صنایع دستی سیستان و بلوچستان طرفداران زیادی در دنیا دارد


صنایع دستی سیستان و بلوچستان طرفداران زیادی در دنیا دارد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: صنایع دستی این استان بسیار غنی و دارای جاذبه‌های خاصی است که در تمام دنیا طرفدار دارد و در بیشتر مواقع به صورت چمدانی صادر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا جلالزایی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: صنایع دستی سیستان و بلوچستان در تلاش برای بازاریابی و برندسازی است و خوشبختانه امروزه تجاری سازی خوبی در این زمینه صورت گرفته که امیدواریم از طریق گمرکات جمهوری اسلامی محقق شود.

وی گفت: بدلیل استقبال زیاد از صنایع دستی این استان، در تلاش برای راه‌اندازی منطقه استراتژیک بین ایران، افغانستان و پاکستان به عنوان بازارچه خرده فروشی هستیم که تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: امسال هفته میراث فرهنگی همزمان با روز جهانی موزه ها بود که در این روز از یک بازی فکری بر روی تخته چوبی و از جنس آبنوس که در کاوش های شهرسوخته کشف شده و هنوز اطلاع دقیقی از آن در دست نیست، رونمایی شد.

وی بیان کرد: تجلیل از اهداکنندگان آثار تاریخی، طبخ غذاهای محلی در مبادی ورودی موزه منطقه ای جنوب شرق، اجرای موسیقی برگرفته از تمدن سیستان و بلوچستان، شاهنامه خوانی، بازدید رایگان از تمامی موزه های سطح استان، رونمایی از لوح گلی حسابداری، نشست های تخصصی با باستان شناسان و بازدید معلولین و جانبازان از موزه از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی در استان بود.

جلالزایی ادامه داد: متاسفانه موزه‌داری تخصصی در سیستان و بلوچستان نداریم که بدنبال راه اندازی و رونق این مهم هستیم.

وی گفت: سه اثر از سیستان و بلوچستان شامل شهرسوخته، بیابان لوت با محوریت سه استان و دهکده سفال کلپورگان که تنها روستای زنده دنیاست ثبت جهانی شده و آسبادهای بادی نیز با محوریت سه استان در تلاش برای ثبت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین تاکنون آثار زیادی از این استان به ثبت ملی رسیده است.

وی اظهارداشت: گاراژ ملک در زاهدان با حدود پنج هزار متر مربع زیربنا یک اثر تاریخی است که مقرر شده بازارچه صنایع دستی در این مکان راه اندازی و در کنار آن نگاه گردشگری و بومگردی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن تنها بندر اقیانوسی کشور یک موقعیت ویژه و استراتژیک دارد زیرا معتقدیم با یک سوم مردم دنیا هم مرز هستیم و بر همین اساس مقرر شده در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ به عنوان استانی مطرح شود که پایتخت گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هند خواهد بود که البته این امر نیازمند ایجاد زیرساخت هایی است.

جلالزایی گفت: بعد از اینکه برای اولین بار در کشور روز جهانی گردشگری در سیستان و بلوچستان برگزار شد، این استان به عنوان یکی از مقاصد جدی گردشگری قرار گرفت.

وی افزود: در گذشته کوه خواجه مرکز ادیان مختلف بوده که در تلاشیم همایشی با حضور نمایندگان ادیان با محوریت ایران و سیستان و بلوچستان در این مکان برگزار شود که به شناسایی بهتر این استان کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان به کاوش های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: با کاوشگران غیرمجاز در استان به شدت برخورد خواهد شد.

وی بیان کرد: تاکنون بیش‌از ۳۰ شی به میراث فرهنگی استان اهدا شده و به اهدا کنندگان حق الکشف داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست سه نفر از اهدا کننده آثار تاریخی تجلیل شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد