تاثیر ایستادن پای ولایت در فتح خرمشهر/تعبیر منتظرانه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»!


تاثیر ایستادن پای ولایت در فتح خرمشهر/تعبیر منتظرانه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»!

حجت‌الاسلام کریمی گفت: شهید کاظمی جزء اولین نفراتی بود که پشت بی‌سیم اعلام کرد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و ساعتی بعد امام خمینی(ره) هم همین تعبیر را برای فتح خرمشهر به کار بردند؛ این معنویت بود که دل امام و ماموم را چنین همرنگ و نزدیک کرده بود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، سوم خرمشهر در تاریخ کشور و انقلاب فقط روز آزادی خرمشهر و یک پیروزی نظامی در نبردی نابرابر نیست بلکه نوع نگرش به این فتح و تعبیر «خدا خرمشهر را آزاد کرد» جهان‌بینی خاصی را عرضه می کند، نگرشی که که دفاع ما را مقدس کرد. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن سالروز این فتح بزرگ با حجت الاسلام «علی کریمی»، راوی سیره شهدا و کارشناس برنامه «سیره های آسمانی» شبکه قرآن درباره این معنویت و نیز نگاه مهدوی و منتظرانه رزمندگان در جبهه ها گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام کریمی با بیان اینکه معنویت از اساسی ترین ارکان دفاع مقدس ما است، اظهار کرد: وقتی کل جهان پشت سر صدام بود و ایران به تنهایی در مقابل آنها مقاومت می کرد، باید بنابر معادلات جهانی شکست می خوردیم، پس چه چیز باعث شد بدون تسلیحات کافی بتوانیم مقابل جنگده های مدرن دنیا بایستیم؟! قطعاً معنویت است که به رزمندگان ایمان و اعتقاد را داد که بایستند چون وظیفه ای مهم داشتند و اعتقادشان به عالم برتر و بالا بود.

کارشناس برنامه «سیره های آسمانی» شبکه قرآن ادامه داد: نقل است زمانی امیر سیدعلی‌اکبر قویدل، از فرماندهان ارتش برای روایتگری در منطقه نهر خین حضور یافت، وی به محض پیاده شدن گفت: من در اینجا درست شدم؟ وقتی معنای حرفش را پرسیدند، گفت: یعنی وقتی آمدم خین، احمد کاظمی و یارانش را در بیت المقدس دیدم تازه دانستم حرکت در مسیر انسانیت یعنی چه؟

وی تصریح کرد: امیر قویدل ادامه داد: می دیدم شهید کاظمی و دیگر فرماندهان به سربازان و نیروها می گویند: بیایید نه اینکه بروید! در آموزشگاه های نظامی آمریکا به ما آموزش داده بودند که در سنگرهای بتنی فرماندهی کنید و جانتان در امان باشد، اما اینها نفر اول می رفتند!، جالب آنکه وقتی خرمشهر آزاد شد، وارد شدم و دیدم رزمندگان مشغول خوشحالی هستند دنبال شهید کاظمی گشتم و او را نیافتم، گفتند بیرون شهر است با دلهره رفتم و او را پشت خاکریز سالم یافتم، گفتم تو که نفر اول بودی چرا الان آخر ایستادی. شهید کاظمی پاسخ داد: حال که شهر آزاد شده ما نیامدیم تا این جوانان آزادی را کار خود بدانند.

همدلی امام و ماموم در فتح خرمشهر

این راوی سیره شهدا تاکید کرد: شهید کاظمی جزء اولین نفراتی بود که پشت بی سیم اعلام کرد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و ساعتی بعد امام خمینی(ره) هم همین تعبیر را برای آزادی خرمشهر به کار بردند. این نشان می دهد وقتی کسی معنویت را مبنا قرار دهد و با ولی خود همرنگ باشد، بر اثر این معنویت دلش شیبه به ولی‌اش می شود چنان که امام و شهید کاظمی هر دو یک تعبیر را برای آزادی خرمشهر به کار بردند.

وی با اشاره به انس و ارتباط رزمندگان با امام زمان(عج)، بیان کرد: بسیاری از رزمندگان با امام زمان(عج) ارتباط می گرفتند، و یا حضرت(عج) را در واقعیت و رویا می دیدند و امام(عج) به آنها پیام می دادند و حتی آنها را از نوع شهادتشان مطلع می کردند! این دلدادگی ها بین امام(عج) و رزمندگان با عظم البلاها، دعای عهدها و مناجات های جمعی شکل می گرفت و تقویت می شد.

حجت الاسلام کریمی افزود: اگرچه رزمندگان دعاها و شب زنده داری ها و تنهایی و در خلوت داشتند اما مناجات و دعای جمعی هم داشتند و معنویت جمعی را دنبال می کردند، اینها همه به مدد امام زمان(عج) بود چون حضرت(عج) در توقیع آخرشان به شیخ مفید(ره) در پاسخ به این سوال که چه زمان ظهور می کنند؟ فرمودند: زمانی که دل ها مجتمع شود.

دلیل تفاوت خاک جبهه ها

این راوی دفاع مقدس در ادامه ابراز کرد: رزمندگان در دوران دفاع مقدس نشان دادند اگر دل ها یکی شود، حضور اهل بیت(ع) بهتر حس می شود این همان چیزی است که در اردوهای راهیان نور هم به خوبی احساس می شود همدلی بچه ها است که آن خاک را ویژه کرد، فرق خاک جبهه ها به آدم هایی است که الهی و مهدوی و اهل بیتی بودند.

وی تاکید کرد: اگر امروز هم همانطور که رزمندگان برای امام کار می کردند ما هم برای مقام معظم رهبری کار کنیم، همان نتایج دوران دفاع مقدس را درک می کنیم. یکی از شهدا با اینکه دلتنگ حرم امام رضا(ع) بود وقتی امام راحل گفتند: جبهه را خالی نذارید، رهسپار جبهه شد هنگام تشییع متوجه شدند جسد وی به جای تهران به مشهد رفته است! اشتباه نشده بود بلکه امام رضا(ع) او را طلبیده بود!

کارشناس برنامه «سیره های آسمانی» شبکه قرآن با بیان اینکه مقام معظم رهبری گام دوم را با افق مهدوی تدوین و تبیین کرده اند، گفت: ایشان در هر زمینه ای وعده می دهند، عملی می شود مثل مسائل سوریه و لبنان؛

ایشان برای گام دوم شکل گیری تمدن نوین اسلامی را مدنظر دارند که مقدمه ظهور است پس منتظران باید برای تحقق ظهور تابع نایب امام(عج) باشند.

وی با بیان اینکه از مبانی زمینه سازی برای ظهور تبعیت از نایب امام زمان(عج) است، گفت: نماز و زیارت جمکران و اربعین برای زمینه سازی ظهور کافی نیست، اینها مقدمه حکومت و ایستادن پای حکومت است. تا زمانی که امیرالمومنین علی(ع) به حکومت نرسیده بودند نخ عبای ایشان را به تبرک می بردند اما بعد از حکومت، نزدیک ترینِ افراد علیه ایشان شمشمیر کشیدند! چون انقلابی نبودند و شکمشان پر از حرام بود.

چگونه باید باشیم تا ظهور رخ دهد

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: امام حسین(ع) هم روشن کردند که چگونه باید باشیم تا ظهور رخ دهد ... ایشان سفیر خود را به کوفه اعزام کردند، اهل کوفه تا خطری نبود از مسلم پذیرایی کردند اما وقتی جانشان تهدید شد خودشان مسلم را تحویل دارالاماره دادند! این یعنی مسئله اصلی حکومت است مردم اگر حکومت امام زمان(عج) خود را نفهمند، ظهور رخ نمی دهد.

وی تاکید کرد: صبر خدا بالاتر از این حرف ها است، 12 قرن است که ظهور حاصل نشده، خدا اگر لازم باشد قرن های دیگر هم صبر می کند تا مردم درک کنند که اگر پای امام‌شان نمانند کربلا تکرار می شود، اگر امروز پای ولایت بایستیم قطعاً ظهور را درک خواهیم کرد.

این راوی دفاع مقدس درباره مفهوم و نگرشی که در عبارت «خرمشهر را خدا را آزاد کرد» پنهان است، تاکید کرد: از پیامبر اکرم(ص) درباره آیه «ن وَ اَلْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» سوال شد، حضرت(ص) فرمودند: این از اسرار الهی است، وقتی درباره این اسرار اصرار کردند، حضرت(ص) فرمودند: نون در ادبیات زمینی به معنای نهنگ است اما در ادبیات آسمان، نبی است. اگر نبی شناس شویم به سرّ او می رسیم و واو وسط آن ولی است تا پیامبرشناس نشوی، امام زمان شناس نخواهی شد و اگر ولی‌شناس شدی به سرُ او می رسی.

وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) فرمودند: من و اولاد من برای شما می نویسیم ما برای شما عزت و پیروزی می نویسیم. بچه های جبهه و جنگ خداشناس و ولی شناس بودند که پیروزی برایشان حاصل شد. آنها که دیگر خودی نمی دیدند کسی که محو خدا و ولایت شده نمی تواند بگوید من خرمشهر را آزاد کردم بلکه معتقد بودند چون خدا برایشان دیکته کرده و عامل الهی بودند این فتح برایشان حاصل شده است.

حجت الاسلام کریمی در پایان خاطرنشان کرد: همه اینها هزاران درس اعتقادی است که اگر آنها را در جامعه امروزی پیاده کنیم، ثمره همه خیرات را از خدا می بینیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت