده واکسن "کروناویروس سندروم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) را در زنان شیرده و باردار ارزیابی کرده‌اند.

به نقل از نیوز مدیکال نت،زنان باردار به طور قابل توجهی نسبت به بیماری کووید ۱۹ حساس هستند به‌رغم توصیه‌های "کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا"(ACOG) و "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌"(CDC) برای واکسیناسیون زنان باردار، پوشش واکسیناسیون کووید ۱۹ آنها کمتر از سایر جمعیت بزرگسال است.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که واکسن‌های کووید ۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان، ایمنی‌زایی قابل توجهی در زنان شیرده و باردار ایجاد می‌کنند. شرح کامل واکنش‌های ایمنی نسبت به واکسیناسیون کووید۱۹ در زنان شیرده و باردار نشان داد که اتصال گیرنده "قطعه کریستالیزه‌شونده"(Fc) کاهش می‌یابد. این داده‌ها حاکی از پیشرفت یک واکنش ایمنی در برابر کروناویروس در گروه‌های باردار هستند.

پژوهشگران در این پروژه، ایمنی هومورال حاصل از دوز تقویت‌کننده واکسن‌های کروناویروس مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان را در ۶۳ شرکت‌کننده شامل زنان شیرده، باردار و غیرباردار همسن بررسی کردند.

افراد واجد شرایط، زنان شیرده، باردار و غیر باردار بین ۱۸ تا ۴۵ سال بودند. همه شرکت‌کنندگان، با دوز تقویت‌کننده واکسن کووید ۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان بین اوت تا دسامبر ۲۰۲۱ واکسینه شدند. نمونه خون همه داوطلبان، چهار هفته پس از تزریق دوز تقویت‌کننده و هنگام زایمان گرفته شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کووید۱۹ در بارداری، به افزایش سطح پادتن "ایمونوگلوبولین جی۱" (IgG1) مختص سویه اُمیکرون منجر می‌شود. زنان شیرده و باردار، سطوح ایمونوگلوبولین جی۱ و تراکم خنثی‌کننده مشابه با زنان غیرباردار را داشتند.

پاسخ ایمنی به تزریق دوز تقویت‌کننده در زنان باردار نسبت به زنان غیرباردار، تغییرات ظریفی را در اتصال به گیرنده Fc و الگوهای پادتن نشان داد.

ارزیابی الگوهای پادتن به دست آمده از بند ناف و خون مادر پس از دوز تقویت‌کننده واکسن، ایمونوگلوبولین جی۱ ویژه کروناویروس را در بند ناف و خون مادر نشان داد.

این پژوهش به طور کلی نشان داد که تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کووید۱۹ در زنان باردار ممکن است به تقویت ایمنی نوزادان و مادران در برابر کروناویروس کمک کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل