تدوین بسته جامع اشتغالزایی برای افراد دارای معلولیت


تدوین بسته جامع اشتغالزایی برای افراد دارای معلولیت

تهران - ایرنا- سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور از تدوین بسته جامع اشتغالزایی برای افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: این بسته جامع براساس نظام لایه‌بندی افراد دارای معلولیت شامل افراد غیرقابل توانمندسازی و افراد قابل توانمندسازی خواهد بود.

محسن ایروانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس نظام لایه‌بندی برخی افراد دارای معلولیت، کسانی هستند که به علت شدت آسیب‌ها و مشکلات، در گروه افراد غیرقابل توانمندساز قرار می‌گیرند. این افراد باید براساس نظام لایه‌بندی تامین اجتماعی در گروه دریافت کننده بسته خدمات حمایتی کامل قرار گیرند و مورد مراقبت دائمی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: این افراد باید از کمک هزینه‌های مستمری بهره‌مند شوند تا خانواده بتواند از آنها نگهداری کند و در کنار آن نیز لوازم بهداشتی و معیشتی دیگری را دریافت کنند. به جز این دسته، بقیه افراد دارای معلولیت کسانی هستند که در دسته قابل توانمندسازی قرار می گیرند. اگر ما این دسته از افراد را مشمول برنامه های آموزش، حرفه‌آموزی و اشتغالزایی قرار دهیم، این افراد می‌توانند از یک زندگی مستقل همراه با کرامت برخوردار شوند.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: اما اگر چنین تدبیری را برای آنها در نظر نگیریم این افراد طبیعتا به علت اینکه از حداقل درآمد برخوردار نیستند جزء افراد گروه حمایتی قرار می‌گیرند و دولت ها باید هزینه زیادی را صرف پرداخت کمک هزینه‌ها، مستمری‌ها و کمک‌های معیشتی کنند. این امر نشان می‌دهد که ضرورت دارد که بحث اشتغالزایی جزء اولویت های اصلی برنامه های مربوط به افراد دارای معلولیت قرار گیرد.

ایروانی افزود: در این راستا دفتر توانمندسازی معلولین طی دو ماه گذشته، بسته جامع اشتغالزایی را برای افراد دارای معلولیت تدوین کرده که هدف آن، حمایت از اشتغال و ایجاد فرصت‌های برابر برای افراد معلول است که بتوانند مهارت یاد بگیرند و معیشت خود را تامین کنند. این امر موجب می‌شود مشارکت آنان در زندگی اجتماعی بالا برود و احساس عزت نفس و خودارزشمندی کنند و این رضایت از زندگی آنها را بالا می برد.

وی ادامه داد: طبیعتا ما در این راستا لازم است که وضع موجود خود را بشناسیم و فرصت های شغلی آسان را که معلولین قادر به انجام آنها باشند، فراهم کنیم. باید الگوهای جدیدی که اکنون در اشتغال وجود دارد، شناسایی کنیم. به ویژه آنکه در آینده اقتصاد به سمت اقتصاد پلت فرمی می‌رود و بسیاری از مشاغل سنتی ممکن است حذف شود.

طبقه‌بندی ۳ مسیر شغلی در بسته جامع اشتغالزایی معلولان

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین ما باید موانع و نیازهای خود را هم بشناسیم که بتوانیم در آن راستا برنامه‌ریزی کنیم و بتوانیم آموزش‌هایی را در زمینه مهارت‌های پایه برای آماده‌سازی روانی در زمینه اشتغال، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های کارآفرینی ارائه دهیم.

ایروانی تاکید کرد: باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم و پشتیبانی و حمایت‌های لازم را انجام دهیم و همچنین اطلاع‌رسانی کافی به گروه هدف خود را داشته باشیم که قوانین و مقررات را بشناسند و بتوانند فرصت‌های شغلی را شناسایی کنند. در این بسته جامع، اشتغالزایی افراد دارای معلولیت ما سه تا مسیر شغلی اصلی شامل استخدام، خوداشتغالی و کارآفرینی برای افراد دارای معلولیت را طبقه‌بندی کردیم.

وی با بیان اینکه طبقه اول بسته جامع اشتغالزایی معلولان، شامل استخدام است، افزود: معیار و شاخص این است که بتوانیم افراد را به توانایی پرداخت حق بیمه برسانیم یعنی آنها را بیمه‌پرداز کنیم که این یک شاخص مهم برای سنجش سطح توانمندی افراد محسوب می‌شود.

تربیت ۶۰ تسهیل‌گر شغلی در سال جاری

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: برای رساندن معلولان به پرداخت حق بیمه، قرار است ما اقداماتی را انجام دهیم از جمله اینکه ۶۰ تسهیل‌گر شغلی در سال ۱۴۰۱ تربیت می‌کنیم که هر استان حداقل یک نفر را داشته باشند که این تسهیل‌گران شغلی کارشان این است که هدایت مسیر شغلی را برعهده بگیرند.

ایروانی با اشاره به اینکه در کنار اینها اقدامات دیگری می‌خواهیم صورت دهیم، افزود: در نظر است مراکز پشتیبانی شغلی اجتماع‌محور را فعال کنیم، راه بیندازیم و همچنین بتوانیم تسهیل دسترسی برای افراد دارای معلولیت به سایت‌های استخدامی و پلت‌فرم‌های دورکاری ویژه افراد دارای معلولیت را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در نظر است از تسهیل‌گران و داوطلبان برنامه‌های حوزه توانبخشی از طریق تسهیلات بیمه سهم خویش‌فرمایی، حمایت بیمه‌ای کنیم و می‌خواهیم فرصت‌های ماده ۱۲ قانون حمایت از حقوق معلولان که مربوط به طرح ارتقای کارانه افراد دارای معلولیت می‌شود، ماده ۱۳ که مربوط به پرداخت حق بیمه سهم کارفرما می‌شود و ماده ۱۵ که مربوط به استخدام سه درصد افراد دارای معلولیت می‌شود را فراهم کنیم که افراد دارای معلولیت بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

نمی‌توان فقط یک مدل برای استخدام معلولان داشت

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سهمیه استخدام سه درصد برای افراد دارای معلولیت، گفت: این سهمیه در سال حدود ۱۷۰۰ نفر است که همین سهمیه به طور کامل تکمیل نمی‌شود به علت اینکه ممکن است افراد دارای معلولیت در آزمون کتبی قبول نشوند یا در مصاحبه آن نتوانند پذیرفته شوند.

ایروانی خاطرنشان کرد: این امر به آن معنا است که سالی ۱۷۰۰ سهمیه نمی‌تواند مشکل معلولین را برطرف کند و لازم است که ما به سمت گزینه‌های مختلفی برویم که هر گزینه بتواند افرادی که توانایی‌های متفاوتی را دارند، پوشش دهد.

وی افزود: یعنی ما نمی‌توانیم فقط یک مدل استخدام داشته باشیم و آن مدل را به همه افراد دارای معلولیت تسری بدهیم بلکه لازم است که برای اشتغال گزینه‌سازی کنیم و افرادی که نیازمند اشتغال حمایت‌شده هستند در ساختارهای موجود از طریق مراکزی که وجود دارد، به کار گیریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر