دانش بنیان‌ها توان ساماندهی محیط‌زیست را دارند/ چالش‌های محیط زیست روح مردم را خراش می دهد


دانش بنیان‌ها توان ساماندهی محیط‌زیست را دارند/ چالش‌های محیط زیست روح مردم را خراش می دهد

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: دانش بنیان ها می توانند محیط زیست کشور را ساماندهی کنند در واقع دانش آمده تا محیط زیست را از آلاینده ها پاک کند و این توان در شرکت‌های دانش بنیان ما وجود دارد.

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایرنا، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در همایش ملی محیط زیست و تولید دانش بنیان ، نیازها و فرصت ها افزود: سازمان محیط‌زیست به دور از فضای سیاسی و بدون اینکه تحت تاثیر این فضا قرار بگیرد از دانش بنیان ها در راستای حفظ محیط زیست حمایت می کنیم.

وی اظهارداشت: این همایش مسیری برای پرواز اندیشه های بزرگ در راستای حفظ محیط‌زیست است ، حضور دانش بنیان ها در این همایش نشان می‌دهد که می توانیم به جوانان خود اتکا کنیم .

وی افزود: در مدت ۴ دهه که از انقلاب می گذرد بمباران های شدید اجازه نداد تا در اندیشه دانش بنیان رسوخ شود اما رهبر انقلاب با نامگذاری امسال به نام دانش بنیان ها ، روزنه های خنثی سازی این تحریم ها روشن شد که در واقع همین جوانانی هستند که در همایش گردهم آمده اند.

سلاجقه تاکید کرد: برای تحقق حکم رهبری امروز این همایش برگزار شد که ای کاش معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم حضور داشت تا با همفکری گره های دانش بنیان ها در این مسیر باز می شد.

وی با اشاره به اینکه مبنای اسلام دانش بنیان است، گفت: معتقدم دانش بنیان ها می توانند مسایل و مشکلات کشور را برطرف کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: از جوانان خواهش می کنم در کنار یافته های خود به اندیشه های ناب اسلام نیز توجه کنند چون در دین اسلام همواره بحث محیط زیست تاکید شده است.

سلاجقه گفت: با توجه به نقشی که انسان در طبیعت داشت، دو واژه استعمار و استثمار وارد مبانی کشورگشایی شد اما به مرور اشتباه برداشت از این دو واژگان صورت گرفت و کاملا ضد ارزش جلوه داده شدند در حالی که این دو واژه به معنای تحول هستند و در فرایند برخورد انسان با طبیعت با معنی ضد ارزش وارد شدند و مشکلاتی که امروز محیط زیست با آن دست و پنجه نرم می‌کند، رخ داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در توسعه صنعتی با دانش به طبیعت نگاه نکردیم طبیعت را به عنوان برده در اختیار گرفتیم و دید برده کشی و منافع شخصی را مبنا قرار دادیم تا جایی که دیگر تحمل و ظرفیت اکوسیستم کاهش یافته است و توان بارگذاری بیشتر ندارد.

سلاجقه تاکید کرد: امروز دیگر سازمان حفاظت محیط زیست جای چالش نیست و هیچ مسئولی حق ندارد چالش ها را بیان کند، بلکه جای ارائه راه حل ها هست و باید با کمک دانش‌بنیان‌ها هرچه زودتر به راه حل هایی در راستای حفاظت از محیط زیست و طبیعت برسیم.

وی تصریح کرد: امروزه کشور به جایی رسیده که باید چالش گشایی شود؛ رهبر معظم انقلاب دانش‌بنیان‌ها را به عنوان یک نقطه عطف بیان کردند و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی گفت: اکنون دیگر توانی برای طبیعت نمانده است، مسایل و چالش های محیط زیست روح و روان مردم را خراش می دهد و سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی فرایند خود را در این مسیر طی می کند.

معاون رئیس جمهوری افزود: سازمان حفاظت محیط زیست حتماً از فناوری ها و نوآوری هایی که مشکل گشای چالش های محیط زیست کشور هستند، حمایت می کند. با توجه به بنیان های سخت افزاری که در کشور وجود دارد شاید نتوانیم به سرعت مشکلات را حل کنیم اما با کمک دانشمندان می توانیم شرایط را تا حدودی بهبود ببخشیم.

سلاجقه تاکید کرد: با این که اعتقاد دارم حتماً باید رویکرد نوین در کشور مستقر شود اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید حرکت و با همین شرایط مشکلات را حل کنیم که دانش‌بنیان‌ها توان آن را دارند؛ در واقع دانش بنیان یعنی حفظ محیط زیست و ما باید از توان آنها در این مسیر استفاده کنیم تا شرایط فعلی کشور ساماندهی شود.

وی گفت از شرکت های دانش بنیان می خواهم با همین شرایط فعلی کشور راهکارهای نوین را در راستای حفظ محیط زیست و رفع چالش های آن ارائه دهند و ما هم به عنوان یک دستگاه حاکمیتی از آنها حمایت خواهیم کرد و دستگاه‌های اجرایی را مکلف می کنیم تا از دستاوردهای دانش بنیان ها که مهر استاندارد دارند، استفاده کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت هنوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نتوانسته جایگاه دانش بنیان ها را در دل سازمان های اجرایی کشور باز کند که این امر باید هر چه زودتر اتفاق بیفتد تا بتوان از تمام توان دانش‌بنیان‌ها در راستای حل مشکلات کشور از جمله چالش‌های محیط زیستی استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی