ره‌آورد 7 هزار میلیارد ریالی وزیر راه برای توسعه بخش ارتباطی آذربایجان‌غربی


ره‌آورد 7 هزار میلیارد ریالی وزیر راه برای توسعه بخش ارتباطی آذربایجان‌غربی

ارومیه - ایرنا - «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی در سفر به آذربایجان‌غربی ضمن افتتاح پالایشگاه قیر ارومیه، از روند اجرایی کریدور بزرگراهی غرب کشور و در کنار آن برخی راه‌ اصلی و فرعی. همچنین مرز سرو در این استان بازدید کرد که ره‌آورد آن اختصاص هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای این بخش‌ها است.

به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی همزمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت در سفری ۲ روزه به آذربایجان‌غربی آمد، از ایستگاه راه آهن ارومیه بازدید و بر این مساله تاکید کرد که با تخصیص اعتبارات مورد نیاز زمینه بهره برداری کامل از راه‌آهن ارومیه و استفاده از ظرفیت حمل بار آن فراهم شود که این مساله در اولویت وزارتخانه هم قرار دارد.

بخش باری ایستگاه راه آهن ارومیه راه‌اندازی می‌شود

رستم قاسمی به این مطلب اذعان کرد که فعال‌تر کردن راه‌آهن ارومیه مدنظر ماست زیرا در سال‌های گذشته به نرخ امروز سرمایه گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی برای این طرح انجام گرفته پس باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

وی ادامه داد در این سفر دنبال توسعه استفاده از وضعیت ظرفیت‌های راه‌آهن هستیم و بهره‌برداری بخش حمل بار را پیگیری می‌کنیم.

قاسمی اضافه کرد با راه اندازی بخش سکوی بار باید بارهای کارخانجات با قطار حمل شود تا هم از نظر اقتصادی صرفه جویی شده و هم کمکی به بخش خصوصی در کاهش هزینه‌های باربری باشد.

آغاز عملیات اجرایی ۴۰ هزار و ۵۴۵ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی

در ادامه این سفر عملیات ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شد تا وعده دولت مردمی در تامین سالانه یک میلیون واحد در کشور از این خطه نیز وارد فاز اجرایی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملیات ساخت ۴۰ هزار و ۵۴۵ واحد نهضت ملی در آذربایجان غربی امروز آغاز می‌شود، تاکید کرد در اولین گام عملیات اجرایی ساخت مسکن برای یک هزار و ۸۰۰ نفر از متقاضیان که پول واریز کردند، شروع می‌شود.

قاسمی معتقد است مشکلی در تامین زمین برای ۱۰ هزار نفر ثبت نامی ابتدایی در این استان وجود ندارد و همزمان با ساخت مساکن نهضت ملی، نیازمندی‌های عمومی مردم نیز از جمله درمانگاه، مدرسه، فضای سبز و فضای ورزشی نیز در این پروژه ساخته خواهد شد چرا که نهضت ما تنها ساخت مسکن نیست، بلکه ما در واقع شهر می‌سازیم.

محور ارومیه - تبریز پیمان سپاری می‌شود

در ادامه سفر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان‌غربی محور ارومیه - تبریز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد تا این محور دوباره پیمان سپاری شده و عملیات اجرایی آن آغاز گردد.

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از قطعه سه آزادراه ارومیه - تبریز به خبرنگار ایرنا گفت برای از سرگیری عملیات اجرایی تونل و پروژه آزادراه‌ ارومیه - تبریز جلسه‌ای جهت تعیین تکلیف ادامه کار با پیمانکار برگزار می‌شود.

چرا که باید معلوم شود اجرای این پروژه ادامه می‌یابد یا پیمانکار تمایل به ساخت ادامه پروژه ندارد البته این بازدید بسیار تعیین کننده بود چون توانستیم آخرین وضعیت را از نزدیک ببینیم.

وی بیان کرد به زودی جلسه ویژه این پروژه را در تهران برگزار خواهیم کرد و مدیران حوزه راه استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی را دعوت می‌کنیم و در نهایت این آزادراه باید تعیین تکلیف شود همچنین برای اجرای بخشی از این طرح فراخوان پیمان سپاری داد شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود آزادراه ردیف معلوم و مشخصی دارد و بخشی از آن نیز مربوط به سرمایه گذاری است و تا این لحظه بیش از ۸۰ درصد از سهم کار انجام شده متعلق به دولت است.

وی اضافه کرد تا زمانی عملیات اجرایی پروژه آغاز نشود، نمی‌توان نظر قطعی در خصوص اعتبار مورد نیاز را داد.

اما در کنار توسعه و بهره برداری از طرح‌های حوزه راه و شهرسازی با حضور وزیر راه و شهرسازی، این حضور دستاورد دیگری نیز داشت و آن هم تخصیص اعتبارت جدید برای توسعه بخش راه آذربایجان‌غربی است.

۷۰ هزار میلیارد ریال برای بخش راه آذربایجان‌غربی اختصاص یافت

استاندار آذربایجان‌غربی به اشاره به رهاورد سفر وزیر به استان، با اشاره به اینکه بهبود حوزه راه آذربایجان غربی و جبران عقب ماندگی‌های این بخش در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، اظهار کرده که هفت هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به این بخش به طرح‌های کریدور غرب کشور، راه‌های روستایی، راه‌های منتهی به مرز و توسعه بزرگراه‌ها اختصاص دارد.

محمد صادق معتمدیان ادامه داده که در این حوزه، توجه ویژه‌ای به موضوع تکمیل راه آهن و اقتصادی کردن خط ریلی موجود در استان صورت گرفته و اعتبار ویژه برای این بخش اختصاص یافته است.

اعتبارات لازم برای تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور انجام گرفته است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در خصوص این سفر به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه‌های راهسازی یکی از مسایل مهم و مورد توجه است و پیش‌بینی تخصیص اعتبارات مالی جهت تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور انجام گرفته است.

سید محسن حمزه لو بیان کرد: بزرگراه ارومیه - سرو به طول ۵١ کیلومتر تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود تا روند تردد در این محور سهولت یابد.

وی اضافه کرد: در حوزه مسکن نیز سهم استان ساخت ١٨٠ هزار واحد در طول مدت چهار سال بوده و تاکنون اراضی ساخت ٢٣۵ هزار واحد مسکونی به میزان ٢۴ هزار هکتار تامین شده است.

حمزه‌لو ادامه داد: متقاضیان نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی بیش از ١۶٠ هزار واحد بوده که ٩٩ هزار خانوار واجد شرایط هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اعلام کرد هشت هزار نفر از این میزان واریزی اولیه را انجام داده و تامین زمین برای این افراد انجام گرفته است.

حمزه لو تاکید کرد: استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی انجام شده و در این راستا نیز همراهی خوبی صورت گرفته است.

با توجه به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان‌های موثر در توسعه تجارت بین المللی کشورمان است، بهبود وضعیت راه‌های این استان، اثرگذاری قابل توجه در توسعه بازرگانی به ویژه با کشورهای اروپایی خواهد داشت.

همین امر، ضرورت توجه ویژه به این استان را نشان می‌دهد؛ امری که در دولت مردمی به آن به خوبی پرداخته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس