دلار سقوط کرد، طلا صعودی شد


دلار سقوط کرد، طلا صعودی شد

اکنون شاخص دلار به کف یک ماهه خود رسیده است. از نظر تحلیل گران یکی از عواملی که سبب این فعل و انفعالات در بازار‌های جهانی شده است کاهش اشتهای ریسک در میان سرمایه گذاران است.

دلار سقوط کرد، طلا صعودی شد
روز دوشنبه بازار‌های جهانی شاهد صعود قیمت طلا بود، به صورتی که فلز زرد توانست از مرز ۱۸۵۰ دلار نیز عبور کند.

بازار طلا در بازگشایی اول هفته در بازار‌های جهانی به روند صعودی هفته قبل خود ادامه داد. طلا که در هفته گذشته تا محدوده قیمتی ۱۷۸۰ دلار سقوط کرده بود، پس از ریزش شاخص دلار آمریکا نفس تازه کرد و روندی صعودی به خود گرفته است. طلا پس از اینکه چهار هفته متوالی روندی نزولی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته نزدیک به ۲ درصد از این افت‌های قیمتی را جبران کرد.

مهمترین عامل رشد قیمت طلا افت ادامه دار شاخص دلار آمریکا است. شاخص دلار آمریکا که ارزش پول آمریکا در برابر سبدی از ارز‌های اقتصاد‌های توسعه یافته را اندازه گیری می‌کند در هفته‌های اخیر به قله ۲۰ ساله خود رسیده است. اما پس از اینکه این شاخص شش هفته متوالی روندی صعودی داشت در هفته گذشته ۱.۳۵ درصد افت کرد و در این هفته نیز که هنوز یک روز از آن می‌گذرد این شاخص نزدیک به یک درصد دیگر افت کرده است. افت شاخص دلار به طور سنتی با افزایش تقاضا برای طلا و افزایش قیمت طلا همراه است.

اکنون شاخص دلار به کف یک ماهه خود رسیده است. از نظر تحلیل گران یکی از عواملی که سبب این فعل و انفعالات در بازار‌های جهانی شده است کاهش اشتهای ریسک در میان سرمایه گذاران است. در حقیقت فعالان بازار در این روز‌ها متقاعد شده اند که تورمی که اقتصاد‌های توسعه یافته با آن دست به گریبان هستند موضوعی زودگذر نخواهد بود و این چالش فعلا اقتصاد‌ها را درگیر خود خواهد کرد.

البته این موضوع را نیز باید مدنظر داشت که علی رغم صعود مقطعی طلا در روز‌های اخیر، چشم انداز افزایش نرخ بهره هم توسط فدرال رزرو و هم بانک مرکزی اروپا می‌تواند فشار نزولی شدیدی بر قیمت طلا وارد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...