١4٣ همت ارزش معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا و انرژی


١4٣ همت ارزش معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا و انرژی

رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با مطلوب خواندن روند عرضه محصول های پتروشیمی در بورس های کالا و انرژی، گفت: سال گذشته 7.3 میلیون تن انواع محصول پتروشیمیایی در این بورس ها عرضه شد و در مجموع 5.5 میلیون تن محصول به ارزش ١4٣ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

١4٣ همت ارزش معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا و انرژی

محمد متقی، رئیس دفتر توسعه پایین دستی پتروشیمی در سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران به موضوع بررسی جایگاه پتروشیمی‌های کشور از نظر کیفی و کمی در بازارهای منطقه در ۳ سال آینده پرداخت و گفت: در سال ۲۰۲۰ چیزی حدود ۴۷۵ میلیارد دلار حجم مارکت صنایع پتروشیمی بود که تا ۲۰۳۰ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که از این نظر صنعت پتروشیمی جزو بهترین صنایع است.

وی افزود: نرخ رشد صنعت پتروشیمی در حوزه نفت و گاز حدود ۵.۴ درصد است که سوخت‌های فسیلی در طرف دیگر در حال کاهش هستند.

متقی درباره روند ساخت طرح‌های پتروشیمی در کشور گفت: در دهه هشتاد اوج طرح‌های پتروشیمی را داشتیم که از ۱۸ تا ۵۱ میلیون تن افزایش ظرفیت داشتیم. در حاضر ۹۰ میلیون تن ظرفیت داریم که با برنامه‌ای که در برنامه ششم تعیین شده بود هم‌خوانی دارد و در ایران ۴۸ میلیون تن خوراک پتروشیمی مصرف می‌شود که در ۶۵ مجتمع مصرف و ۳۵ میلیون تن محصول نهایی پلیمری تولید می‌گردد.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی افزود: روند عرضه انواع محصول پتروشیمی در بورس کالا و بورس انرژی نیز به این صورت است که در سال گذشته ۷.۳ میلیون تن عرضه در بورس کالا داشتیم که ۵.۵ میلیون تن آن معامله شد و به طور متوسط ۵.۸ میلیارد دلار در بورس‌های داخلی و بیش از ١۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشته‌ایم که سهم قابل توجهی از درآمدزایی کشور است و در حوزه پلیمری شاهد روند صعودی هستیم.

وی در خصوص طرح‌های آتی پتروشیمی گفت: ۶۸ طرح در دست بهره‌برداری است که تا پایان برنامه هفتم رخ خواهد داد که این ۶۸ طرح بطور میانگین حدود ۳۱ درصد پیشرفت داشته ‌اند. ۳۷ طرح نیز در برنامه‌ هشتم جهت احداث وجود دارد که تا پایان برنامه هشتم حدود ۲۰۰ میلیون تن ظرفیت اسمی محصولات پتروشیمی خواهد بود.

متقی درباره اشتغال‌زایی صنایع پتروشیمی گفت: به ازای هر یک میلیون تن حدود ۱۷۰ هزار نفر نیرو به کار گرفته می‌شود.

نیپنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...