بی توجهی به بزرگ‌ترین نهاد شورایی در ساختار سیاسی کشور/شاه کلید تامین هزینه‌های شهرها و کلانشهرها


بی توجهی به بزرگ‌ترین نهاد شورایی در ساختار سیاسی کشور/شاه کلید تامین هزینه‌های شهرها و کلانشهرها

خبرگزاری فارس گروه شهری: شورای عالی استان‌ها، بزرگترین نهاد شورایی در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. اعضای این شورا متشکل از نماینده شورای هر استان است که از بین نمایندگان شوراهای شهر و روستا انتخاب شده‌اند. ریاست این...

خبرگزاری فارس گروه شهری: شورای عالی استان‌ها، بزرگترین نهاد شورایی در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. اعضای این شورا متشکل از نماینده شورای هر استان است که از بین نمایندگان شوراهای شهر و روستا انتخاب شده‌اند. ریاست این شورا در حال حاضر بر عهده پرویز سروری است. پیش از این علیرضا احمدی با شکست مرتضی الویری در سال سوم و چهارم دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا ریاست شورای عالی استان‌ها را به مدت ۲ سال بر عهده گرفت و مهدی چمران نیز در دوره‌های دوم، سوم و چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا به مدت ۱۲ سال ریاست این شورا را عهده‌دار بود.

درباره موضوعات مختلف در زمینه شورای عالی استان‌ها از جمله مشکلات این شورا، لزوم برگزاری انتخابات شورای عالی استان‌ها و مجلس،پیشنهاد انتخاب شهرداران توسط شورایاری‌ استان، تامین هزینه‌های کشور با صنعت گردشگری و ... با مراد حسین رضایی، عضو سابق شورای عالی استان‌ها به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

بی توجهی به بزرگ‌ترین نهاد شورایی در ساختار سیاسی کشور/شاه کلید تامین هزینه‌های شهرها و کلانشهرها

جایگاه و اهمیت مشورت و تشکیل شورا در قرآن و احادیث

اهمیت و جایگاه شورای عالی استان‌ها چگونه است؟

ببینید موضوع مشورت و تشکیل شورا به طور کلی امری پسندیده‌ای است و در مباحث دینی، در قرآن و احادیث این موضوع بارها مورد تأکید قرار گرفته که این مساله حکایت از اهمیت این مساله دارد. همچنین موضوع تشکیل شورا و اهمیت مشورت مورد توجه بسیاری از حکومت‌ها و دولت‌ها بوده است در کشور ما نیز این مسأله بسیار حائز اهمیت است و به ویژه به صورت بسیار جامع پس از انقلاب اسلامی به آن پرداخته شده است.

مشورت از زمان‌های دور و قدیم در میان خردمندان و فرهیختگان نیز مورد توجه بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفت، به طوری که در اسکندرنامه اشاره شده زمانی که سکندر تصمیم به جهان‌گشایی گرفت بنا به دلایلی به آن گفتند موقعیت سنی آن مناسب به این اقدام نیست لذا در آن زمان پیشنهاد کردند از افلاطون، سقراط و ارسطو در این راستا کمک بگیرد.

تصمیمات خوب در شورای عالی استان‌ها برای مردم/انتقاد از بی‌توجهی و بی‌مهری‌ها

از سال‌ها و زمان‌های دور تا کنون بحث شورا بسیار مورد توجه بوده و بر اساس اهمیت این مسأله شورای عالی استان‌ها نیز تشکیل شده است. باید توجه داشت که شورای عالی استان‌ها علیرغم تصمیمات بسیار خوبی در آن اتخاذ می‌شود ولی بسیاری مواقع مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته به طوری که مصوبه‌ای طی دو تا سه دوره شورای عالی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود ولی در بخش بایگانی مجلس قرار گرفت.

شورای عالی ارتباط مستحکمی بین مردم و حاکمیت محسوب می‌شود

در حالی که شورای عالی ارتباط مستحکمی بین مردم و حاکمیت محسوب می‌شود و تنها پارلمان محلی که ارتباط قوی با مردم دارد شورایاری‌ استان‌ها است که اعضای آن بدون توقع و داشتن حقوق توجه می‌کنند فعالیت می‌کنند تا مطالبات مردم را پیگیری و مشکلات آنها با سرعت بیشتری حل شود.

برخی نمی‌خواهند شورای عالی استان‌ها تقویت شود و مورد توجه باشد

مجلس شورای اسلامی چه رویکردی درباره شورای عالی استان‌ها دارد و علت بایگانی شدن لوایح شورای عالی استان ها در مجلس چیست؟

قوه قضائیه، مجریه و مقننه همه جزو نهادهای حکومتی است ولی شورای عالی استان‌ها محلی است که ارتباط قوی‌تری با مردم دارد. متأسفانه نه تنها د ر دوره‌های قبلی بلکه در حال حاضر شورای عالی استان‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته و به نظر می‌رسد بنا به دلایلی برخی نمی‌خواهند شورای عالی استان‌ها تقویت شود و مورد توجه باشد.

اگر نمایندگان مجلس احساس کنند لایحه‌ای از کمیسیون فرهنگی شورای عالی استان‌ها آمده و این لایحه ارزش اجرایی دارد ممکن است کمیسیون فرهنگی مجلس زیر سوال رود که چرا خودشان این موضوع را مورد توجه قرار نداده‌اند.متأسفانه مانع‌تراشی‌هایی گاهی برای اجرایی شدن مصوبات و طرح‌های شورای عالی استان‌ها دارد.

دلگرمی مردم به حکومت مهم‌ترین دستاورد شورای عالی استان‌ها

مهم‌ترین اقدامی که تا کنون در شورای عالی استان‌ها انجام گرفته چه بوده و چه برنامه‌ای فکر می‌کنید باید در اولویت قرار گیرد؟

بسیاری از موارد به نظر من جای طرح در شورای عالی استان‌ها دارد و پس از آن می تواند به مجلس ارائه شود و مجلسی‌ها به آن توجه کنند نمایندگان شورای عالی استان‌ها برگزیده همه شهرها و شهرستان‌ها هستند و اعضای شورا در متن جامع حضور دارند از جامعه عشایری گرفته تا روستاهای دوردست در کلانشهرهای کوچک و بزرگ و نماینده همه این‌ها در شورای عالی استان‌ها حضور دارند لذا این‌ها همه مشکلات مردم را می‌دانند. همچنین همه قوانینی که باید وضع شود و ضرورت دارد را همه این اعضاء خبر دارند تا از طریق این مسأله دلگرمی مردم به حکومت‌ هر چه بیشتر افزایش یابد.بنابراین به نظر من دلگرمی مردم به حکومت مهم‌ترین دستاوردهای شورای عالی استان‌ها محسوب می‌شود.بنده به عنوان یک نیروی شورایی و کسی که در متن جامعه در میان مردم قرار دارد درخواست دارم که مجلس توجه بیشتری به شورای عالی استان‌ها داشته باشد.

توجه مقام معظم رهبری به موضوع شورای عالی استان‌ها

راهکار شما برای بهبود توجه به شورای عالی استان‌ها و رفع مشکلات در این زمینه چیست؟

به نظر من دولت اگر بخواهد به این مسأله توجه کند باز می‌گردد به مجلس یعنی اینکه مجلس ابتدا باید قوانینی را تصویب کند و آن را به دولت ابلاغ تا از این طریق شورای عالی استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

در صورتی که مقام معظم رهبری تأکید کند که مصوبات شورای عالی استان‌ها مورد توجه قرار گیرد بسیار نکته حائز اهمیتی است. شورای عالی استان‌ها هیچ حقوقی برای پرداخت کارکنان و اعضای شورا ندارند.برای طبقات مختلف شورایی و کارهای اجرایی به دفتر نیاز داریم جلساتی با استاندار، معاونین استاندار و سایر مسؤولین می‌گرفتیم که ساختمانی به ما ارائه دهند ولی متأسفانه این مسأله هم مورد توجه قرار نمی‌گرفت و همواره توجه به شورای عالی استان‌ها رو به افول رفته است.

بی توجهی به بزرگ‌ترین نهاد شورایی در ساختار سیاسی کشور/شاه کلید تامین هزینه‌های شهرها و کلانشهرها

متاسفانه دولت‌ها مقید به حمایت از شورای عالی استان‌ها نیستند

زمانی که با مسؤولین استانی و دولتی جلسه داشتیم قدرت و پشتیبانی اجرایی از سوی آنها برای شورای عالی استان‌ها نبود و بنابراین دولت‌ها مقید به حمایت از شورای عالی استان‌ها نیستند و برنامه‌ها و هم‌اندیشی‌هایی که در یک جلسه جهت توجه به این موضوع بحث می‌شد پس از پایان جلسه به فراموشی سپرده می‌شد. بنابراین راهکار این مسأله از سوی مقام معظم رهبری است که آن را به مجلس و دولت ابلاغ کند.

تکیه‌گاه مردم به حاکمیت که همان شورای عالی استان‌ها است نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد

مردم برای تشکیل شوراها شور و هیجان فوق‌العاده‌ای دارند تا نماینده آنها انتخاب شود مردم در همه سطوح تلاش می‌کنند نماینده آنها به شورا راه یابد لذا تنها تکیه‌گاه مردم به حاکمیت که همان شورای عالی استان‌ها است نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد و هم مجلس و هم دولت باید اقدامات لازمی را در این راستا انجام دهند.

اگر تنور گردشگری داغ شود بسیاری از هزینه‌های کشور تأمین خواهد شد

در ارتباط با موضوع گردشگری شورای عالی استان‌ها چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

گردشگری بحث بسیار جامع و مفصلی است که اگر به آن توجه شود جوابگوی بسیاری از نیازها در کشور خواهد بود. کشور ما قدمت‌های دیرینه‌ای در حوزه گردشگری دارد از هزاران سال پیش ایران تمدن بسیار قدیمی داشته که باید به این مسأله و میراث فرهنگی توجه کرد.

اگر تنور گردشگری داغ شود بسیاری از هزینه‌های کشور تأمین خواهد شد. گردشگری از 60 هزار سال پیش در ایران مورد توجه بوده و از اشیاء سنگی شناسایی شده در شهرهایی مانند لرستان این مسأله مشخص است و از آن زمان مردمان به دنبال صنعت گردشگری بوده‌اند. غارها، منابع طبیعی، آبشارها،صنایع دستی، قلعه‌ها، کاخ‌ها، بناها و ... برای همه گردشگران دنیا جذابیت دارد و همه گردشگران خوشحال می‌شوند که بتوانند از این مسائل دیدن کنند. صنعت گردشگری باید هر چخ بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد انتخاب شهرداران توسط شورایاری‌ استان، استانداران و معاونان استاندار

لزوم همیاری کلانشهرهادر رفع مشکلات شهروندان و جایگاه شورای عالی استان‌ها در این حوزه چیست و چه سیاست‌گذاری‌های دقیقی برای شهرداری‌ها می‌توان انجام داد؟

از آنجایی که مردم هر شهری نگاه به پوشش شهر می‌کنند و کوچه‌، آسفالت، خیابان، پارک و محله اگر تمیز و دلنواز باشد می‌گویند شهردار و شورای آن محله بسیار شایسته عمل کرده است و توانسته‌‌اند این فضا را برای جامعه فراهم کنند و اگر این چنین نباشد مردم مدام از مدیریت شهری انتقاد خواهند داشت.

البته شهرداری‌ها بودجه آنها از سوی خودشان به صورت کلی فراهم می‌شود و کمتر از سوی دولت‌ها حمایت می‌شوند بنابراین نیاز به پشتوانه دولتی وجود دارد درآمد شهرداری‌ها اصولاً کفایت نمی‌کند و خواسته ما این است که دولت‌ها به شهرداری‌ها توجه کنند و شرایطی را در این زمینه تسهیل سازند. به نظر من شهردارها را باید شورایاری‌ استان، استانداران و معاونان استاندار انتخاب کنند نه شورای شهری‌ها چون شورای شهر ممکن است در شهرها دچار زد و بند شوند و شهرداری بیاورند تنها خواسته آنها را برآورده کند و این به نفع شهر و مردم نخواهد بود.

لزوم افزایش تعامل بین کلانشهرها برای توسعه مترو و زیرساخت های کشور

نگاه شهرداری‌ کلانشهرها در توجه به پروژه‌های کلی است و در آینده جوابگوی حجم تردد و ساخت، ساز و جامعه آتی نیست در حالی که باید چاره دیگری اندیشید باشد. در پروژه‌هایی مانند مترو و سایر فعالیت‌های عمرانی باید دید تعامل بین کلانشهرها بسیار وسعت یابد تا شاهد اتفاقات خوب جهت بهبود وضعیت شهرها باشیم.

پیشنهاد و صحبت‌های دیگری در جهت رفع مشکلات شورای عالی استان‌ها دارید؟

من بسیار دغدغه شورای عالی استان‌ها را دارم این شورا حتی مکانی برای تشکیل جلسه ندارد در ماه یک روز در مجلس قدیم جلسه‌ای برگزار می‌شود و حتی برای دفتر هم وضعیت مناسبی نیست و گاهی در پرداخت اجاره هم مشکل وجود دارد. باید هماهنگی‌های بسیاری صورت گیرد که حتی بتوان مجلس قدیم را برای برگزاری جلسه در نظر گرفت. بی‌توجهی‌ها به شورای عالی استان‌ها زیاد است نمایندگان از سیستان و بلوچستان و سایر نقاط دوردست 24 تا 48 ساعت به تهران می‌آیند تا شورای عالی استان‌ها تشکیل شود این افراد بدون اینکه حقوقی داشته باشند هزینه می‌کنند ولی با این وجود مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

نمایندگان شورا حاضرند حتی جلسات در خیابان جلسه بگذارند و در سخت‌ترین اجلاس بگذارند ولی مصوبات آنها مورد بی‌مهری قرار نگیرد و مجلس به شورای عالی استان‌ها اهمیت دهد. بی‌توجهی‌ها بسیار آزاردهنده است اگر حداقل طرح‌ها به تأیید برسد نتایج بسیار خوبی خواهد داشت و یا حداقل دلیل رد شدن طرح‌ها در مجلس به شورای عالی استان‌ها اعلام شود ولی اینکه اصلا طرح را به صحن نیاورند و آن را بررسی نکنند بسیار ناخوشایند است و بی‌احترامی به شورای عالی استان‌ها و اعضای آن است.

فرصت اعضای شورای عالی جهت پیگیری مطالبات شهروندان بیشتر از نمایندگان

آیا نقش موازی سبب بی‌مهری و بی‌توجهی به شورای عالی استان‌ها شده است؟

مجلس و شورای عالی استان‌ها گاهی موازی یکدیگر عمل می‌کنند هر دو کمیسیون‌ها و نمایندگان شهرهای مختلف دارند ولی نمایندگان مجلس کمتر ارتباط مستقیم با اقشار جامعه چرا که وقت آنها بسیار نسبت به اعضای شورای عالی استان‌ها پر است و دنبال مطالبات ملی و کشوری هستند. مباحث مجلس هم به صورت کلی بوده و جزئی‌تر مباحث در شورای عالی استان‌ها مورد توجه است. به عبارتی می‌توان گفت که فرصت زمانی برای اعضای شورای عالی استان‌ها جهت پیگیری مطالبات شهروندان بیشتر است و وقت آزاد بیشتری نسبت به نمایندگان مجلس دارند و همین باعث می‌شود که به صورت عمقی‌تر به مطالبات مردم در شورای عالی استان‌ها توجه شود و می‌توانند اعضای شورای عالی استان‌ها صدای مردم را سریع‌تر به گوش حاکمیت برسانند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین عکس از زن فوق جوان و زیبای کوروش یغمایی + بیوگرافی جذاب ترین خواننده راک