دادگاه پرونده مافیای دارو دوم مرداد برگزار می‌شود


دادگاه پرونده مافیای دارو دوم مرداد برگزار می‌شود

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده شرکت دارویی «اکتوور کو» و دریافت ارزهای دولتی، گفت: دادگاه این پرونده دوم مرداد سال جاری در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، مسعود ستایشی در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده مافیای دارو و پرونده «اکتوور کو» که ارزهای دولتی دریافت کرده بودند، گفت: پرونده مورد بحث در دادگاه کیفری یک استان تهران در شعبه پنجم تحت رسیدگی قرار دارد و فرایند رسیدگی در جریان است.

وی اظهار داشت: جلسه دادرسی دوم مرداد سال جاری برگزار خواهد شد و اگر فرد یا افرادی مرتکب جرم شده باشند و مجرمیت احراز شود برخورد قاطع و قانونی انجام خواهد شد.

دادگاه پرونده مافیای دارو دوم مرداد برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا، پیش از این ذبیح الله خداییان سخنگوی وقت قوه قضاییه در تاریخ ۲۳ فروردین ماه در نشست خبری درباره مافیای دارو گفت: با گزارش سازمان اطلاعات سپاه در سال ۱۳۹۹ برای این پنج شرکت دارویی پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تشکیل شد که در خصوص یکی از این شرکت‌ها با نام اکتوور کو، پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است. روشی که این شرکت یا مسئولان این شرکت برای گرفتن ارز دولتی داشتند به این شکل بود که مدیران این شرکت، اقدام به ثبت شرکت‌هایی کرده بودند که از کانال آن شرکت‌ها نسبت به خرید و واردات موارد اولیه دارو اقدام می‌کردند و ارز دولتی می‌گرفتند. این شرکت‌ها از طریق جعل مدارک و فاکتورهای خرید و افزایش ساختگی قیمت‌ها، موفق شده بودند مبالغ زیادی ارز دولتی اخذ کنند که در حدود ۹۲ میلیون یورو بود.

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو نیز اخیرا در گفت و گویی با ایرنا درباره فساد در زمینه دارو گفت: این پرونده ها خیلی مهم هستند و در یک فقره نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار سوء استفاده، بیش نمایی و فاکتورسازی شده است؛ این سیستم درجاهای دیگر هم تخلف می کند و بنابراین انتظار نباید داشته باشیم که از سیستمی که تخلفات این چنینی در تولید دارو دارد هم رعایت امانت کند و هم داروی مناسب به مردم تحویل دهد، مطمئنا در حوزه دارو هم مشکل دارد و این زنگ خطر بزرگی است، البته افراد متخلف کم هستند اما کم آنها هم زیاد است.

دارایی اظهارداشت: رقم تخلفات می‌تواند چند هزار میلیارد باشد؛ فقط در سال ۱۴۰۰ نیروهای ما در سازمان غذا و دارو در بررسی پرونده‌ها و پیش فاکتورها توانستند از گرانفروشی سه هزار میلیارد تومان دارو جلوگیری کنند. این موضوع مربوط به فاکتورهایی است که واقعی نبوده است، به خاطر همین در اَبَر سامانه تیتک یک سامانه ای دیگر برای رصد قیمت های داروهای تولید داخل و وارداتی راه اندازی شد که اکنون برای داروهای وارداتی این سامانه فعالیت خود را انجام می دهد و قیمت این داروهای وارداتی به صورت آنلاین رصد می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته